Norges nye bilmuseum åpnet

9. juni var en stor dag for bilfolket i Norge. Da åpnet Norsk Vegmuseums nye bilmuseum på Hunderfossen. Nå må du bare legge turen dit i sommer. Det er gratis, også.

Det var (fra venstre) Ketil Solvik-Olsen, statssekretær Tommy Skjervold og konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud som sto for snorklippingen til åpningen av bilmuseet. Foto: ©Morten Larsen

I mange år har det vært jobbet med å få etablert et skikkelig bilmuseum ved Hunderfossen. På Lillehammer hadde en gjeng entusiaster lagt ned en kjempejobb for å få etablert Norsk Kjøretøyhistorisk Museum i 1983, men etter som tiden gikk krevde nok vedlikehold og utgifter til lokale for mye. Museet ble vedtatt samlokalisert med Vegmuseet i 2011, og stengte dørene i 2015, men da under klart håp om at Vegmuseet ville få midler til å realisere et eget bygg. I mellomtiden ble de bilene Norsk Kjøretøyhistorisk Museum hadde i sin varetekt transportert til Vegmuseets magasin på Hunderfossen.

Think kabriolet hadde vært noe. Foto: ©Morten Larsen

Mye takket være daværende samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) og Norsk Vegmuseums Geir Atle Stormbringers iherdige innsats ble midlene til nytt bygg bevilget over statsbudsjettet, og grunnsten nedlagt for to år siden.

Norsk Vegmuseums direktør Geir Atle Stormbringer har stått på for å realisere bilmuseet. Foto: ©Morten Larsen

Norsk Vegmuseum har Hunderfossen Familiepark som nærmeste nabo, og eies og driftes av Vegdirektoratet og er etatsmuseum for Statens vegvesen. Da det ble etablert i 1992 var intensjonen å vise hva Statens vegvesen hadde fått til opp gjennom historien, og temaet bil var liksom ikke museets område. Men det viste seg å være en mulighet likevel, da en utstilling om Lamborghini trakk mange skuelystne. Senere ble det satt opp en utstilling med motorsport som tema, og flere besøkende kom og fikk se norsk veihistorie i samme slengen.

Den nye museumsbygningen hadde en budsjettramme på 45 millioner kroner, og riggingen av selve utstillingen kostet 9 millioner. En viktig investering også med tanke på liv i distriktene. Utstillingen vil skiftes ut, for det er mange temaer innen kulturbegrepet bil som kan vises frem. Denne første utstillingen viste kjøretøy som folk flest kjenner igjen og kan forholde seg til. Dette vil nok gjennomsyre de kommende utstillingene også.

Kong Olavs Cadillac, som Amcar-klubben har lagt ned mye ressurser i å kjøpe inn og restaurere. Foto: ©Morten Larsen

80 biler og 60 pedaldrevne kjøretøy (les: sykler) ble presentert på 2.000 kvadratmeter – ja, og så må vi ikke glemme nær 900 modellbiler av høy kvalitet, samlet og utlånt av Ketil Solvik-Olsen. De sto tidligere på samferdselsdepartementets kontor. Kongebiler og glimt fra norsk motorsporthistorie var også presentert. Verdt å nevne er at bilhistoriker og redaktør av bladet Norsk Motorveteran Tor Ivar Volla har vært med i en ressursgruppe for det nye museet.

Reklamefri video fra åpningen:

– Jeg har ikke våget å fortelle kona hvor mange jeg har, men jeg kan røpe at det er rundt 1.300, fortalte Solvik-Olsen. I talen sin under åpningen fortalte han om oppveksten på bensinstasjon på Jæren, og nevnte at utstillingens dagligdagse biler gjorde at folk kunne kjenne seg igjen. Selv kunne han forbinde et ansikt til hver og en av bilene, på grunn av sin tilknytning til bransjen fra han var liten.

