Bestselger i ny drakt

Jeg forstår godt at Nissan Leaf selger som varme hvetebrød. Den er lettkjørt og komfortabel, har god rekkevidde og ikke minst kort leveringstid. Alt en folkelig elbil trenger til en fornuftig pris. Nå kommer snart en versjon som har enda bedre egenskaper i tillegg til den bestående. Større batteri og økt rekkevidde blir det da.

Foto: ©Morten Larsen

Siden Nissan Leaf kom på markedet i 2010 har den vært markedsledende i sin klasse. På verdensbasis er over 400.000 Leaf levert. Her i Norge passerte salget 30.000 biler i mai 2017 siden lanseringen. For året 2018 tok salget av Nissan Leaf helt av og endte på imponerende 12.303 biler. Det unike i det norske markedet er at Nissan har kunnet levere biler relativt raskt. Nå er produksjonen trappet opp ytterligere, slik at forhandlere faktisk har biler på lager.

Eiere av Leaf nr 30.000 i Norge, Ann Cathrine og Freddy Pedersen, og Jens Kirkebø, eier av den aller første Nissan Leaf i Norge, blir gratulert av Knut Arne Marcussen i Nissan Nordic Europe (til venstre). Foto: ©Morten Larsen

Leaf oppfører seg flott i trafikken, og e-Pedal virker fortreffelig. Selve kraften i regenereringen er ikke Nissan Leaf alene om, for eksempel Hyundai Ioniq EV har samme bremse-effekten når man løfter opp gasspedalen. Det er bremsingen fra gangfart til stillestående som er unikt for Leaf. Det er utrolig deilig i tett bytrafikk eller køkjøring at man slipper å løfte benet fra gasspedal til brems stadig vekk.

Se flere bilder i galleriet nederst på siden!

Bilen er kjapp; fra stillestående til 100 km/t går unna på 7,9 sekunder. Dét er det mange «fossildrevne» biler som kan misunne den. Og med vinterdekk går akselerasjonen stille og pent for seg.

Hvis du rygger ut fra en parkeringsplass varsles du dersom en bil eller et menneske beveger seg bak bilen slik at man bør vente med å kjøre ut. Hovedlysene har automatisk blendingsfunksjon, en del av en lang liste med avansert utstyr.

Foto: ©Morten Larsen

Bagasjerommet tar 435 liter, noe som er mer enn jeg synes bilens ytre tyder på. Med min relativt gode avstand til rattet, var det grei plass til bena som baksetepassasjer, men heller ikke mer. Det er veldig positivt med varme i baksetet. Vår bil var med utstyrsnivå Tekna, hvilket vil si at bilen har noe mer utstyr, så som videokameraer plassert slik at man ved parkering får full oversikt over hele bilens omgivelser på infoskjermen. Automatisk parkering kan velges som tilleggsutstyr. Med ProPILOT stiller man inn fartsholder og filholder, og bilen holder avstand til bilen foran – stanser helt opp i kø, og følger køen videre med en avstand du velger på rattet.

Foto: ©Morten Larsen

Dashbordet har fått en skikkelig make over, nå er det analogt speedometer, og knapper og brytere har en litt annen sortering. Jeg likte hyllen man kan legge fra seg mobiltelefonen, men savnet trådløs lading. Rattet kan justeres opp og ned, men ikke ut og inn.

Konklusjon: En god elbil med et lite forbedringspotensial. Men nå kommer oppgraderinger.

Genève: Nissan lanserer nå en videreutviklet utgave av Nissan LEAF. Foto: ©Morten Larsen

Nye Nissan Leaf vil komme i to spesialversjoner – LEAF 3.ZERO og LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition. Sistnevnte blir utstyrt med et helt nytt 62 kWt-batteri som skal gi en estimert rekkevidde på 385 km etter WLTP-normen. Det tilsvarer en økning i rekkevidde på 42% i forhold til LEAF med 40 kWt-batteri. Samtidig får LEAF e+ en betydelig høyere effekt med 160 KW (217 hestekrefter). Det sørger for at toppfarten øker til 157 km/t og akselerasjonen 0-100 km/t skjer på sportslige 7,3 sekunder. Prisen for introduksjonsmodellen LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition er 373.000 kroner (eksklusive frakt- og leveringskostnader) og den produseres i et begrenset opplag på 5000 biler. Modellen er nå klar for bestilling. 40 kWt-utgaven vil koste 306.000 kroner (eksklusive frakt- og leveringskostnader).

