Kjøretur med god karma

I en Fisker Karma blir man lagt merke til. Vi solte oss i oppmerksomheten.

Oslo, 2012:

Det er en av de sjeldne dagene med flott vær i sommer, og jeg befinner meg på Aker brygge. Opp fra dypet av det underjordiske garasjeanlegget dukker gliset opp. “Gliset” er bilen med fronten som minner meg om gliset til karakteren Joker i Batman-filmen fra 1989; en Fisker Karma.

Fisker er bilen som så langt har vist at det går an for en ikke-amerikaner å starte bilproduksjon og ha suksess i bilens hjemland USA. Dersom det var en hatt på hodet mitt skulle jeg løftet den i ærbødighet for suksessen til dansken Henrik Fisker.

Kort fortalt om ham kan vi si at han jobbet for BMW på 90-tallet, hvor han blant annet var mannen bak BMW Z8. I 2000 ble han sjef for Designworks USA, som var et underbruk av BMW og senere en del av BMW. I 2001 begynte han i Ford Motor Company med ansvar for design av Aston Martin, og både DB9 og V8 Vantage er hans verk.

Deretter slo han seg sammen med Berhard Koehler og startet Fisker Coachbuild. Det var i 2004. Senere har selskapet utviklet seg til å bli Fisker Automotive, og i januar 2008 ble Fisker Karma vist frem for første gang på Detroit-utstillingen.

Opplevelsen

Fisker Karma skiller seg ut fra andre elektrisk drevne biler ved størrelsen. Dette er en stor, luksuriøs bil som dessuten tar seg svært godt ut, noe man ikke alltid kan si om andre elektriske biler.

Interiøret har elementer som er med på å bygge opp om Fisker Karma som en miljøvennlig bil. Det sentrale er dekorelementer fra synketømmer og tømmer fra skogbranner i California. Dette er førsteklasses treverk – og så kommer det til anvendelse.

Setene kan leveres med hud til overs fra storfe som allerede er spist, eller man kan få setene trukket med resirkulerte, syntetiske fibre. Totaltintrykket når man sitter i bilen er at interiøret har høy kvalitet og man sitter godt.

Det finnes ingen girspak, bare tre knapper på den brede midtkonsollen for revers, nøytral og forover. Ja, og så en knapp for parkeringsbrems, da. På rattet sitter to spaker, den ene for å velge kjøremodus, den andre for å velge mellom såkalt frihjul (bilen triller fritt) og regenerering av energi. Da bremser generatorer i hjulene bilen omtrent som en vanlig motor gjør når man tar foten vekk fra gasspedalen.

Fisker Karma har ingen gir. Den står i ett gir, og på bakakselen sitter to kraftige elektromotorer som gir et fantastisk skyv. Veldig imponerende når man gir flatt jern fra stillestående – ikke mange som kan følge denne doningen da!

Motor

Under panseret sitter en GM-motor på to liter og 260 hester. Den er ikke koblet til drivverket, eneste oppgave den har er å drive en generator som lager strøm til batteriet.

Jeg spenner meg fast og prøver bilen først ved å velge “Stealth-modus”. Da går bilen kun på batteri, og motoren startes ikke. Det er en litt merkelig opplevelse å sitte i en så stor bil og nesten ikke høre en lyd. Ikke annet enn den summende elektronikklyden som er laget for at folk som går langs fortauet skal høre at det kommer en bil.

Jeg gir på, og responsen er imponerende. Bilen føles tight, solid og sportslig – til tross for størrelsen. For dette er en stor bil. Jeg sitter lavt og sportslig, og bilen er en bred og lang limousine. Det er lett å sammenligne med en Porsche Panamera.

Importøren oppgir at bilen kan gå inntil 8 mil kun på elektrisk drift (Stealth modus). Sjåfør og modus overstyres når batteriet begynner å bli tomt for strøm, slik at motoren starter automatisk.

Så går jeg ut av Stealth modus og over i normal modus. Da starter bensinmotoren for å lade batteriene. En pussig detalj er at eksosrøret kommer ut i forkant av fordøren, rett bak forhjulet. Det gjør at motoren høres godt ved lavere hastigheter, men ute på landeveien er motoren nesten ikke hørbar på grunn av fartsstøyen.

