Kia med flere plug-in hybrider

Både Kia Ceed stasjonsvogn og den nye crossoveren Kia XCeed vil bli lansert som plug-in hybrider, og Drive bil og motor har tatt en nærmere titt på bilene denne uken. Kia Niro blir oppgradert både på design og teknologi.

Kia kommer nå med flere plug-in hybrid biler. Vi fikk ta de aktuelle bilene i øyesyn denne uken. Foto: ©Morten Larsen

Plug-in variantene av XCeed og Ceed stasjonsvogn vi så i Marseilles lanseres i Norge i februar, mens oppgraderte Niro kommer i butikk i disse dager. Begge Ceed-modellene skal produseres på Kias fabrikk i Žilina, Slovakia, og blir de første Plug-in variantene som produseres på fabrikken i Europa.

– Med Ceed stasjonsvogn og nye XCeed kan vi tilby et bredt utvalg av ladbare hybrider til våre kunder. Alle med god elektrisk rekkevidde som betyr at man kan gjøre de fleste kjøreturer kun på elektrisitet”, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Kia Ceed SW kan bli en meget populær bil i Norge. Foto: ©Morten Larsen

Kia Niro har vært en av volummodellene for Kia etter at den ble lansert som hybrid i 2016. I 2017 kom den som plug-in hybrid, og den får nå en oppgradering med ny design og teknologi. Blant nyhetene er digitale instrumenter og en stor skjerm på 10,25” med infotainment og navigasjonssystem. Via appen UVO-connect er bilen hele tiden koblet opp. Elektrisk rekkevidde er 49 km (WLTP).

Kia Niro får nå en oppgradering både med ny design og forbedret teknologi. Foto: ©Morten Larsen

– Kia har allerede i dag et bredt utvalg av ulike drivlinjer, og vi introduserer nå elektrifiserte drivlinjer til enda flere av våre modeller. Salget av Ceed har økt 40% første halvår i 2019 sammenlignet med samme periode i fjor, og de nye plug-in hybridene vil bidra til ytterligere vekst”, sier Emilio Herrera, Chief Operating Officer i Kia Motors Europe.

Nye XCeed og Ceed stasjonsvogn får samme drivlinje som Niro. En batteripakke på 8.9 kWh og en elektrisk motor på 44.5 kW kombineres med en 1.6-liters bensinmotor, ytelse på 141 hk og dreiemoment på 265 Nm. Drivlinjen kombineres med en sekstrinns dobbelclutch automatkasse.

Foreløpig er det bare se og ikke kjøre for oss journalister når det gjelder Kia XCeed plug-in hybrid. Foto: ©Morten Larsen

Bilene er foreløpig ikke typegodkjent, og elektrisk rekkevidde for disse bilene er ennå ikke målt etter WLTP-normen, men er av Kia-importøren beregnet til å bli på 48-50 km.

Link til test av BMW’s nye 3-serie her!

De nye plug-in hybridene fra Kia har “Virtual Engine Sound System”, med lydsignal opp til 59 dBA for å varsle fotgjengere om bilens nærvær når den går i elektrisk modus i lav hastighet og ved rygging.

“Tigernesen” er nå lukket på plug-in hybridene for å forbedre aerodynamikken. Foto: ©Morten Larsen

Designet på plug-in hybridene skiller seg fra bensin og diesel-variantene, blant annet med lukket grill for bedre aerodynamikk. Ladeluken er plassert på venstre side foran. Begge modellene leveres standard med 16” hjul og aluminiumsfelger med eget design. Ceed stasjonsvognen har støtfangere fra GT-Line modellene, for et mer sportslig utseende.

Interiøret har samme førerorienterte dashbord og lave seteposisjon som resten av Ceed modellene, men Plug-in variantene får flere nye funksjoner for enda bedre brukervennlighet.

Les test av Kia eSoul her!

En 8.0“ infoskjerm leveres som standard, og en større skjerm på 10.25” med infotainment og navigasjonssystem, samt Kias UVO-Connect telematics er tilgjengelig. Bilene er til enhver tid koblet opp med simkort, og skjermen kan vise tjenester som ledige ladepunkter, veibeskrivelse og andre direkte tjenester som lokale søk. Begge infotainment systemene støtter Apple CarPlay og Android Auto, og den største skjermen har Bluetooth multi-connection, som gjør at man kan koble til to telefoner samtidig.

Supervision instrumentpanel på 12,3 tommer. Foto: Kia

Instrumentpanelet viser gjenværende batterikapasitet, antatt elektrisk rekkevidde og energiflyt mellom batteri, motor og elektrisk motor. De nye plug-in hybridene kan leveres med Kias heldigitale instrumentpanel Supervision på 12.3 tommer. En høyoppløselig skjerm på 1920×720-pixler erstatter de analoge instrumentene. Her vises blant annet informasjon om radio, telefonsamtaler, samt mer inngående informasjon om kjøreturen, som drivstofforbruk. Man får også navigasjonshenvisninger, og varsler fra aktivt sikkerhetsutstyr som for eksempel tretthetsvarsel.

Her kan du lese om Hyundai Tucson plug-in hybrid!

Energisparende funksjoner som ‘Driver Only’ videreføres fra andre modeller; her kan man stille ventilasjonssystemet kun på fører, mens viftene til resten av bilen stenges ned.

Ceed-modellene er utviklet med tanke på hybrid drivlinje, som gjør at innvendig plass påvirkes minimalt. Batteripakken er plassert ved siden av bensintanken under baksetet. Ceed stasjonsvogn plug-in hybrid har bagasjerom på 437 liter, og 1.506 liter med setene foldet ned. Praktisk innredet og setene kan splittes 40:20:40 for best mulig fleksibilitet. Bagasjerommet i XCeed plug-in hybrid er på 291 liter, 1.243 liter med baksetene slått ned. Begge modeller har rom for oppbevaring av ladekabler under bagasjeromsgulvet.

Både XCeed og Ceed stasjonsvogn Plug-in Hybrid får mulighet for tilhengerfeste. Foto: ©Morten Larsen

Les test av Kia e-Niro her!