Avdukingen fant sted foran at et stort internasjonalt pressekorps på Neue House i Hollywood, dagen før åpningen av Los Angeles Auto Show. Verdenspremieren på Mazda3 markerer samtidig starten på en helt ny produktgenerasjon fra den japanske bilprodusenten.
– Den helt nye Mazda3 representerer et stort steg fremover for Mazda. Design, interiørkvalitet, sikkerhet, støyisolering og motorteknologi – alt er hevet til et nytt nivå med denne bilen, sier Petter Chr. Grüner Brinch, PR og Produktsjef i Mazda Motor Norge.
Design og interiør
Mazda3 kommer i to helt forskjellige karosseriformer, som begge er en videreutvikling av Mazdas KODO design med røtter i japansk estetikk; en sportslig hatchback og en klassisk sedan.
Interiørdesignet er preget av enkle horisontale linjer hvor alt er sentrert rundt føreren. Det er head-up display i frontruten, og et 7’’ digitalt hovedinstrument er blant det førerorienterte standardutstyret. Opplevelsen av komfort økes av forbedret støyisolering.
Les også om en meget sportslig hybrid her!
Sentralt i interiøret er også Mazdas connectivity system, MZD Connect, som kommer i en helt ny versjon med nytt operativsystem og en større (8.8’’), høyoppløselig infotainmentskjerm. Systemet støtter tilkobling til smarttelefon via Apple CarPlay og Android Auto.
i-Activsense
Helt nye Mazda3 kommer med i-Activsense sikkerhetssystemer hvor blant annet autobrems med fotgjengergjenkjenning, adaptiv cruise control og kjørefeltassistanse er standardutstyr. I tillegg lanseres noen helt nye systemer:
Cruising & Traffic Support (CTS) er en køassistent som er aktiv i hastigheter under 60 km/t. Systemet holder riktig fart og avstand til biler foran samtidig som det holder bilens plassering midt i kjørefeltet.
Driver Monitoring er et nytt system som bruker et infrarødt kamera til å lese sjåførens ansikt for å kontrollere at vedkommende er våken og har fokus på veien.
Drivverk
Mazdas mye omtalte SKYACTIV-X bensinmotor får sin premiere i nye Mazda3. SKYACTIV-X er verdens første kommersielt produserte bensinmotor til å benytte kompresjonstenning – det vil si at luft/drivstoff-blandingen selvantennes når den komprimeres av stemplene. Dette er en Mazda-utviklet forbrenningsmetode kalt Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI).
Skyactiv-X motoren assisteres av Mazdas første 24V mild-hybrid system (kalt M Hybrid), som høster energi ved retardasjon/bremsing og hjelper bensinmotoren ved akselerasjon. Resultatet er ifølge Mazda et drivstofforbruk som er 20-30% lavere enn dagens Skyactiv-G bensinmotor.
En tredje nyhet er at Mazda3 med Skyactiv-X bensinmotor blir tilgjengelig med en oppgradert utgave av Mazdas i-Activ AWD firehjulsdrift.
– I Norge lanseres bilen først med en Skyactiv-G bensinmotor i mars, også denne med M Hybrid. Leveringer av Skyactiv-X starter først til sommeren og det er den motoren vi vil satse på i fortsettelsen, sier Brinch og tilføyer at dieselmotoren Skyactiv-D ikke er aktuell for Norge.