Er man et bensinhode, må Sport modus prøves. Responsen på små bevegelser av gasspedalen er tydelig, og motoren øker turtallet for å bidra maksimalt til å få fart på den store bilen. Og bra går det. 0 til 100 på 6,3 sekunder oppgir fabrikken, og det tror vi på. Hver elektromotor har et dreiemoment på 650 Nm. Med to slike elektromotorer er 1.300 Nm faktisk mer enn det Bugatti Veyron kan skilte med.

Kjøreegenskaper

En kjøretur er ikke nok til å finne hele sannheten med kjøreegenskapene, helst skulle jeg tatt den ut på en bane for testing. Men den føles stramt satt opp, dette er helt klart en bil som er utviklet av folk som kan hjulgeomtri og vet å sette opp en bil.

Hjulene er imponerende 22 tommer, og bremsene er Brembo med ventilerte skiver og seks stempler foran og fire bak.

Til tross for sportslig oppsett er bilen passe myk og komfortabel å kjøre. Riktig en turbil er det. Stillegående, luksuriøs og sikker. Hele åtte kollisjonsputer er det, og med den store midtkonsollen føler alle fire passasjerer at de sitter godt omsluttet av solid bil.

Over alt stopper folk opp og viser beundring for bilen. De peker og smiler og blir helt tydelig i godt humør av å se en velformet og spesiell bil. Selv med en svært så nøytral og anonym farge vekker denne bilen oppmersomhet.

Velutstyrt

Med 100 watt lydanlegg standard, stemmeaktivert navigasjon, klimaanlegg, blåtann, ryggekamera og elektrisk justerbare seter nevner jeg noe av utstyret. Hele bilens tak består av solceller, og det er ikke der for å skaffe strøm til lading av batterier, men til driften av dette utstyret. På varme sommerdager kan man glede seg over at solcellene gir energi til å drive kupeviften, slik at bilen ikke er så kokvarm når man skal sette seg inn. Smart.

Plass

Det er ikke spesielt høyt under taket, men god nok plass for de fleste. Bagasjerommet tar et sett golfkøller, men det er vel det hele. Li-ion batteriene tar det meste av plassen.

Pris

På grunn av snille tollsatser for elektriske hybridbiler havner prisen på hyggelige 1.250.000 kroner, hvilket må sies å være overraskende rimelig for så mye bil. Som sagt er det nærliggende å sammenligne med Porsche Panamera, som i tilsvarende oppsett koster 1.367.000.

Interessen for bilen er upåklagelig!

Henrik Fisker tenker nytt og “outsourcer” mye. Fisker Karma produseres i dag i Finland av Valmet Automotive, som også produserer Think City. Dette samarbeidet er antagelig veldig smart, for Valmet er seriøst engasjert i miljøspørsmål og tekniske løsninger for å møte miljøproblematikken.

Nylig kom den norske importøren på plass, og Mats Røil i Fisker Automotive Norge forteller til ABC Nyheter at de siden den offisielle åpningen har registrert fire biler, og har ytterligere tre kontrakter på levering av nye biler. De har tatt sikte på å selge ca 30 biler i året. På den måten vil de kunne ta seg av disse kundene på en god måte, men det ligger nok samtidig en tanke om at bilen skal få en periode hvor den er litt sjelden og spesiell for de første eierne.

Røil fortalte oss under lanseringen at eierne får tilbud om å bli med i en eksklusiv gruppe som har gratis parkering i garasjeanlegget på Aker brygge, med lademulighet. Hvis man bor eller jobber etpar mil fra garasjen, kan det gå svært lang tid mellom hver gang det er nødvendig å fylle drivstoff ettersom bilen kan kjøres utelukkende elektrisk.

Tekniske data  
Fisker Karma EVer
Pris, kr 1.250.000
Motorkonfigurasjon 4 på linje
Slagvolum, cm3 2000
Motoreffekt, hk/kW 260/-
Elmotor effekt, hk/kW 403/300
Dreiemoment, Nm 1.300
Co2-utslipp (g/km) 53
Nox-utslipp (mg/km) 40,5
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,22
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 6,3
Toppfart, km/t 200
Svingdiameter, meter 12,5
Lengde (mm) 4.998
Bredde (mm, inkl speil) 2.133
Høyde (mm) 1.330
Bagasjerom min/maks liter -/195
Drivstofftank (liter) 35,7
Akselavstand (mm) 3.160
Sporvidde for/bak 1.692/1.791
Bakkeklaring, cm 14,2
Rampevinkel for/under/bak N/A
Vekt (kg) 2.404
Nyttelast
Drivstoff Bensin
Drivhjul Bak