Med flom så å si i nabolaget og mørke skyer truende over grønnkledde åser rundt Comosjøen var det årvisse bilarrangementet høyst usikkert. Men både vi besøkende og arrangøren var heldige. Bare noen få dråper fredag og lørdag, og søndagen opprant med gløtt av sol.
Den som står tidlig opp kan få med seg at biler man uhyre sjelden, ja kanskje aldri, kan se kjørende mellom andre biler midt i en liten by. Jeg var en av de som hadde hoppet tidlig ut av hotellsengen, ikke bare for å sikre meg noen bilder, men for å få et minne for livet.
Men det var ikke bare fullblods racerbiler med seier i Le Mans som rullet i gatene.
Se på denne lekre Apollo fra 1963. 3500 Gran Turismo Spider er dens fulle navn. Milton “Milt” Brown slo seg sammen med to partnere for å bygge en sportsvogn. Dessverre mislyktes prosjektet til slutt som følge av feilstyring etter at bare 88 kjøretøyer var blitt bygget.
Ikke desto mindre fikk en åpen prototype fra 1963 sin debut på San Francisco Imported Car Show. Dette er den bilen, og alle forbinder intuitivt bilen med Italia på grunn av dens elegante utseende – og det er faktisk helt korrekt: Franco Scaglione sto for linjene, mens Intermeccanica produserte karosseriet i Torino. Etter denne prototypen skal det være satt sammen ytterligere ti Spydere, men dette er den eneste drevet av en 3,5 liters aluminium V8-motor fra Buick. Dens nåværende eiere var i stand til å kjøpe den i 2019. En krevende restaurering ned til siste detalj tok tre år.
Porsche feiret samitidig 75 års jubileum i Como, noe som medførte at en del unike eksemplarer av merket var tilstede:
Bilen var basert på en monocoque festet til en rørramme foran og bak. Selv om navnet på bilen er 911, er det en fullblods racerbil. Til å begynne med ble bilen levert med utformingen av front- og bakenden på 993, men utformingen av den nye 996 fulgte i 1998. 25 eksempler av hver type var nødvendig for homologering i GT1-klassen. Motoren er en 3,16 liters luftkjølt sekssylindret Boxer-motor basert på kraftpakken til Porsche 962. Porsche leverte totalt 21 eksempler som er lisensiert for veibruk til lojale kunder, og bare en av disse skjønnhetene ble utført i Polar Silver Metallic – dette er akkurat den bilen.
Med distingvert brumming kom dette elegante kjøretøyet rullende ned gjennom Chernobbio og svingte inn til utstillingsområdet. Det er en Delahaye – 145 Coupé Chapron fra 1938 og representerer meget godt de første Concour d’Elegance konkurranser som fant sted her før krigen. Da var de kåringer av de meste elegante bilene på den tiden som foregikk.
Denne bilen har en svært facinerende historie. Den var en av fire racerbiler som ble levert til racingteamet Ecurie Blue som deltok i Grand Prix-racing i perioden 1937 til 39. Bilen hadde forskjellige eiere under krigen, men ble så kjøpt av Henri Chapron, som bygget det karosseriet som den har idag. Fritz Schlumpf fjernet motoren før bilen ble solgt il USA. Den nye eieren klarte å spore opp originalmotoren og fikk den reinstallert.
Siden 2003 har bilen vært i Peter og Merle Mullin sin samling og er et ypperlig eksempel på 30-tallets superelegante karosserier.
Ferrari produserte 330 GTC-modellen fra 1966. Den har den legendariske V12 motoren som har sine røtter fra Gioacchino Colombo siden 1947. Denne bilen gjenkjennes straks av Ferrari-kjennere på grunn av sitt unike karosseri. Det var den amerikanske kardiologen Michael DeBakey som var første eier.
Han besøkte fabrikken i 1966 sammen med sine venner Prinsesse de Réthy og hennes ektefelle, den tidligere Kong Leopold III. Han benyttet anledningen til å bestille en 330 GTC, men med et spesialkarosseri designet av Pininfarina. I mars 1967 presenterte Pininfarina akkurat denne bilen på Salon de l’Automobile i Geneve. Resten av bilens historie er godt dokumentert, og den eies idag av William E. Heinecke, som har sørget for en grundig og nøyaktig restaurering.
Til slutt må vi ta med selve vinneren av showet i 2023:
Gary Cooper, Clark Gable, Greta Garbo, James Cagney og mange andre berømtheter kjørte Duesenberg på 30-tallet. Grunnleggerne av selskapet Fred und August Düsenberg emigrerte til USA fra Westfalen (Tyskland) i 1880. De begynte å lage sykler før de gikk over til motorer – de begynte først med en inline åttesylindret motor allerede i 1919. Suksesser innen motorsport gjorde merket raskt populært. Duesenberg – nå skrevet med “ue” – posisjonerte seg selvsikkert i toppen av markedet med en liten serie eksklusive modeller, alltid betydelig dyrere enn selv de mest aristokratiske kjøretøyene importert fra Europa.
Kronen på verket kom i 1932 med den ekstravagante SJ-modellen. Hele 320 hk var tilgjengelig da kompressoren slo inn og drev den enorme bilen til rundt 220 km/t.
Da den store depresjonen inntraff, stoppet enhver tanke på kommersiell suksess, og Duesenberg leverte denne siste av bare 36 SJ Duesenbergs som ble bygget til John Gurney Nutting i London for at de skulle bygge et spektakulært Boattail Speedster-karosseri. Den 28 år gamle Maharaja Holkar fra Indore fikk bilen fraktet til eiendommen sin i California for å beskytte bilen mot muligheten for en invasjon fra Japan. Han fikk bilen først levert til India da situasjonen hadde roet seg. I 1959 returnerte denne imponerende speedsteren til USA og ble med i samlingen til sin nåværende eier på slutten av 1980-tallet etter å ha gjennomgått en restaurering.