Romslig kjøreglede i ny Toyota

I segmentet for kompaktvarebil har Toyota kommet på markedet med en ny varebil. Folk som har bilen som sin arbeidsplass vil elske den, for nye Proace City har mange smarte løsninger.

Toyota Proace City

Kjøreglede er hovedtema for denne nettsiden. Jeg tenkte meg derfor grundig om hvorvidt en varevogn kunne tilfredsstille kriteriet. Men jeg valgte å gjøre et unntak –«må prøves» ble konklusjonen – og jeg takket ja til å være med på Norges-lanseringen av Toyota Proace City.

Kompaktvarebilen Proace City er ca 55 cm kortere enn Proace Compact og 8 cm smalere. Tankene går tilbake til Toyota Hiace varebil som i sin tid var en stor salgssuksess, og med alle variantene av Proace tilgjengelig nå bør Toyota Norge nå ha et unikt tilbud til proffmarkedet. Hiace var meget populær i Norge solgte som varme hvetebrød, og det var tendens til sorg i Toyota Norge da bilen gikk ut av sortimentet.

Det er en stolt trio fra Toyota Norge med informasjonssjef Espen Olsen, Tove Hejll og produktsjef Fred Banggren som nå lanserer nye Toyota Proace City. Og den nye bilen er svært lovende. Den er utviklet og produseres av i Spania av PSA, gruppen som består av Peugeot, Citroën og Opel. Bilen fremstår som en ekte Toyota med eget design, utvendig og innvendig.

Toyota Proace City Fred Banggren
Produktsjef Fred Banggren viser hvor ett av kameraene sitter ved Smart Active Vision. Foto: ©Morten Larsen

Jeg vil nesten ikke kalle den nye bilen «varebil». Det har skjedd mye i varebilsegmentet. Der den gamle Hiace var en resonanskasse på fire hjul og ratt for å si det litt stygt, ligger Proace City tett opp mot en personbil med et romslig bagasjerom, for å sette det litt på spissen.

Les om nye Toyotas Coupe High Rider her!

For å nevne noe: Selv den minste modellen tar to Europaller i lasterommet, samtidige som den er registrert for 3 personer. Toppmodellen har pre-kollisjonssystem, skiltgjenkjenning, adaptiv fartsholder, filskiftvarsling og tretthetsvarsling; du vet den kaffekoppen som dukker opp på instrumentet som forteller at det nå er på tide med en pause i kjøringen. Den er godt støydempet, og den korte prøveturen jeg fikk med bilen antydet kjøreegenskaper som kunne yppe til sportslig kjøring der veiene tillater det.

En sikkerhetsdetalj som i dag er blitt viktig, er nødanrop. En rød trykknapp i taket kan aktiveres hvis du er utsatt for et alvorlig uhell og du trenger hjelp. Dersom airbag utløses, vil en nødsentral automatisk bli varslet som kan se bilens posisjon og kan sende redningspersonell hvis det er nødvendig, eller hvis de ikke får kontakt med føreren.

Parkeringssensorer og kamera type Smart Active Vision kan leveres på bilen. Sistnevnte er rett og slett uvurderlig hvis du ofte kobler på henger. Det innvendige sladrespeilet er nemlig erstattet av en skjerm som viser utsikten fra et normalt ryggekamera, eller du kan velge kameravinkling rett ned på tilhengerfestet. I erkjennelsen av at utsikten til syklister som kommer i veikanten bakfra ikke er så lett å oppdage når du skal svinge inn en vei eller innkjørsel til høyre, kan kamerasystemet gi deg oversikt over bilens høyre side også. Rett og slett genialt. Se reklamefri video her:

Toyota Proace City tar to Europaller etter hverandre i både kort og lang akselavstand, Smart Cargo betyr at den også har en luke inn til kupéen som øker lastelengden. Ved å slå ned det ytterste passasjersetet kan en luke inn til varerommet åpnes og lange gjenstander får da 1,3 meter mer plass.

Toyota Proace City
Her er Smart Cargo vist ved en stige med beskyttelsestrekket inne i kupéen. Foto: ©Morten Larsen

Dersom man vil beskytte interiøret mot skitt og lort, er det et trekk som gjenstanden kan tres inn i, omtrent som skiluken har i personbil. Alt etter hvilket lastestativ man har, kan alt fra maks 100 til 120 kilo tas på taket. Se reklamefri video om lastekapasiteten her:

Interiøret er smart lagt opp med hyller og rom til å oppbevare større og mindre ting. Det midtre passasjersetet kan ryggen slås ned på, og da har man en svingbar plate til å ha en laptop på.

