Sterkt fra Lexus

Ønsker du deg en bil som ikke tar for stor plass, men som likevel skiller seg ut, som er moderne, sportslig og komfortabel? Da kan Lexus UX 250h være bil for deg. Til høsten kommer den som ren elbil også.

Designet er særpreget og dristig, med et langt overheng foran og et tilsvarende kort bak. Det aggresive uttrykket i fronten på Lexusene har vi etter hvert vent oss godt til, og er usedvanlig tiltalende på denne krympede versjonen.

Lexus UX 250h
Foto: ©Morten Larsen

Lexus scorer svært høyt i kundeundersøkelser, men så er da også kjøpere av merket av de mest lojale som eksisterer. Har man først investert i en Lexus, så holder de seg til samme merket. Sportsligehet får man der i forskjellige versjoner, kvaliteten og komforten er høy.

Lexus sitt modellutvalg består av alt fra svært sportslige biler til sportslige sedaner, og så de tre «bukkene bruse»; SUV’ene Lexus RX, NX og UX. Vi har fått låne minste «bukken bruse» Lexus UX, som Lexus selv kaller en «luksuriøs crossover».

Lexus UX 250h

Begrenset bagasjeplass

Lexus UX 250h ble lansert i fjor vår, og allerede ruller over 450 eksemplarer av modellen på norske veier. Dette er en nett og fin bil. Sittehøyde i Lexus UX gir fin oversikt, og bilen passer utmerket til de som ikke krever så mye plass til bagasje. Litt begrenset bagasjeplass kan oppleves som en av få ulemper, men bilen har høy kvalitet og er velutstyrt, selvsagt alt etter hvilket utstyrsnivå man velger.

Les vår test av Lexus IS 300h her

Bak rattet får man raskt en cockpit-følelse, hvor man har knapper, brytere og instrumenter innen rekkevidde for føreren. En bred og fin midtkonsoll er god å hvile armen på, og i forkant av armlenet sitter knapper for volumkontroll; ganske smart plassering. Bak girspaken ligger en touchpad som man helt klart trenger tid på å venne seg til. Ellers liker jeg ekte brytere i denne bilen i stedet for å bruke skjermen til styring av forskjellige ting.

Lexus UX 250h
Touchpad erstatter rattet som BMW og en rekke andre biler benytter. Foto: ©Morten Larsen

Deilige seter

Man sitter omsluttet av mykt skinn i gode seter foran. Bak er det også greit å sitte, med førersetet innstilt for meg selv er det akkurat plass til knærne i baksetet. Det er ikke varme i baksetet, derimot er det to strømuttak på 2,1 amp.

Lexus UX 250h
Setene i Luxury Sun er i mykt skinn og nydelige å sitte i. Foto: ©Morten Larsen

Lexus UX 250h leveres i en rekke utstyrsversjoner. Innstegsmodellen er Comfort, som slett ikke er dårlig utstyrt. Neste nivå er Premium, hvor regnsensor, varme ratt og parkeringssensorer er noe av utstyret. F SPORT har en del sportslige designelementer samt muligheter for tilvalg som head-up-display og trådløs lading av mobiltelefon. F SPORT S har adaptivt sportsunderstell og navigasjon for å nevne noe. Bilen vi kjører er av utstyrsutgave Luxury Sun. Dette er toppmodellen, som pressebiler ofte er; og har alt det lavere modeller har, men er i tillegg utstyrt med soltak, informasjon rett på frontruten (HUD), nøkkelfri inngang, trippel led hovedlys, akustisk glass i fører- og passasjerdør og mye mer.

Lexus UX 250h
Foto: ©Morten Larsen

Standardutstyr

Ønsker man å holde seg til innstegsmodellen er det imidlertid ingen grunn til å fortvile. Standard er Lexus UX godt utstyrt; med slikt som kollisjonsvern og fotgjengeroppdagelse med nødbrems. Den har parkeringssensorer, ryggekamera og varsel for kryssende trafikk ved rygging, for å nevne noe.

Les om Lexus CT 200h her!

Lexus er Toyota sitt premiummerke, og Lexus UX drar nytte av Toyotas driftssikkerhet og lange erfaring på hybridbiler. Batteriet ligger under baksetet, men tar ikke plass.

Lexus UX 250h
Foto:©Morten Larsen

Bilen er normalt forhjulsdrevet, men vår testbil var utstyrt med firehjulsdrift. Det er arrangert slik at bensinmotoren driver forhjulene, og en elektromotor driver bakhjulene. I en snøfattig vinter tok vi bilen en tur opp i høyden og fikk testet systemet på ekte vinterføre – og bilen tar seg aldeles utmerket opp bakker. Automatgiret er trinnløs, en såkalt CVT-kasse som tidligere fikk mye kjeft fordi motorturtallet steg til utrivelige høyder når man ga litt gass. Utviklingen har gått videre, ingeniørene har hørt på kritikken, og girkassen fungerer veldig bra i denne bilen.

Lexus UX 250h
Foto: ©Morten Larsen

Underholdning

Lyd er jo viktig for manges kjøreopplevelse, og det blir stadig vanligere med kunstig motorlyd via lydanlegget. Så også på denne toppmodellen, som får en ganske tøff motorlyd med giring som er en formel 1-bil verdig når kjøremodus står innstilt på Sport+. Ganske underholdende.

Les om formel 1 for gatebruk her!

Hybrid-drift er vel og bra, og mange vil kanskje etterlyse ladeledning. Nå tar imidlertid Lexus et enda lengre skritt, for Lexus UX kommer til høsten som full-elektrisk versjon. Vi kommer selvsagt tilbake med informasjon når tiden nærmer seg.

Lexus UX 250h interior
Foto: ©Morten Larsen

Kort teknisk info

Lexus UX 250h FWD AWD
Pris fra kr 399.100,- 440.800,-
Pris testbil, kr   598.300,-
Lengde/bredde/høyde, m 4,49/1,84/1,54 4,49/1,84/1,54
Motor 1.987 ccm R4 bensin 1.987 ccm R4 bensin
Ytelse, hk 178 178
Utslipp CO2 g/km 94 101
Drivstofforbruk, l/mil 0,53 0,58
Akselavstand, m 2,64 2,64
Vekt, kg 1.540 1.600
Bagasjerom 320 283
Tilhengervekt, kg 750 750
Akselerasjon 0 – 100, sek 8,5 8,7
Toppfart, km/t 177 177