Første super-elbil fra Lotus

Null til hundre på under 3 sekunder, null til 200 på under 6 sekunder. Første bil med 2.000 hk. Skal du sikre deg et eksemplar må du skynde deg, for det skal bare produseres 130 biler.

Lotus har ikke lansert noen virkelig nye biler siden Lotus Evora i 2008. En rekke oppgraderinger er siden gjort på den, Exige og Elise, men i 2020 kommer Lotus Evija har vi fått vite i en pressemelding fra Lotus Cars Ltd. Evija betyr «den første eksisterende», eller «den levende».

Bilen blir produsert i ultra-lettvekt karbon i ett stykke, noe som medvirker til at vekten bare ender på 1.680 kilo, noe som er unikt for en elektrisk superbil – spesielt en fullelektrisk. Rekkevidden er heller ikke dårlig; 400 km. Ifølge pressemeldingen er batteripakken den letteste og mest energikompakte som noen gang er montert i en personbil.

Se bildegalleri nederst på siden!

Evija er utviklet i samarbeid med Williams Advanced Engineering, som har engasjement både i Formel 1 og Formel E. Bilen vil få fem kjøremodus; Rane, City, Tour, Sport og Track. Toppfarten er beregnet å ligge på 320 km/t.
Les også om superbilen Aspark Owl her

Lotus Evija føyer seg inn i rekken av berømte biler som har kommet fra den britiske bilfabrikken med racingtradisjoner og rimelige biler med suverene kjøreegenskaper og kjøreglede. Det var Colin Chapman som laget den første Lotus i 1948. Av legendariske biler som har kommet fra fabrikken kan vi nevnte Lotus Seven, som har en stor tilhengerskare i Norge. Berømt er også Trond Schea for hans ratting av en rekke Lotus Cortinaer på grusbaner, isbaner og rally i Norge.

Lotus var i mange år en av de ledende i Formel 1 på 60- og 70-tallet, og har en rekke VM-seire å se tilbake på. Alle Lotus biler har et typenummer, og Lotus Evija har typenummer 130, derav produksjonsantallet også.

Bilens eksteriør er i høyeste grad avansert også, med stor vekt lagt på aerodynamikk og downforce. I den senere tid har vi sett oppfinnsomme måter å sende luftstrømmene over karosseriet, og gjennom det. Det siste har Lotus også tatt helt ut med Evija. Der luften dirigeres gjennom fronten og ut bak forhjulene, samt inn gjennom et stort luftinntak foran bakhjulene og ut gjennom en sjenerøs kanal bakpå bilen.

Skal du sikre deg en av de 130 som skal produseres, bør du snarest sette deg på liste og betale et depositum på 2,7 millioner kroner. Prisen? Et sted mellom 15 til 20 millioner – pluss avgifter.