Batteri til begjær

Dette er den første elbilen – ja, den første bilen overhodet vi har kjørt, som forsøker å sette oss i en viss sinnsstemning. Nå kan du legge ut på langtur med denne populære, urbane crossoveren – uten rekkeviddeangst.

Kanskje nettopp på grunn av det funky og litt sære designet, har Kia Soul og Kia e-Soul blitt så populære. Den litt høye og oversiktlige kjørestillingen med ganske grei oversikt over bilens hjørner appellerer nok til en del kunder. Så skal det slett ikke stikkes under en bilstol at 7 år/150.000 km garanti og høy grad av driftssikkerhet teller en del når kjøpekontrakten skal undertegnes.

Drive bil og motor har fått låne en bil av importøren, og administrerende direktør Irene Solstad for Kia i Bertel O. Steen AS sier:

– Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med kul design og god rekkevidde. Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert i 2014, og vi har nå fått en ny generasjon som har blitt større, har mer utstyr og enda tøffere design enn utgående modell. Bilen er godt utstyrt allerede fra innstegsmodellen, den yter 204 hk og elektrisk rekkevidde er inntil 452 km, avslutter Irene Solstad.

42 mil etter WLTP-prosedyren er et kraftig sprang opp på rekkeviddeskalaen, og hele 133% opp fra de 18 – 20 milene den gamle modellen hadde. I 1917 ble nemlig batteriet oppgradert fra 27 til 30 kWh, noe som ga et par mil bedre rekkevidde. Bilen kan nå leveres enten med et batteri på 64 kWh eller alternativt 39,2 kWh for de som ikke lider av overhengende rekkeviddeangst. Sistnevnte har 136 hk og inntil 276 km rekkevidde. Begge har et dreiemoment på 395 Nm.

Nå har den nye lithium-ion polymer batteripakken bedre energikapasitet. Celle-energien er 250 Wh/kg, noe som er oppnådd med ny teknologi, og gjør at cellene kan lagre 25% mer energi innen et definert volum i forhold til den batteripakken som var i utgående Soul EV. Dette betyr selvfølgelig at Kia har klart å øke batterikapasiteten uten at det har gått for mye ut over vekt og plass.

Dette gjør at e-Soul går ca 5 mil lenger enn Nissan Leaf med den største batteripakken og omtrent like langt som Hyundai Kona.

På den minste batteripakken kan man velge mellom tre utstyrsnivåer, og to utstyrsnivåer på den største batteripakken. De første bilene for utlevering til kunde er ventet i juli / august, opplyser Kia i Norge.

Nye e-Soul er 55 mm lenger enn forrige modell, og eksteriøret er helt nytt. Bilen har en lastekapasitet på 315 liter og 1.339 liter med baksetene nedlagt (VDA). Bilen fås i syv forskjellige farger og syv to-tonekombinasjoner.

Nye e-Soul er første modell i Europa som leveres med Kias UVO CONNECT telematikksystem og en 10,25 tommers TFT-LCD skjerm for å betjene smarttelefon og infotainment-system. Via skjermen og smarttelefon får man data som trafikkinformasjon, værmelding og parkeringsmuligheter i sanntid. Systemet kan også identifisere status på ladestasjoner i nærheten. Systemet er kompatibelt både med Apple CarPlay og Android Auto, og to telefoner kan kobles til samtidig.

Kia e-Soul er også forberedt for UVO App*, som gir kjøredata fra bilen og kjøreturene. Man kan sjekke ladestatus, stoppe eller gjenoppta lading, aktivere klimaanlegget og sende veibeskrivelser til bilen. (*selve app’en lanseres på et senere tidspunkt).