Førersetet er jo en arbeidsplass, så da bør man sitte godt – veldig godt. Derfor var det litt overraskende at sitteputen var litt kort, uten mulighet til å justere vinkelen.
Reklamefri video om Toyota Proace City:

Toyota Proace City leveres foreløpig i to lengder, to utstyrsversjoner, tre motoralternativ og to girkasser. La oss ta det systematisk: Utstyrsversjonene er Basic, Comfort og Comfort Plus. Basic er godt utstyrt, med en skyvedør, elektrisk drevne vinduer, sentrallås, parkeringssensor bak og manuelt klimaanlegg for å nevne noe. Comfort er nok versjonen som kommer til å velges av de fleste og har to skyvedører, 8’’ skjerm som støtter speiling av mobiltelefon, regnsensor, fartsholder, parkeringssensorer foran og bak og tosone klimaanlegg for å nevne noe. Comfort Plus har i tillegg Smart Active Vision, Pre Crash Safety system og Webasto dieselvarmer.

Se hva som skjedde på Oslo Motor Show her!

Toyota Proace City
Tilgang til lasterommet er gjennom et utvalg asymmetriske bakdører (med eller uten glass) eller en topphengslet bakluke med et hendig vindu som kan åpnes. Skuffen i den bilen vi prøvekjørte var montert for å vise mulighetene for innredning. Foto: ©Morten Larsen

Toyota Norge satser på å selge 2000 biler på årsbasis, men jeg vil tro pandemien vil være en betydelig brems i salget i 2020. Importøren legger stor vekt på Express Service – som skal gjøres unna på 60 minutter med tanke på at proffmarkedet er avhengig av bilen i jobben. En 7-seter vil komme til høsten 2020. Elektriske Proace kommer høsten 2020, elektrisk Proace City forventes høsten 2021. Det positive signalet jeg fikk var at batteriet ikke går ut over lastekapasiteten.

Så hva med firehjulsdrift? Det vil det også bli mulig å få bilen utstyrt med, og da sendes den via Dangel-fabrikken i Sentheim i Alsace. Der blir de bygget om for firehjulsdrift før de sendes til Norge.

Noen spesifikasjoner

Motortype BlueHDi (DV5RE) BlueHDi (DV5RD) BlueHDi (DV5RC) BlueHDi (DV5RC)
Drivstoff Diesel Diesel Diesel Diesel
Slagvolum (cm3) 1,499 1,499 1,499 1,499
Maks ytelse, hk/kW 75hk/55kW @3500 100hk/75kW @3500 130hk/96kW @3750 130hk/96kW @3750
Maks dreiemoment 210 N.m @1500 250 N.m @1700 300 N.m @1700 300 N.m @1700
Girkasse Manuell 5-trinns Manuell 5-trinns Manuell 6-trinns Automat 8-trinns
C02-utlslipp (g/km) 109 108 118 114
Forbruk (komb. l/mil) 0,41 0,40 0,45 0,44
Maksfart (km/t) 152 172 185 183
Aks 0 to 100 km/t, sek 15.8 11.5 9.8 10.6
Pris ex mva 208.600 253.000 281.400 298.400

MÅL PROACE CITY VAREBIL

Utvendige mål (mm) Kort Lang
Total lengde 4,403 4,753
Total bredde (uten speil / speil) 1,848/2,107  
Total høyde (min./max.) 1,796/1,860 1,812/1,860
Akselavstand 2,785 2,975
Sporbredde foran 1,548 – 1,563 1,553
Bakre sporvidde 1,568 – 1,577 1,549 – 1,568
Overheng foran 892  
Bakre overheng 726 886
Bakkeklaring 160 160
     
Lastdimensjoner (mm) Kort Lang
Lastelengde gulv 1,817 2,167
Lastelengde gulv (med Smart Cargo) 3,090 3,440
Maks. høyde i lasterommet 1,200 – 1,270  
Maks. lastbredde mellom sidene (uten / med 1 / med 2 dører) 1,733/1,630/1,527  
Maks. lastbredde mellom hjulbuer 1,229  
Last terskelhøyd (min / maks) 547/625 560/617
Skyvedør høyde 1,072  
Skyvedørens bredde (med / uten skott) 641 – 675/675 – 759  
Dørhøyde bak 1,196  
Dørbredde bak (nedre del / øvre del) 1,241/1,087  
     
Lastevolum Kort Lang
Med Smart Cargo (m3) 3.8 4.3
Antall Europaller 2 2
Last og henger (kg) Kort Lang
Last min./maks.* 578/605 925
Maks. hengervekt* 1100-1350 1000

*avhengig av motortype

Toyota Proace City
Foto: ©Morten Larsen