Veldesignet og sportslig XCeed fra Kia

Da første info med nesten ingen detaljer om bilen tikket inn fra Kia Bil Norge så vi for oss en elbil. Vi tok feil, i stedet snakker vi om en bil med skikkelig motor, skikkelige kjøreegenskaper og skikkelig avansert teknologi i dette siste tilskuddet fra Kia. En liten juvel, dette her.

Marseille

Kia ProCeed høstet mye lovord da den ble lansert våren 2019, en «shooting brake» – eller sportslig stasjonsvogn om du vil. Nå er fjerde modell i Ceed-rangen vist pressen med prøvekjøring, og Drive var med da Kia XCeed ble presentert. Dette er en crossover, en mer dynamisk bil en sine mer høyreiste konkurrenter. Den har et mer kupépreget design; lavere enn en tradisjonell SUV, men med både høyere bakkeklaring enn vanlige personbiler og med designelementer i SUV-tradisjon.

Hele bilen er nydesignet, det er bare fordørene som er uendret.

“Det er økende etterspørsel etter biler som er mer dynamiske enn de tradisjonelle SUV’ene, både med tanke på utseende og kjøreegenskaper. Men, kundene vil ikke kompromisse på de praktiske egenskapene en større bil gir. Nye XCeed møter disse behovene”, sier Emilio Herrera, sjef for Kia Motors i Europa.

XCeed er bredere enn Kia Ceed, har en mer fremtredende grill og større luftinntak. LED hovedlysene har nytt design, og nye baklys med LED lyssignatur. Horisontale linjer over bakluke og støtfanger gir et bredere uttrykk. Bakkeklaringen er høyere, med 184 mm med 18 tommers dekk. Den nye crossoveren leveres i 12 ulike farger.

Se mange flere bilder i bildegalleriet helt nederst på siden!

Interiøret er som på andre Ceed vendt mot føreren. Foto:©Morten Larsen

Interiøret er en videreføring fra Ceed-modellene, med en midtkonsoll orientert mot fører, og en stor infotainment skjerm. Materialkvaliteten er høy, med detaljer i satin krom og valg mellom flere ulike stoff, skinn og farger i setene. Vi merket oss at det var lite hard plast igjen, stort sett bare mye interiørdeler å ta på.

Bagasjerommet er på 426 liter (VDA), og med baksetene nedslått er kapasiteten på 1.378 liter. Baksetet kan splittes 40:60 på innstegsmodellen Classic, og 40:20:40 på Exclusive. Bagasjeromsgulvet kan stilles i to posisjoner, og bakluke er elektrisk med håndfri funksjon på toppmodellen.

Med førersetet skjøvet langt tilbake for en langbent testsjåfør, var det fortsatt god plass til bena i baksetet.

XCeed kommer i Exclusive med Kias UVO Connect telematikksystem og en 10,25 tommers TFT-LCD skjerm for å betjene smarttelefon og infotainment-system. Nå har man kommet til et nivå hvor Kia har innsett – og lagt opp til – at man kun får den informasjonen som føreren trenger for ikke å bli forstyrret i kjøringen.

Via skjermen og smarttelefon får man data, og bilens SIM kort brukes for å motta og oppdatere data i sanntid som trafikkinformasjon, værmelding og parkeringsmuligheter. Med UVO kan man også sende veibeskrivelse til navigasjonen fra sin smarttelefon før avreise og finne hvor bilen er parkert.

Systemet er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto, og to telefoner kan kobles til samtidig. Fører kan ha én visning, for eksempel navigasjon, mens en av passasjerene velger favorittsang eller sjekker værmeldingen.

Les om Kia eNiro her!

XCeed er første modell med Kias nye heldigitale instrumentpanel Supervision på 12.3 tommer. En høyoppløselig skjerm på 1920×720-pixler erstatter de analoge instrumentene. Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, informasjon om kjøreturen og drivstofforbruk. Man får også navigasjonshenvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr og førerassistentsystemer som for eksempel tretthetsvarsel. Det er mulig å ha tre skjermvisninger på samme skjermen, og det nye Supervision instrumentpanelet vil være tilgjengelig som ekstrautstyr på XCeed, avhengig av utstyrsnivå.

