USA og bilattraksjoner del 1 av 2

Drive har kikket litt rundt USAs østkyst etter bilopplevelser, og de viste det seg å være mange av! Her følger en ny reportasje. Det er ikke bare California som har mye å by på for bilentusiaster. Dette er del 1 av 2 om fantastiske Newport Car Museum

Tidligere har vi presentert Audrey Automobile Museum som ligger midt i Newport by. Men Newport kan by på nok et glimrende bilmuseum. Newport Car Museum ligger like utenfor byen, og startet opp i juni 2017. Nylig ble museet kåret til en av ti nye attraksjoner i hele USA av magasinet USA Today.

Museet er etablert i det som tidligere var en missilfabrikk, og de tilbyr også lagring av biler og motorsykler i tempererte og tørre lokaler, foruten møte- og festlokaler i forskjellige størrelser.

Museet og samlingen eies av Gunther Buerman sammen med sin kone Maggie. I et intervju i lokalradioen WUN forteller Gunther Buerman at han opprinnelig hadde 10 biler. Buerman fortalte at han har vært bilentusiast siden han var 12 år gammel. Han ser på biler som kunstverk, og ønsket å formidle dette til et bredt publikum. Litt interessant er det å vite at han har tjent en formue, blant annet på utvinning av salt. Selvsagt er han nøye på at veiene er frie for salt før han tar noen av sine biler ut på kjøretur. . .

Siden han bestemte seg for å åpne bilmuseum har han kjøpt opp biler med tanke på dette, og har i dag ca 70 biler. Museet har plass til 50, og er arrangert i gallerier med forskjellige temaer. Bilene byttes ut med jevne mellomrom, og Gunther Buerman synes det er viktig å poengtere at ingen av bilene har tausperringer. Her er alt strøkent og lagt til rette for et minneverdig opphold. Blant annet er et antall bileksperter stadig tilstede for å gi de besøkende informasjon om bilene.

Da Drive besøkte Newport Car Museum hadde en Chrysler-klubb treff på den generøse parkeringsplassen. Dette var ikke noe uvanlig. Det er stadig bilklubber som legger sine treff her. Under besøket traff vi på Maggie Buerman, som viste seg å være svensk.

Maggie Buerman er arkitekten bak bilmuseet.

– Min mann er også svensk, fortalte hun til Drive. – Vi bestemte oss for å etablere museet da dette fantastiske lokalet ble lagt ut for salg. Vi har lagt det opp slik at hele familien kan ha glede av å tilbringe noen timer her. Vi har ingen sperringer rundt bilene, og det er plassert klassiske møbler rundt om slik at man kan sette seg ned og nyte synet av de vakre kunstverkene som bilene er. Møblene er i seg selv kunstverk, laget av ikoniske kunstnere som Florence Knoll Bassett, danske Arne Jacobsen og Hans Wagner.

Maggie Buerman betjente selv suvenirbutikken og var meget imøtekommende under vårt besøk. Ifølge hennes mann er det hun som har arrangert hele museet og er den drivende kraft bak tiltaket.

Les om Goodwood Revival her!

Vi kan ikke gå i detalj om alle bilene, men fant noen godbiter. To av de utstilte bilene var identisk til de originalte bilene i minste detalj, men ble åpnet og ærlig presentert som replikaer. Den ene var 1963 Corvette Grand Sport Recreation:

Corvette Grand Sport Recreation.

Historien om biltypen er at Chevrolet brått og meget brutalt avsluttet sitt racingprogram etter 1962. Corvette sin far, Zora Arkus-Duntov, var svært skuffet, for han hadde en klar målsetting om å gjøre Corvette til en vinner i GT-klassen for produksjonsbiler. For å klare det, måtte 125 biler produseres, noe som ikke var mulig da racingprogrammet ble avsluttet. Kun fem biler var ferdig, hvorav to var solgt til private team. Zora Arkus-Duntov sin drøm var å slå «uslåelige» AC Cobra, men klassen bilene var laget for var det ikke mulig å delta i nå. Imidlertid åpnet det seg en mulighet da Nassau Speed Week i Bahamas skulle kjøres. Her kunne de konkurrere mot Cobraene i GT-klassen, og det var nå eller aldri! Tilfeldigvis la alle ingeniørene som hadde jobbet med Corvette-prosjektet ferien sin til Bahamas den uken, og de tre nye bilene ble sendt ned. Det gikk ikke bedre enn at førerne Roger Penske, Jim Hall, Dick Thompson, John Cannon og Augie Pabst kjørte inn til seier over Cobra-bilene.

Shelby Cobra 427

Shelby er representert med flere biler, den mest interessante er en Shelby Series 1 fra 1999. Som kjent var de tidligere Shelbyene basert på andre bilmerker, men denne er konstruert fra bunnen opp av Carroll Shelby og hans selskap Shelby American. Kanskje ikke den vakreste kreasjonen, men man skal ikke skue hunden på hårene:

Shelby Series 1 1999

Se mange flere bilder i galleriet nederst på siden!

Motoren er en Oldsmobile 4,0 liters L47 Aurora V8 DOHC som i standardversjon yter 370 hk. Med kompressor yter den over 400 hk. Bilen har en nær ideell vektfordeling og et avansert hjuloppheng som ga bilen et imponerende veigrep. Dessverre var bilen så kostbar å produsere at Shelby American måtte kaste inn håndlkleet og firmaet Venture Corporation tok over. Da Venture også gikk overende tok det reetablerte Shelby Automobiles over på nytt og laget de siste bilene, nå som halvfabrikata uten motor og drivverk. Produksjonen pågikk til 2005.

Plymouth Superbird 1970

Plymouth mistet sin stjernefører Richard Petty til Ford i 1968. Dette var krise for Plymouth. I et forsøk på å få Petty tilbake modifiserte de sin Plymouth Road Runner med blant annet den karakteristiske fronten og den fantastiske vingen. Her i Newport Car Museum har de et nydelig eksemplar av den siviliserte versjonen. Richard Pette kom tilbake, og i 1970-sesongen vant Plymouth åtte løp og fullførte regelmessig med topp-plasseringer. Imidlertid ble det bestemt at klassen nå hadde for høye hastigheter på ovalbanene med godt over 300 km/t, og bestemte at motorvolumet skulle reduseres. Dermed var denne bilens dager talte, og kun 715 biler ble bygget.

Vi anbefaler en tur til Newport i Portsmouth, ca 30 mil nord for New York. For de som bare vil kjøre bil på museet, kan du prøve deg med hva du vil på kjøresimulatoren. Det gjorde undertegnede!

Galleribilder. Klikk på bildene for større versjone: