Mazda presenterte 30-års MX-5 jubileumsmodell i Geneve

I 30 år har Mazda levert kjøreglede med sin åpne 2-seter. Over én million produserte MX-5 har rullet ut av fabrikken i Hiroshima, og Mazda MX-5 er dermed den 2-seters åpne bilen det er produsert flest av i verden. Suksessformelen er å lage en kompakt 2-seter med gode kjøreegenskaper, tiltalende design og driftssikker mekanikk. Mazda har gitt oss det enkle og klassiske som man savnet med de gode gamle roadstere, et modernisert konsept fra 60-tallets England og Italia.

Den første bilen ble lansert på Chicago Auto Show i 1989. Bilens navn var da Mazda Miata, og det var åpenbart at Lotus Elan var inspirasjonskilden. Den første modellen hadde vippelykter og den interne modellbetegnelsen NA. I modellåret 1999 kom NB, fulgt opp av NC i 2006 og dagens ND ble lansert høsten 2015 for modellåret etter. Senere har bilen blitt supplert med en kupéversjon med avtakbart tak, eller Retractable Fastback (RF).

Petter Chr. Grüner Brinch er pr- og produksjef i Mazda Motor Norge. Foto: ©Morten Larsen

Under bilutstillingen i Genève presenterte Mazda en jubileumsmodell som skal produseres i samme farge; Racing Orange. Pr- og produktsjef Petter Chr. Grüner Brinch var norsk representant på Mazda sin stand, og forteller at 25 biler kommer til Norge. De fleste åpne versjoner, men noen RF også.

Les vår test av Mazda MX-5 (NE) her!

Foto: ©Morten Larsen

Bilen er utstyrt med Bilstein dempere, orangefargede Nissin bremsecalipere bak, og Brembo foran. Felgene er av den lette og sterke typen, og basert på de som brukes i den globale MX-5 cup’en, designet i et samarbeid mellom Mazda og Rays Wheels. Felgene er inspirert av Rays ZE40, men disse er mørklakkerte, med inngravert jubileums tekst i felgkanten. Her gjelder det å holde seg unna fortauskanter!

Foto: ©Morten Larsen

På verdensbasis produseres 3.000 biler, som er jevngodt med ingenting. Hver bil blir derfor nummerert, den vi så i Genève var bil nummer null. Nummeret kommer på et skilt på siden av bilen, for alle å se.

Foto: ©Morten Larsen

Den oransje fargen går igjen i dekor og sømmer i setene, på girspak og håndbrekk osv. Bilen får den nye 2-liters motoren på 184 hester og kun med manuell 6-trinns girkasse, som seg hør og bør i en bil som denne. Dette er en lettkjørt og leken bil som leverer kjøreglede i bøtter og spann. Heldig er den som kan hente en slik, ny bil når den blir levert ut i juli/august i år!

Foto: ©Morten Larsen

Kort teknisk info
Ytelse motor, hk                               184
Dreiemoment, Nm                            205
Lengde/bredde/høyde, m                3,91/1,73/1,23
Svingdiameter, m                             10,7
Bakkeklaring, cm                             13,5
Vekt, kg                                             1.030
Bagasjerom, liter VDA                      127
Akselerasjon 0 – 100, sek                 6,3
Toppfart, km/t                                   219
Drivstofforbruk, ltr/mil                  0,69
Co2-utslipp, g/km                             156
Pris roadster, kr                                433.500 + lev
Pris RF-kupé, kr                               457.500 + lev

Mazda MX-5 leveres som “targa” også. Foto: ©Morten Larsen