Mange vil kanskje si at Mazda bommer totalt når de kommer med en elbil med 200 kilometer rekkevidde. Nei, jeg vil påstå de ikke gjør det. Mazda har gjort et helt bevisst valg med å bygge en ny, helelektrisk bil hvor rekkevidde ikke er hovedfokus.
Et digert batteri gir mye energi og tilfredsstiller bare de som er plaget av rekkevidde-hysteri. Ulempen med stor rekkevidde er til dels dramatisk økt vekt og økte kostnader/salgspris. Dette siste er et tankekors som Mazda tok hensyn til. De bestemte seg for å satse på en bærekraftig tankegang, biler med høy kvalitet kombinert med fornuftig pris og samtidig kommunisere starten på Mazdas 100-årige historie.
Mazda startet nemlig opp i 1920 i Hiroshima med produksjon av kork, av alle ting. Det hyggelige med kork er jo at det er et 100% miljøvennlig materiale. Et bevis på at mennesket kan produsere i harmoni med naturen. Man skjærer barken av korkeika og får et materiale som er både flammehemmende, bøyelig og lett. Treet blir ikke ødelagt, men begynner straks å legge ny bark. Dersom ikke barken fjernes kan den bli 25 cm tykk. Kork er blant annet blitt brukt i i cricketballer, baseballer og som champagnekorker – og er en av bestanddelene i varmeskjoldet på romfartøy.
Rundt 1930 ble det første kjøretøyet produsert, en trehjuling. Men med krigen ble det pause i bilproduksjon, særlig etter bombingen av Hiroshima. Først rundt 1950 kom kjøretøyproduksjonen i gang igjen, og da med en liten lastebil.
Mazda har ikke vært redd for å prøve ny teknologi, og bruk av wankelmotoren bør de fleste bilinteresserte ha litt kjennskap til. Mazda har også hatt sine nedturer, og ble vel reddet da de lanserte Mazda MX-5. Da så CX-5 ble lansert fikk Mazda nok et solid ben å stå på. Senere har vi sett avanserte SkyActive motorer med imponerende kompresjonsforhold og selvtenning-system lik den som driver dieselmotorer også på bensinmotor.
[the_ad id=”4749″]
Nå kaster Maxzda seg på elbilbølgen med en bil som har en oppsiktsvekkende lav pris. Bilen tar utgangspunkt i CX-5 som konsept, men er altså helelektrisk, utviklet etter prinsippet «Human modern» og med et videreutviklet Kodo design. Prisen er svært hyggelig med kroner 259.900,- levert Drammen.
Drive bil og motor var en av svært få som hadde anledning til å delta på en svært eksklusiv visning av bilen i Norge. Etter en smådramatisk avduking åpenbarte det seg en bil som så herlig normal ut. Mange av de elektriske bilene skal på død og liv ha så spesielt design. Mazda MX-30 har til og med en vanlig grill. Herlig!
Bilen har fem dører, og de to bakdørene som åpner i forkant kan virke som en ny idé, men det er de ikke. Drive var også til stede da Mazda avduket sin RX8 under bilutstillingen i Frankfurt i 2001. Også den hadde egne dører for baksetepassasjerene av den så kalte «freestyle» typen. Kult at også MX-30 har slike dører, noe som gir bilen en helt spesiell oppmerksomhet.
Minst like mye oppmerksomhet bør den miljøbevisste bruken av resirkulert materiale avstedkomme, spør du meg. Materialet i setene består av 20% resirkulerte fibre, hvilket er mye i bransjen. Stoffet i dørene og øvrig interiør er laget av hele 100% resirkulert materiale. Liksom for å understreke miljøtanken er store deler av midtkonsollen dekket av ekte kork. Jeg ser mange fordeler og få ulemper med dette. Det er sikkert støydempende, det er godt å ta på i forhold til plast, og det er biologisk nedbrytbart.
Førersetet er elektrisk justerbart med minne, og interiøret kan leveres i to fargevarianter ett lyst og en mørkere variant. Dessverre var prøvesitting bare å glemme – dette var en prototyp som ble passet nøye på av en fabrikkansatt. Bare se, og ikke røre! Imidlertid består instrumentpanelet av en 7 tommer stor skjerm hvor man garantert kan velge mellom flere displayvarianter. Bilen blir levert med head-up display og infotainment-skjermen er en 8,8-tommer. Godt å se at klima kan justeres med egne knapper.
Mazda MX-30 blir første oppkoblede bil fra Mazda, selvfølgelig med en app hvor man kan lese av batteristatus, fjernstyre klimaanlegg og varme, fjernstyre billås og finne igjen bilen hvis du har glemt hvor du parkerte den, for å nevne noe.
Sikkerhet er godt ivaretatt med en hel rekke systemer, så som varsel om kryssende trafikk og automatisk brems hvis du rygger ut av parkeringsplass, nødbrems med fotgjengergjenkjenning, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning og mye mer.
Norge tilgodeses med en stor andel «First Edition» biler. Biler som bestilles før 31. mars leveres godt utstyrt og med ladeboks ferdig montert inkludert i prisen. Varmepumpe, batterivarmer og kabler hører med.
Hvordan bilen blir å kjøre blir spennende. Drive er lovet å få fingrene i en bil så fort den kommer til landet. Et relativt lett batteri, lavt tyngdepunkt og nær perfekt vektfordeling med 50% foran og 50% bak lover svært godt for kjøregleden!
Og rekkevidden? Hvis du ikke har hytte 40 mil unna og kan lade hjemme er dette en bil du kan leve godt med. Ladestrukturen er et svakt punkt i dag, men kommer garantert til å bli vesentlig bedre i nær fremtid. Selv lever jeg med en elbil med omtrent samme rekkevidde som Mazda MX-30, og det fungerer helt fint.
Kort teknisk info
Motor el, hk | 143 |
Dreiemoment, max, Nm | 265 |
Batterikapasitet, kWh | 35,5 |
Hurtiglading, DC max kW | 50 |
Internlader, kW | 6,6 |
Lengde/bredde/høyde, m | 4,395/1,795/1,57 |
Akselavstand, m | 2,65 |
Vekt, kg tom | 1.657 |
Rekkevidde, ca km WLTP | 200 |
Pris lev. Drammen | 259.900 |