Jeg forstår godt at Nissan Leaf selger som varme hvetebrød. Den er lettkjørt og komfortabel, har god rekkevidde og ikke minst kort leveringstid. Alt en folkelig elbil trenger til en fornuftig pris. Nå kommer snart en versjon som har enda bedre egenskaper i tillegg til den bestående. Større batteri og økt rekkevidde blir det da.
Siden Nissan Leaf kom på markedet i 2010 har den vært markedsledende i sin klasse. På verdensbasis er over 400.000 Leaf levert. Her i Norge passerte salget 30.000 biler i mai 2017 siden lanseringen. For året 2018 tok salget av Nissan Leaf helt av og endte på imponerende 12.303 biler. Det unike i det norske markedet er at Nissan har kunnet levere biler relativt raskt. Nå er produksjonen trappet opp ytterligere, slik at forhandlere faktisk har biler på lager.
Leaf oppfører seg flott i trafikken, og e-Pedal virker fortreffelig. Selve kraften i regenereringen er ikke Nissan Leaf alene om, for eksempel Hyundai Ioniq EV har samme bremse-effekten når man løfter opp gasspedalen. Det er bremsingen fra gangfart til stillestående som er unikt for Leaf. Det er utrolig deilig i tett bytrafikk eller køkjøring at man slipper å løfte benet fra gasspedal til brems stadig vekk.
Se flere bilder i galleriet nederst på siden!
Bilen er kjapp; fra stillestående til 100 km/t går unna på 7,9 sekunder. Dét er det mange «fossildrevne» biler som kan misunne den. Og med vinterdekk går akselerasjonen stille og pent for seg.
Hvis du rygger ut fra en parkeringsplass varsles du dersom en bil eller et menneske beveger seg bak bilen slik at man bør vente med å kjøre ut. Hovedlysene har automatisk blendingsfunksjon, en del av en lang liste med avansert utstyr.
Bagasjerommet tar 435 liter, noe som er mer enn jeg synes bilens ytre tyder på. Med min relativt gode avstand til rattet, var det grei plass til bena som baksetepassasjer, men heller ikke mer. Det er veldig positivt med varme i baksetet. Vår bil var med utstyrsnivå Tekna, hvilket vil si at bilen har noe mer utstyr, så som videokameraer plassert slik at man ved parkering får full oversikt over hele bilens omgivelser på infoskjermen. Automatisk parkering kan velges som tilleggsutstyr. Med ProPILOT stiller man inn fartsholder og filholder, og bilen holder avstand til bilen foran – stanser helt opp i kø, og følger køen videre med en avstand du velger på rattet.
Dashbordet har fått en skikkelig make over, nå er det analogt speedometer, og knapper og brytere har en litt annen sortering. Jeg likte hyllen man kan legge fra seg mobiltelefonen, men savnet trådløs lading. Rattet kan justeres opp og ned, men ikke ut og inn.
Konklusjon: En god elbil med et lite forbedringspotensial. Men nå kommer oppgraderinger.
Nye Nissan Leaf vil komme i to spesialversjoner – LEAF 3.ZERO og LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition. Sistnevnte blir utstyrt med et helt nytt 62 kWt-batteri som skal gi en estimert rekkevidde på 385 km etter WLTP-normen. Det tilsvarer en økning i rekkevidde på 42% i forhold til LEAF med 40 kWt-batteri. Samtidig får LEAF e+ en betydelig høyere effekt med 160 KW (217 hestekrefter). Det sørger for at toppfarten øker til 157 km/t og akselerasjonen 0-100 km/t skjer på sportslige 7,3 sekunder. Prisen for introduksjonsmodellen LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition er 373.000 kroner (eksklusive frakt- og leveringskostnader) og den produseres i et begrenset opplag på 5000 biler. Modellen er nå klar for bestilling. 40 kWt-utgaven vil koste 306.000 kroner (eksklusive frakt- og leveringskostnader).
LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et Intelligent Power-batteri med 25% høyere energitetthet og 55% økning av energilagrings-kapasiteten. Smart konstruksjon sørger for at det nye batteriet inneholder 288 celler sammenlignet med 192 celler i 40 kWh-utgaven.
Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som app’en Door to Door Navigation, som nyter godt av TomTom LIVE premium trafikk- og ruteoptimalisering. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO, med nye funksjoner i form av data om parkeringsplass, kjøretøy- og kjøredata samt fjernkontrollfunksjon for bilhornet og frontlyktene.
LEAF 3.ZERO får i begge batteri-utgaver nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak).
Gatas ramp kan du lese om her!
Begge LEAF 3.ZERO-modellene blir utstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPILOT. Begge modeller viderefører også den samme Nissan-garantien for batteriene på 8 år/160.000 km som gjelder for alle andre versjoner av LEAF.
Les om Nissans fremtidsvisjon fra Detroit-utstillingen her!
– Tidligere i år åpnet vi opp for forhåndssalg av introduksjonsutgaven LEAF e+ 3.ZERO Limited Edition med 62 kWt-batteri, forteller Knut Arne Marcussen hos Nissan Nordic Europe. – Nå utvides modellprogrammet til også å inkludere modell-nivåene N-Connecta og Tekna. Det medfører ny innstegspris fra gunstige 346.800 kroner for utgaven med stort batteri. Variantene er klare for bestilling nå med levering fra sommeren 2019, avslutter Marcussen.
Kort teknisk info
Modell Leaf Leaf e+
Motor el, hk/kW 147/110 217/160
Dreiemoment, max, Nm 320 NA
Batteritype Laminert Lithium Ion NA
Spenning, Volt 360 NA
Kapasitet, kWh 40 62
Hurtiglading, max kW 50 100
Internlader, kW 6,6 6,6
Regnerering, max kW NA NA
Lengde/bredde/høyde, m 4,49/1,79/1,54 4,49/1,79/1,54
Svingdiameter, m 5,3 5,3
Akselavstand, m 2,70 2,70
Bakkeklaring, cm NA NA
Vekt, kg 1.505 NA
Bagasjerom, ltr VDA 435/1.176 435/1.176
Akselerasjon 0 – 100, sek 7,9 7,3
Toppfart, km/t 144 157
Rekkevidde, blandet, km WLTP 270 385
Pris eks lev., fra 246.000 346.800
Pris testbil, eks lev 295.000