Les om Villa d’Este og bilen Vivant her!

XCeed kommer med en rekke førerassistent- og sikkerhetssystemer. Dette inkluderer blant annet Smart Cruise Control, blindsonevarsling, automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, Intelligent Speed Limit Warning, parkeringsassistanse, filholder, fjernlysassistent og tretthetsvarsel. Lane Following Assist (LFA) er også tilgjengelig, autonom kjøring på nivå 2 som kontrollerer akselerasjon, bremsing og styring. LFA følger veimerking for å holde bilen i rett fil og holder sikker avstand til biler foran.

Produksjonen starter i 3. kvartal på Kias fabrikk i Zilina, Slovakia, og på samme produksjonslinje som de andre Ceed modellene. Til Norge kommer Classic Edition med 1,0 liters motor, mens 1,4 bensin og 1,6 diesel tas inn med alt utstyr – Exclusive.

Tidlig neste år kommer en 48V mild hybrid, samt en Plug-in hybrid.

I februar er plug-in hybrid-versjonen ventet til Norge, sammen med en mild hybrid. Foto: ©Morten Larsen

Den billigste versjonen av XCeed, Classic Edition, var ikke tilgjengelig under vår testkjøring i Marseille, men den er faktisk et brukbart alternativ. Den har manuell girkasse og en tresylindret motor på 120 hester. Kias manuelle girkasser er meget bra, og det er mange som foretrekker å kunne velge gir selv. I tillegg kommer lydbildet fra den lille tresylinder motoren.

Under prøvekjøringen ble vi positivt overrasket over bilens sportslige karakter. På de svingete veiene oppførte den seg eksemplarisk og innbød til sportslig kjøring. Vi kjørte både med automatgir, en 7-trinns DSG-kasse, og med manuell 6-trinns kasse. Begge oppførte seg nydelig. Hva man skal velge er smak og behag.

Interiøret var smakfullt og så vidt vi kunne bedømme av høy kvalitet, og setene var gode å sitte i og ga god sidestøtte. Det var varmt i Italia, så ventilasjonen i setene var herlig å sette på.

I sportsmodus var bilen vesentlig mer spenstig, heldigvis uten kunstig motorlyd fra lydanlegget.

Denne tar innersvingen på konkurrentene

Nytt var muligheten for å justere volumet på navigasjonsveiledningen. Som regel må man vente til meldingen kommer, for så å skynde seg å justere volumet. Her var det altså mulig å gjøre dette uavhengig.

Sympatisk var også filvarsleren, som i mange biler har et lydsignal. Veldig irriterende når man har passasjerer i bilen. På Kia XCeed får man en tydelig men diskret risting i rattet når man kjørte litt for nær filmerkingen. Også BMW Z4 har dette.

Konklusjonen blir at dette er en bil som både tiltaler øyet og kjøregleden, en bil som helt sikkert vil selge bra for Kia Bil Norge. De mener det er 1,4 bensin med utstyrsnivå Exclusive som vil selge aller best. Vi tror de har helt rett. Kia pleier det.

Noen spesifikasjoner

Kia XCeed 1,0 Turbo GDI 1,4 Turbo GDI 1,6 diesel
Lengde/bredde/høyde, m 4,39/1,83/1,49 4,39/1,83/1,49 4,39/1,83/1,49
Akselavstand, m 2,65 2,65 2,65
Vekt, kg 1.257 1.330 1.598
Bagasjerom, liter 426/1.328 426/1.328 426/1.328
Motor, syl/ventiler 3/4 4/4 4/4
Motor, volum 998 1.353 2.998
Motor, hk 120 140 136
Dreiemoment, maks NM 172 242 320
Drivstofforbruk, kombinert, l/mil NA 0,6 0,45
Akselerasjon 0 – 100, sek 11,3 9,5 10,1
Toppfart, km/t
Pris:
186
299.900
200
429.900
198
439.900