Kommer Triumph TR tilbake?

Det britiske designfirmaet Makkina har nemlig designet en moderne og futuristisk versjon av Jabbeke-Triumph’en som satte verdensrekorder på den belgiske motorveien i 1953. Som kjent ble det her i Norge solgt en god del Triumph TR 2 midt i kjøpetillatelsens tid tidlig på 50-tallet, så mange vil nok nikke gjenkjennende til den koselige, gamle sportsvogna!

Historien bak designfirmaets prosjekt er at Makkina i år fyller 25 år. De har hele tiden levd stille som en mus og designet biler og detaljer på biler mens designavdelingene i bilfabrikkene ikke har sagt noe om hvem som sto bak.

Triumph TR25 har lånt drivlinje fra BMW i3

Michael Ani heter mannen bak Makkina, en bilentusiast som beundret Triumph TR i sine yngre dager. Han forteller til Drive – bil og motor at han så seg om etter et prosjekt å feire sine 25 år med, og ble inspirert av bildet av Ken Richardson med sin Jabbeke-TR2 for akkurat 70 år siden i år. Da Michael så fant ut at den første Triumph-bilen ble laget for 100 år siden i år var det ingen vei utenom: Et designprosjekt basert på Triumph TR2 måtte det bli i jubileumsåret.

Michael Ani er en ekte bilentusiast av den gamle skolen.

Ett år tok det å utvikle designet, hvoretter et tysk firma bygget bilen, som er basert på en BMW i3. Makkina har nemlig hatt mange oppdrag for BMW de siste 15 årene, og det er BMW som sitter på Triumph-navnet. MG var det kinesiske SAIC som stakk av med. BMW har godkjent at Makkina bruker Triumph-navnet og har levert mekanikken fra BMW i3. Designprosjektet ble avduket i London nå i juli, og “Drive – bil og motor” var invitert.

Særlig rattet har svært like elementer fra Triumph TR og Spitfire.

Det er ikke lett å venne seg til en “oppgradering” av en kjent og kjær bil, men hvis man ser på bilen som en nyskapning med enkelte designelementer fra en gammel stjerne, blir det lettere å nikke anerkjennende. Jeg ser at designerne har tatt igjen de “firkantede” baklysene som de første TR2-modellene hadde. TR25 har gode proporsjoner og kurver som kunne gjort Marilyn Monroe misunnelig. En nydelig bil.

Triumph TR25 har former også!

Drivlinjen består av en184 hesters motor og en batteripakke på 42,2 kWt. BMW i3 bruker 6,9 sekunder til 100 km/t og toppfart på 160 km/t, klarer TR 25 det på 5,2 sekunder og 185 km/t.

Vi får nok se mer fra Michael Ani og hans team i årene som kommer!

Dessverre, vil nok mange si, Triumph TR25 vil nok aldri bli produsert, men vi får garantert se mer design fra Makkina og Michael Ani.