Knut Arne Marcussen, pressesjef i Nissan Norge, viste i Geneve frem hvordan en Nissan Leaf ser ut innvendig. Foto: ©Morten Larsen

LEAF 3.ZERO e+ Limited Edition får ladekapasitet opp til 100 kW. Snittforbruket er oppgitt til 180 Wt/km (WLTP). Batteriet er et Intelligent Power-batteri med 25% høyere energitetthet og 55% økning av energilagrings-kapasiteten. Smart konstruksjon sørger for at det nye batteriet inneholder 288 celler sammenlignet med 192 celler i 40 kWh-utgaven.

Les om Nissan Qashqai her!

Begge de to nye LEAF-modellene får oppgradert infotainment-systemet med en ny og større 8-tommers skjerm. Systemet har også flere tilkoblede tjenester, som app’en Door to Door Navigation, som nyter godt av TomTom LIVE premium trafikk- og ruteoptimalisering. En helt ny og forbedret NissanConnect EV-app vil også være tilgjengelig med nye LEAF 3.ZERO, med nye funksjoner i form av data om parkeringsplass, kjøretøy- og kjøredata samt fjernkontrollfunksjon for bilhornet og frontlyktene.

Nissan viste frem sin konseptbil Nissan IMq. Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden! Foto: GIMS-Geneva.

LEAF 3.ZERO får i begge batteri-utgaver nye karosserifarger og nye tofarge-kombinasjoner (rødt karosseri med svart tak, og blått karosseri med svart tak).

Gatas ramp kan du lese om her!

Begge LEAF 3.ZERO-modellene blir utstyrt med blant annet skinnseter og Nissans Intelligent Driving-teknologier e-Pedal og ProPILOT. Begge modeller viderefører også den samme Nissan-garantien for batteriene på 8 år/160.000 km som gjelder for alle andre versjoner av LEAF.

Les om Nissans fremtidsvisjon fra Detroit-utstillingen her!

– Tidligere i år åpnet vi opp for forhåndssalg av introduksjonsutgaven LEAF e+ 3.ZERO Limited Edition med 62 kWt-batteri, forteller Knut Arne Marcussen hos Nissan Nordic Europe. – Nå utvides modellprogrammet til også å inkludere modell-nivåene N-Connecta og Tekna. Det medfører ny innstegspris fra gunstige 346.800 kroner for utgaven med stort batteri. Variantene er klare for bestilling nå med levering fra sommeren 2019, avslutter Marcussen.

Kort teknisk info

Modell                                               Leaf                                             Leaf e+

Motor el, hk/kW                               147/110                                       217/160
Dreiemoment, max, Nm                  320                                              NA
Batteritype                                       Laminert Lithium Ion                   NA
Spenning, Volt                                 360                                              NA
Kapasitet, kWh                                 40                                                62
Hurtiglading, max kW                       50                                                100
Internlader, kW                                 6,6                                               6,6
Regnerering, max kW                     NA                                               NA
Lengde/bredde/høyde, m          4,49/1,79/1,54                             4,49/1,79/1,54
Svingdiameter, m                             5,3                                               5,3
Akselavstand, m                               2,70                                             2,70
Bakkeklaring, cm                              NA                                               NA
Vekt, kg                                             1.505                                           NA
Bagasjerom, ltr VDA                   435/1.176                                    435/1.176
Akselerasjon 0 – 100, sek                7,9                                               7,3
Toppfart, km/t                                   144                                              157
Rekkevidde, blandet, km WLTP     270                                              385
Pris eks lev., fra                                246.000                                       346.800
Pris testbil, eks lev                           295.000