Kupé til begjær

Bilmodellenes kupéversjoner facinerer bilentusiastene.

Frankfurt For bensinhoder er vakker bildesign magneter for føttene. De styres ofte mot standene hvor kupéene står utstilt. Der finner vi gjerne de oppnåelige drømmebilene, men også de som er svært uoppnåelige, men ikke helt – hvis du er en stor nok entusiast.

Proporsjoner. På første pressedag tok BMW lakenet av sin nye 4-serie Coupé. Det som åpenbarte seg var en velproporsjonert og nydelig fireseter med rene linjer. Bilen er 4,6 meter lang, 1,80 bred og rager 137 cm over gulvet.

Den overtar etter sin mindre kusine 3-serie Coupé, og er markant lengre og bredere, men ikke vesentlig høyere. Dét betyr at proporsjonene samsvarer bedre med slik en ekte kupé skal være og gir et uttrykk som forteller om et veigrep og kjøreegenskaper utenom det vi er vant til.

Det proffe uttrykket forsterkes av et luftuttak bak forhjulene og fete hjul i velvoksne “kusmaskjermer”, og skal vi dømme etter tyngdepunktet, som er 50 cm over bakken og det laveste i BMW sitt modellutvalg, er nok dette en interessant bil å kjøre på svingete vei.

Bilen kan leveres med sekssylindret motor eller man kan velge mellom to firesylindrede; BMW 435i Coupé med seksylindret motor, og BMW428i Coupé samt BMW 420d Coupé som er firesylindrede. Alle motorene er utstyrt med TwinPower Turbo, som betyr at det er doble skovler på turboen. Dessuten er det direkte innsprøyting og Valvetronic.

Ytelsen på motorene varierer fra 184 til 306 hk. Toppmodellen har et dreiemoment på 400 Nm, og begge bensinvariantene kan bestilles med BMW x-Drive firehjulsdrift.

Alle motorvarianter kan leveres med 6-trinns manuell girkasse, alternativt en 8-trinns sport automatkasse med paddleskift på rattet.

Nyt synet. Jeg river meg løs og styres ubønnhørlig mot Cadillac sin stand. Bena finner hvile foran Cadillac Elmiraj Concept. Dessverre en uoppnåelig drøm – eller er det slik? Cadillacs styreformann forteller nemlig at bilen er utviklet for å vise hva den tradisjonsrike amerikanske bilprodusenten tenker seg neste generasjon luksuskupé.

Så Elmiraj er kanskje ikke så langt unna? Hvorom allting er, Cadillac har ikke akkurat imponert det siste tiåret eller så. Det engang så stolte merket med de store, luksuriøse bilene har spyttet ut noen relativt stusselige og uanselige biler. Så som Cadillac BLS eller Cadillac CTS.

Kan dette bety at de nå ser hvilket feil spor de har vært på? La oss leve i håpet. I mellomtiden kan vi nyte synet av en todørs fireseters kupé som virkelig er slik en Cadillac skal se ut. Svært nær den ultimate drømmen – arvtakeren til Cadillac Eldorado.

Jeg stusser litt over taklinjen på Cadillac Elmiraj, som ser ut som blåkopi av Audi A5 Coupé. Fronten mangler et eller annet, men ingen kan ta fra Elmiraj at den er svært elegant.

Det lange panseret, lang akselavstand og rene linjer gir bud om høy ytelse og Grand Touring. Motoren er forresten en V8 med dobbel turbo, og yter 500 hk.

– Vi ønsket et modent uttrykk med stilig eleganse, forteller Niki Smart. Han er sjef for eksteriørdesign.

Hjulene er 22 tommer og 9 tommer brede, med keramiske bremser og monoblock Cadillac kalipere.

– Interiøret er 2+2 og inspirert av nettopp 1967 års modell Cadillac Eldorado, forteller Clay Dean. Han er interiørdesigner.

Klassisk eleganse. Rastløse ben bringer meg videre til Rolls-Royce. Et bilmerke som også har mistet mye av sin status hos meg. Litt for mange rullende mursteiner har ikke akkurat gitt meg gode vibber, om Rolls-Royce-entusiastene vil ha meg unnskyldt.

Nå står mine ben foran Rolls-Royce Wraith. En kupé jeg faller pladask for. En langstrakt fastback kupé med en tidløs, klassisk eleganse. “Selvmordsdører” som åpner forover og en bil med et lettere designuttrykk enn jeg har sett fra Rolls-Royce på lenge.

Bilen er oppkalt etter stedet Sir Henry Royce og hans designteam tilbrakte vintrene for å pønske ut nye bilmodeller, og har komfortabel plass til fire personer. Innvendig i taket er det 1.390 fiberlamper som illuderer stjernehimmel, ikke ulikt det vi finner i Opel Adam.

Dette er en GT-bil, men en svært komfortabel en, med gassdemping for optimal komfort. Motoren er en V12 med dobbel turbo som leverer 624 hk, antagelig “nok” det også. Dreiemomentet begynner på 1.500

omdreininger og er på 590 ft lbs. Girkassen er en 8-trinns automat.

GPS navigasjonssystemet er “state of the art”, og gir informasjon til girkassen, slik at bilen “ser” lenger frem på veien enn føreren er istand til, og velger gir som er optimalt for den bakken eller den svingen, eller begge deler for den del. På den måten kan du kjøre Nürburgring som en proff racerkjører, i hvert fall når det gjelder giringen.

Jeg kan ikke dy meg, men må smyge meg inn bak rattet. Der finner jeg en perfekt sittestilling i de hanskemyke skinnsetene og kan skue ut over et sort dashbord med stenk av nøttetre og et blankt “Wraith” symbolet med analog klokke. Det er som er vanskelig å innse i en sådan stund, er at det å eie en Rolls-Royce Wraith kun vil være en drøm – og kanskje er det like godt. . .

Se promotion-video om Wraith her: