Kommer til Oslo Motor Show!

I år er arrangementsdatoene 25. til 27. oktober.

BMW 3200 Michelotti – Et unikt kapittel i BMWs historie

Denne unike bilen som ble utviklet sent på 1950-tallet representerer et spennende samarbeid mellom italiensk design og tysk ingeniørkunst. Designet av Giovanni Michelotti og bygget av Carrozzeria Vignale, er 3200 Michelotti Vignale et imponerende eksempel på et klassisk, skreddersydd bilprosjekt med en historie preget av eksklusivitet og eleganse. Nå kommer den til Oslo Motor Show, og du kan se den i Hall A sammen med alle de andre klassiske bilene. En one-off klassiker.

BMW 3200 Michelotti Vignale er ikke en serieprodusert modell, men en unik one-off bil som kombinerer BMWs solide V8-motor med italiensk karosseridesign fra noen av de mest respekterte navnene i bilverdenen. Den var opprinnelig en 507, og selv om bare én bil ble produsert, har den blitt en del av BMWs historiske arv som et symbol på det beste fra to verdener.

Supersjeldne Alfa Romeo 8C på Oslo Motor Show!

Foto ©Morten Larsen

Da den ble lansert, markerte 8C Competizione Alfa Romeos retur til det eksklusive high-performance-segmentet, og bilen ble raskt et ikon blant bilentusiaster. Navnet “8C” er en hyllest til Alfa Romeos legendariske racerbiler fra 1930-tallet, som brukte åtte-sylindrede motorer, og “Competizione” refererer til Alfas racingarv, spesielt knyttet til 6C 2500 Competizione som deltok i Mille Miglia i 1950. Denne arven er tydelig i 8C Competiziones elegante linjer, som er designet for å være både aerodynamiske og estetisk forførende. Karosseriet, laget av karbonfiber, er ikke bare en fryd for øyet, men også et vitnesbyrd om bilens høye ytelse og moderne teknologi.

Les om Oslo Motor Show 2019 her!

Sjeldent utstilt

BMW M8 E31 er en av de mest sjeldne og myteomspunne bilene fra BMWs historie. Det finnes kun én fullført prototype, og den har vært gjemt bort hos BMWs hemmelige samling i mange år. Det er ekstremt sjelden at bilen vises frem, og for mange bilentusiaster er det en unik mulighet å få se dette teknologiske mesterverket på nært hold.

Etter denne utstillingen vil bilen mest sannsynlig bli plassert tilbake i BMWs samling og forbli utilgjengelig for offentligheten i lang tid fremover. Dette gjør det til en opplevelse alle bilinteresserte bør få med seg før denne unike bilen igjen forsvinner fra rampelyset.

Les om Oslo Motor Show 2022 her!

Et legendarisk custombygg

Bosse “Gamen” Sandbergs Wild Bird er et legendarisk custombygg som opprinnelig ble bygd i 1965. Bilen forsvant på slutten av 1960-tallet, men ble gjenopplivet flere tiår senere. Det er takket være Bosses nevø Joakim Sandberg at denne historiske Ford Thunderbird til slutt står ferdig.

Custom Motor Show 2024

Joakim, sammen med sin far Sven og et sterkt team, startet restaureringen av Wild Bird nesten 40 år etter at bilen først ble vist på Hot Rod Show i Marmorhallene. I vår ble den endelig vist frem i ferdig stand på Custom Motor Show.

Nå kommer Wild Bird til Oslo Motor Show. Ikke gå glipp av det!

En kunstbil på banen

Frank Stella hentet inspirasjon fra tekniske tegninger og skapte en design som er en hyllest til nøyaktighet og teknisk innovasjon. Bilens overflate er dekket av et gittermønster, som gir den en følelse av arkitektonisk presisjon. Det geometriske mønsteret, nesten som en blåkopi, symboliserer bilens mekaniske hjerte og struktur – en synliggjøringing av det som normalt er skjult under panseret.

Frank Stellas 1976 BMW 3.0 CSL var ikke bare et showpiece; den ble faktisk brukt i konkurranser. I 1976 deltok bilen i 24-timersløpet i Le Mans, en av de mest prestisjefylte racingkonkurransene i verden. Dette bekrefter BMWs engasjement for ikke bare å skape kunstverk, men også biler som virkelig kunne prestere på banen.

BMW 3.0 CSL var allerede anerkjent som en høyytelsesbil, utstyrt med en 3,2 liters sekssylindret motor som leverte opptil 480 hestekrefter i racingutgaven. Kombinasjonen av bilens rå ytelse og Stellas raffinerte design gjorde den til en slående tilstedeværelse både på og utenfor banen.

Les om prosjektilet fra Neckarshulm her!

Den ultraeksklusive Mercedes-AMG One

Eid av Arne Fredly, er en av hovedattraksjonene på Oslo Motor Show i år! Hyperbilen er utstyrt med motor hentet direkte fra Formel 1 og har over 1000 hestekrefter.

AMG One er ikke bare en bil; den er et teknologisk mesterverk som bringer F1-opplevelsen til offentlige veier.

– Vi tror dette er en av årets viktigste publikumsmagneter, sier messegeneral Tommy Larssen.

AMG One har allerede satt rekorden for raskeste gatebil på Nürburgrings nordsløyfe med en rundetid på 6:29.09. Da gikk det bokstavelig talt fort i svingene.

Les om Eugen Bjørnstads Bugatti-racer her!