Ketil Solvik-Olsen påpeker at bilinteressen gjør at ektefellen vet hva du driver med. Foto: ©Morten Larsen

Den høytidelige åpningen med snorskjæring med en farlig skarp spade ble utført av statssekretær Tommy Skjervold, med Ketil Solvik-Olsen og fungerende vegdirektør Bjørne Grimsrød som snorholdere.

Fossum-bilen fra 1907. Foto: ©Morten Larsen

Den første bilen man møter når man kommer inn på utstillingen er Fossum, en norsklaget bil fra 1907. Men den første norskbygde bil var det Hans Torgersen Vestby fra Strømmen som sto for. Han lagde den første bilen som gikk på norsk vei med «petroleumsmotor». Jomfruturen gikk fra Strømmen til Kristiania så tidlig som 1895. Hans var bonde, men mest interessert i mekanikk og teknikk. Motoren må han ha konstruert selv. Han jobbet forøvrig som mekaniker og vognmann på Strømmens Værksted.

Se flere bilder fra utstillingen i bildegalleriet nederst på siden!

Bilproduksjon i Norge har vært en tvilsom affære. Vi kan nevne navn som Bjering, Staværns bilfabrik, Troll og bilproduksjon på Kambo ved Moss og på Strømmen. All bilproduksjon ble både dårlig behandlet og motarbeidet av myndighetene. Det som nesten lykkes, var elbilen Think. Norsk Vegmuseum har overtatt alle prototyper, produksjonsutstyr, dokumentasjon og mye annet, og laget en flott utstilling som viser utviklingen, helt frem til prototypen Th!nk Ox, som sto på Genève-utstillingen i 2008. Den ble utviklet i samarbeid med Porsche, og kunne faktisk blitt noe fint, hadde det ikke vært for et sammenfall av omstendigheter som gjorde at Ford – som hadde kjøpt Think – besluttet å legge ned prosjektet.

Th!nk Ox kunne hatt en fremtid. Legg forøvrig merke til Volkswagen Golf GTI til venstre i bildet. Foto: ©Morten Larsen

Og etter krigen var det restriksjoner på kjøp av bil. Unntaket var de som hadde kjøpetillatelse, samt folk som klarte å skaffe en B-lisens og kunne kjøpe en bil produsert bak jernteppet. Dét hadde sin bakgrunn i norsk handelsavtale med Sovjet. Resultatet var at det rullet ganske mange Pobeda’er rundt i landet. Én av dem står på det Norsk Kjøretøyhistorisk Museum på Hunderfossen. Den har selskap med en stor og flott Skoda 1200 fra 1955 og en todørs Studebaker Champion Starlight Coupe fra 1948.

Foto: ©Morten Larsen

Rundt regnet 5.000 personer hadde møtt opp til åpningen av museet. Mange hadde med seg kulturhistoriske kjøretøy, som fikk parkere utenfor inngangen. Her var det litt glipp i tankegangen for de som slapp inn biler. Bilene måtte ha en viss alder, men veldig nye biler slapp likevel inn, bare de var spesielle nok.

6.000 personer besøkte museet på åpningsdagen, og disse hadde også gleden av å se på jubileumsutstillingen «Drift», vandre en tur i museumsparken og se gamle skysstasjoner og butikker som lå langs veien. Her er murbygningen Lysaker gjestgiveri gjenreist hvor det serveres god mat, man kan skue imponerende anleggsmaskiner og se smeden i full jobb. I fjellet ved museet er det etablert 200 meter fjellprengningshistorie, og museumsbutikken har både modellbiler og lektyre for salg.

Norge er et flott ferieland, og Hunderfossen litt nord for Lillehammer er perfekt for en familie som vil oppleve mye. Her er Eventyrparken og Barnas gård med Vegmuseet og Norsk Kjøretøymuseum så å si vegg i vegg. Her er både hotell og hytter å leie, pluss campingplass. Lilleputthammer ligger en kort kjøretur unna, med spisesteder og flere hoteller. Sett gjerne av det meste av en dag til å få med alt som kan studeres på Vegmuseets område.

Les også om bilmuseet på Fornebu!