Nå vet vi mer om Kia XCeed

Nylig hadde vi noen høytsvevende teorier om Kias kommende XCeed. Nå er den vist frem, og bilen er en helt ny crossover fra Kia, og fjerde Ceed-modell. Den kommer etter hvert som både hybrid og Plug-in hybrid. Den er bredere enn Ceed kombi, og lavere og mer sporty i designet. Bakkeklaringen viser at dette er en ekte crossover fra SUV-segmentet.

Kompaktklassen er det nest største segmentet i det europeiske bilmarkedet, og med nye XCeed viser Kia sin ambisjon om å satse i denne klassen, forteller en pressemelding vi har mottatt.

– Det er økende etterspørsel etter biler som er mer dynamiske enn de tradisjonelle SUV’ene, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper, påpeker Emilio Herrera, sjef for Kia Motors i Europa.
– Kundene vil imidlertid ikke kompromisse på de praktiske egenskapene en større bil gir. Nye XCeed møter disse behovene”, sier Herrera.

Som nevnt i vår artikkel om Kia XCeed er bilen designet på Kias designsenter i Frankfurt, under ledelse av Gregory Guillaume, Vice President Design i Kia Motors Europa.

Pressemeldingen forteller videre:
XCeed er bredere enn Ceed kombi, har en mer fremtredende grill og større luftinntak. Hovedlys med de velkjente ‘ice cube’ LED lysene har nytt design, og nye baklys gir en slank LED lyssignatur. Horisontale linjer over bakluke og støtfanger gir et bredere og mer stabilt uttrykk. Høyere bakkeklaring (184 mm med 18 tommers dekk) understreker det robuste utseendet. Den nye crossoveren leveres i 12 ulike farger, hvor Quantum Yellow er unik for denne modellen.

Les om ny Nissan Leaf i Geneve her!

Interiøret er en videreføring fra Ceed-modellene, med en midtkonsoll orientert mot fører, og en stor infotainmentskjerm som preger dashboardet. Materialkvaliteten er høy, med detaljer i satin krom og valg mellom flere ulike stoff, skinn og farger.

Selv om den er kompakt, er XCeed smart innredet med god plass i kupé og bagasjerom. Den plasserer seg mellom Ceed kombi og Sportage med en lengde på 4.395 mm og høyde på 1.490 mm. Den er 85 mm lenger og 43 mm høyere enn Ceed kombi, og 90 mm kortere og 155 mm lavere enn Sportage.

Bagasjerommet er på 426 liter (VDA), og med baksetene nedslått er kapasiteten på 1.378 liter. Bakseteryggen kan splittes 40:20:40, bagasjeromsgulv som kan stilles i to posisjoner, og elektrisk bakluke med håndfri funksjon.

Tilkobling og sikkerhetssystemer

XCeed er blant de første bilene som kommer med Kias UVO Connect telematikksystem og en 10,25 tommers TFT-LCD skjerm for å betjene smarttelefon og infotainment-system.

Via skjermen og smarttelefon får man data, og bilens SIM kort brukes for å motta og oppdatere data i sanntid som trafikkinformasjon, værmelding og parkeringsmuligheter. Med UVO kan man også sende veibeskrivelse til navigasjonen fra sin smarttelefon før avreise og finne hvor bilen er parkert.

Systemet er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto, og to telefoner kan kobles til samtidig. Fører kan ha én visning, for eksempel navigasjon, mens en av passasjerene velger favorittsang eller sjekker værmeldingen.

XCeed er første modell med Kias nye, heldigitale instrumentpanel Supervision på 12.3 tommer. En høyoppløselig skjerm på 1920×720-pixler erstatter de analoge instrumentene. Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, informasjon om kjøreturen og drivstofforbruk. Man får også navigasjonshenvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr og førerassistentsystemer som for eksempel tretthetsvarsel. Det nye Supervision instrumentpanelet vil være tilgjengelig som ekstrautstyr på XCeed, avhengig av utstyrsnivå.

Les om Seat på hugget her!

XCeed kommer med en rekke førerassistent- og sikkerhetssystemer. Dette inkluderer blant annet Smart Cruise Control, blindsonevarsling, automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, Intelligent Speed Limit Warning, parkeringsassistanse, filholder, fjernlysassistent og tretthetsvarsel. Lane Following Assist (LFA) er også tilgjengelig, autonom kjøring på nivå 2 som kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring. LFA avdekker biler og veimerking for å holde bilen i rett fil og sikker avstand til biler foran.

Flere drivlinjer

Fra lansering kommer XCeed med tre ulike turbobensinmotorer, og to varianter av en dieselmotor, den reneste dieselmotoren produsert av Kia noensinne. Tidlig neste år kommer en 48V Mild hybrid, samt en Plug-in Hybrid.

Produksjonen starter i 3. kvartal på Kias fabrikk i Zilina, Slovakia, og på samme produksjonslinje som  de andre Ceed modellene.

– Nye XCeed kommer for salg mot slutten av året, og vi gleder oss til å introdusere den på det norske markedet. Tidlig neste år kommer varianten med ladbar hybrid drivlinje”, sier Irene Solstad, Kia-sjef hos den norske importøren Bertel O. Steen.

Les om Volkswagens elektriske dunebuggy og nye Passat her!