2014-modellen av Kia Sportage har fått noen små, men viktige forbedringer.
(Drive) For KIA-importør Bertel O Steen har Sportage vært den desidert viktigste bilen i modellutvalget. Faktisk har den stått for halvparten av alle solgte KIA de siste årene.
I 2013 kom ifølge importøren KIA Sportage på 8.-plass av 51 SUV-biler på markedet. Med en så god plassering er det nok ikke lurt å gjøre for store endringer, derfor er 2014-modellen av Sportage stort sett den samme. Det vil si at den har fått en liten ansiktsløftning – og noen viktige tekniske forbedringer.
Den mest synlige designendringen, men sikkert den minst betydningsfulle, er en ny grill. Litt mer krom og sort pianolakk gjør susen. I hekken er lyktene endret og har nå tredimensjonal design. Foran er det LED kjørelys med automatisk tenning.
Gummiforinger. Støydemping har tydeligvis vært en viktig oppgave for ingeniørene, og vinduene har fått et støydempende sjikt for å stenge fartsstøy ute. Oppheng av motor og hjuloppheng er nå forbedret med tanke på støydemping. Det er bedre gummifester på motoren, og hjulopphenget er nå montert med foringer der det på utgående modell var fastmontert.
Også girkassen har et annet oppheng, og drivakslene er rekonstruert fra assymetriske til symmetriske for å dempe støy. 1,5 dB hevdes det tiltakene har redusert støyen fra drivverket med. Samtidig er vibrasjoner redusert.
Alle modellene har nå 6-trinns girkasse, dessuten kan 2-liters modellen i både bensin og diesel leveres med autmatkasse. Nytt av året er også elektronisk hengerstabilisering og at man nå kan velge tre modus på styringen.
Velutstyrt. På taket er “pisken” byttet ut med en antenne av typen “haifinne”. Alle modellene har fått nytt design på felgene. Nyhetene innvendig i bilen er blant annet nye seter, sort innertak, lys i koppholder og midtkonsoll. Standard leveres bilen med 7 tommers skjerm med ryggekamera og navigasjon. Rattet er nå tykkere, er i skinn og er deilig oppvarmet. Instrumentene er oppgradert med to store klokker og en 4,2 tommer informasjonsskjerm mellom.
Sportage er svært godt standard utstyrt. Tilleggsutstyret er oppgradert, blant annet med mulighet for skinnseter med alcantara og 8-veis elektrisk justering av førersetet og parkeringsassistent. men en kort prøvetur med en av de første bilene som har kommet til landet ga et positivt inntrykk.
Sportage vil lanseres i tre modeller, og prisen vil ligge på 279.900 for Classic Plus. En spesialversjon “World Cup Edition” skal koste 299.900, og toppmodellen Exclusive 329.900,-, alle inklusive frakt og levering, har jeg fått oppgitt.