4. april lanseres nye Range Rover Evoque hos norske forhandlere, men vi i Drive fikk ta en liten titt på et eksemplar som kom på en lynvisitt til Oslo. Bilen er ny fra støtfanger til støtfanger, og nå kan man også få den som hybrid.

Bilen er hele én millimeter lenger, 14 mm høyere og akselavstanden er øket slik at benplassen for baksetepassasjerene er øket med 20 mm. Ikke mye, men det er nok. Her er det høy luksusfaktor, og bilen har flere interessante finesser.
Det litt særpregede designet er beholdt, men bilens proporsjoner er forsterket av et litt kraftigere «skulderparti» og større hjulbuer med 21’’ hjul. Nå er det smale hovedlys med LED som gjelder, og dørhåndtakene er innfelt i karosseriet og popper ut når du nærmer deg bilen med nøkkelen i lomma.

Innvendig kan man velge resirkulerte tekstiler av høy kvalitet hvis du ikke ønsker skinn. Det er to infoskjermer, én foran fører og én midt på dashbordet, begge med berøringssystemet Touch Pro Duo. Setene kan leveres med 16-veis justering, og i det større hanskerommet og senterrommet er det nå plass til et nettbrett, håndvesker eller flasker. Bagasjeplassen er 10% større (591 liter), bredere og kan romme en barnevogn eller et sett golfkøller. Plassen kan økes til 1.383 liter når bakseteryggen, som er delt 40:20:40, er lagt ned.

Range Rover Evoque er utviklet for elektrifisering med en 42 V mild hybridløsning tilgjengelig fra lansering. Ved hastigheter under 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen. Når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket. De firesylindrede Ingenium bensin- og dieselmotorene leveres til alle modellene og den milde hybridmodellen leverer CO2-utslipp ned til 149g/km og en drivstofføkonomi fra 5,6 l/100km (basert på NEDC 2.0 testprosedyren). Hvis kunden velger dieselmotoren på 150 hk med forhjulsdrift er utslippet i nye Evoque på 143 g/km. En enda mer effektiv plug-in hybrid (PHEV) og den tresylindrede Ingenium bensinmotoren kommer til neste år.
Nye Evoque er forhjulsdrevet, men tilbys med All Wheel Drive (AWD. Terrain Response 2 – en teknologi som første gang ble montert i en full-size Range Rover – registrerer automatisk hva slags underlag bilen kjører på, og justerer oppsettet i henhold til dette. Nye Evoque kan nå også vade gjennom vann med dybde på opptil 60 cm (tidligere 50 cm).

Range Rover har nå gått inn i den digitale verdenen med det første “ClearSight» sladrespeilet i sitt segment som består av en HD videoskjerm. Dersom utsikten bakover blir hindret av passasjerer eller store gjenstander, skrur føreren ganske enkelt på en bryter på undersiden av speilet.

Et kamera er montert inne i «haifinnen» på taket, og viser hva som er bak bilen veldig klart og tydelig. Skjermen gir et bredere (50 graders) synsfelt og skal gi meget god synlighet i dårlig lys fikk vi oppgitt. Den nye Range Rover Evoque er også den første bilen i verden som er utstyrt med Ground View-teknologi, som gjør panseret usynlig ved å projisere kamerabilder på den øvre skjermen for å vise føreren en 180 graders visning under fronten av bilen. Dette er nyttig ved innkjøring i vanskelige parkeringsplasser eller ved offroad kjøring, og er en videreføring av Transport Bonnet-teknologien som ble forhåndsvist av Land Rover i 2014.

– Under overflaten er det en konstruksjonsmessig og teknisk revolusjon, forteller Sondre Tronrud i Jaguar Land Rover Norway. – Arkitekturen er helt ny og kan romme både plug-in og milde hybridsystemer der bare dørhengslene er uendret på karosseriet. Chassiset er bearbeidet i betydelig grad for å få mest mulig ut av det stivere karosseriet, og sikre den karakteristiske kjørekomforten og raffinementet i Range Rover, påpeker han.
Utstyrslisten er svært god; og noe som er kommet med nå, er fabrikkmontert hengerfeste i to varianter; manuelt avtakbar og elektrisk. Farger og fargekombinasjer som vil falle i smak for de fleste er det, vi noterte oss «Narvik black».

– For åtte år siden skapte vi et nytt segment og verden fulgte etter. Nå har vi redefinert hva det innebærer å være en luksus-SUV. Med design, kapasitet og den nyeste teknologien tilgjengelig vil den nye Range Rover Evoque sikre at du når bestemmelsesstedet ditt, sier Jaguar Land Rover sjefen John Helmersen.