Nissans fremtidsvisjon fra Detroit

På North American International Auto Show (NAIAS) 2019 i Detroit, presenterte Nissan i dag en helt ny type bil. Elbil-konseptet IMs er noe så sjeldent som en forhøyet sports-sedan. Den høye bakkeklaringen sikrer god fremkommeligehet hele veien fram til hytta.

Ettersom IMs ligner mer på en en sedan enn en crossover, representerer konseptet et helt nytt segment. Batteriet er plassert i gulvet midt under bilen. Utvidet akselavstand skal gi optimal plassutnyttelse i interiøret ifølge pressemeldingen vi har mottatt. Setene er plassert 2+1+2, som er en helt ny struktur. Forsetene er svingbare og baksetene byr på helt nye løsninger.

Fremskritt innen elektrisk kjøreteknologi og autonomom kjøring skal ha gitt Nissan-designerne frihet til å tenke utenfor boksen når det gjelder mulighetene til å skape en helt ny bil.

«IMs utfordrer mulighetene som ligger innenfor designet av en sedan og prøver ut grensene hva angår funksjonalitet og utseende», sier senior vice president for design i Nissan, Alfonso Albaisa.

Nissan Intelligent Mobility er Nissans visjon for hvordan biler drives, kjøres og integreres i samfunnet. Bilen er også tilgjengelig med autonom-modus, der rattet fjernes fullstendig fra føreren. IMs skal ha det høyeste nivå innen teknologi, tilkoblingsmuigheter og sikkerhet.

IMs er utstyrt med to elektriske motorer – en foran og en bak – samt et 115 kWt-batteri. Til sammen yter de to motorene 483 hestekrefter (360 KW) og dreiemomentet ligger på 800 Nm. Estimert rekkevidde vil ligge på over 600 km. Samtidig sikres grep og god fremkommelighet med optimal 50/50-vektfordeling samt avansert firehjulsdrift. Takket være et luftfjæringssystem, tilpasses bakkeklaringen automatisk til underlaget.

Eksteriørdesignet er et godt eksempel på Nissans nye designspråk. Her forvandles en tradisjonell sedan til noe nytt, med spenstige proporsjoner, sporty karakter og gunstig aerodynamikk. For å understreke bilens japanske karakter, har en geometrisk grafikk inspirert av et japansk mønster ved navn Asanoha blitt tilført i gull over biltaket. Mønsteret går også igjen andre steder på bilen; som på hjulene og interiøret.

Interiøret i IMs er tilpasset hvordan kjøreturen vil foregå autonomt. Plassen er maksimalt utnyttet ved at alt tilknyttet drivlinjen er plassert under gulvet. Interiøret er inspirert av et moderne japansk hjem og kalles japansk tidløs futurisme.

I normalt kjøremodus er interiøret førerorientert med avansert førerassistanse-teknologi og informasjonsdisplayer på ulike nivåer. I autonom-modus trekkes rattet bort fra føreren samtidig som forsetene endrer stilling rettet mot baksetene. Vi håper dette i tilfelle er valgfritt. Noen misliker sterkt å sitt fra kjøreretningen.

Bilen har ingen senterkonsoll, slik at når setene er vendt mot hverandre, blir kupeen stor og komfortabel for fører og passasjerer. Baksete-passasjerene kan til enhver tid utnytte seg av bilens intelligente tilkoblede muligheter uavhengig av om bilen kjøres autonomt eller manuelt, fremgår det av pressemeldingen.

Brukergrensesnittet er flerfoldig med fire skjermer tilpasset inn i interiørets instrumentpanel. Plassert rett foran føreren befinner det første laget med instrumentpanel seg. Der fremkommer kun viktig informasjon for fører uten andre distraherende elementer. Det neste laget tilbyr informasjon fører har bruk for ved behov. En del av det intelligente oppsettet er også at IMs er utstyrt med sensorer og kameraer som overvåker føreren. Det gjenkjenner ansiktsuttrykk og kroppsholdning. I tilfelle det oppstår en nødsituasjon hvor fører ikke er i stand til å ta bilen videre, sørger bilens avanserte systemer for å kjøre til nærmeste trygge stoppsted. 

Baksetet kan tydeligvis omgjøres til ett sete for en person, en konge verdig.

Nissan IMs tilbyr også en virkelig unik kobling til den virtuelle verden. Systemet kaller Nissan for «Usynlig til synlig» (Invisible-to-Visible), gjerne forkortet I2V. Det refererer til 3D-løsningen hvor informasjon som fås over nettet i den virtuelle verden forenes med informasjonen fører får fra den virkelige verden. På denne måten kan systemene bidra til å se fotgjengere som er usynlige for det blotte øye, men som lar seg plukke opp av avanserte systemer. I2V-løsningen ble først vist på teknologiutstillingen CES i Las Vegas nylig. Løsningen kan hjelpe sjåførene med å se rundt hjørner og gi presis informasjon om eventuelle trafikkproblemer lengre fram på veien og bidra til alternative kjøreruter. Føreren kan til og med få følge av en «passasjer» fra den virtuelle verden, i form av en tredimensjonal virkelighetsnær avatar-figur.

Vi sier bare: Du verden!