Nye e-Soul er utstyrt med avanserte sikkerhets- og kjøreassistansesystemer med bl.a. syv airbags. Standard sikkerhetsutstyr inkluderer blant annet automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning, filskiftvarsler, blindsonevarsel med varsling for kryssende trafikk bak ved rygging og tretthetsvarsel til fører.

e-Soul har Lane Follow Assist (LFA), eller filholder, som er autonom kjøring på nivå 2. Ved hjelp av radar og kamera opprettholdes sikker avstand til bilen foran. Systemet er virksomt fra 0 til 130 km/t. og registrerer veimerking og biler foran, og følger akselerasjon, bremsing og styring slik at bilen holder seg i sin kjørebane. Filholderen på denne bilen virket ikke helt perfekt, muligens fordi dette var en tidlig produksjonsmodell. Regenereringen justeres med padlene på rattet. En enkel og grei måte å sørge for nedbremsing av bilen på. Ved å bruke bremsepedalen får man samme regenerering, men ved å justere regenereringen med disse spakene på rattet får man bremseeffekten man trives med alt etter trafikkforholdene. Man kan på den måten slippe å flytte benet fra gass til brems, og kjøre med en pedal. I motsetning til Nissan Leaf, hvor man har en knapp man skyver til «enpedal» for å få bilen til å bremse helt opp og stoppe, kan man oppnå det samme på e-Soul ved å holde spaken på rattet inne når det er nødvendig.

Annet tilgjengelig utstyr inkluderer Smart Cruise Control med stop & go, parkeringssensor og ryggekamera med parkeringsassistanse.

Karosseriet på nye e-Soul er stivere enn forrige generasjon, og med høyere andel av høyfast stål og forsterkede sidepaneler reduseres vibrasjoner, og sikkerheten til passasjerer bedres.

Her er noe av det nye utstyret e-Soul kan leveres med:

LED nær- og fjernlys, adaptiv cruise control, elektrisk fører- og passasjersete, Head-up Display, forberedt for Kia UVO app, 10.25″ multimedieskjerm, skiltleser, takrails – godkjent taklast på 100 kg., Harman Kardon lydsystem med 10 høyttalere inkludert subwoofer og LED stemningslys på dørsider foran. Nye e-Soul har selvfølgelig alt av moderne sikkerhetsutstyr, blant annet automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning.

Silje er eier av den aller første elektriske Kia Soul som kom til landet. Foto: ©Morten Larsen

Vi fikk tak i den aller første elektriske Soul EV som kom hit til landet, og sammenlignet med den aller første e-Soul. De store frontlyktene på den gamle modellen er erstattet med smale LED-lykter. Den lett smilende fronten, eller «ansiktet» på Soul EV er byttet ut med et som er mer bestemt og målrettet. Avslutningen på nye e-Soul synes vi er mer vellykket. De store markeringslysene er flyttet lenger ut på siden, og sammen med bremselyset øverst på luken dannes en lysbue som gir bilen et flott særpreg.

Se også bildegalleriet nederst på siden!

Enkel og intuitivt organisert på infoskjermen. Foto: ©Morten Larsen

I baksetet er det blitt litt bedre benplass, ikke mye, men nok til at det blir mer komfort. Bagasjeromsplassen er øket noe, og takhøyden foran er litt bedre, selv om den ikke var dårlig før. Interiøret i Kia e-Soul er ikke så sært og spesielt som på utgående modell Soul EV, jeg synes det var spennende og praktisk innrettet. Musikk var inspirasjonen da interiøret ble utformet. Dashbordet avsluttes med “tweeter” høyttalere, og interiøret kan leveres i to-farget utførelse, med stoff eller skinn i setene.

Bildet på infoskjermen hvor man velger sinnsstemning og farge på stemningslyset i dørene. Foto: ©Morten Larsen

Betjeningen av bilen og infoskjermen opplevde jeg som svært intuitivt lagt opp. Enkelt å bruke, og lett og oversiktlig. Nytt er stemningsbelysning, med valg mellom 8 farger i dørene. Fargen pulserer med lyden i Harman Kardon lydanlegget og vil sikkert appellere til mange musikkentusiaster. Det er også muligheter for å utstyre bilen med head-up display, selv om det er en plate som stikker opp på dashbordet, er det god hjelp i å få informasjon om trafikkskilt, hastighet og navigasjon opp rett under siktelinjen til sjåføren. Nice!

Her synes skjermen som spretter opp og gir informasjon lik head-up desplay. Foto: ©Morten Larsen

Trådløs lading av mobiltelefonen er av tingene jeg synes er lett å skjemme seg bort med. Her er det standard unntatt i Classic. Nytt er muligheten til å sende varme og kjøling kun til sjåfør for å spare energi, noe den har arvet fra kusine Hyundai Ioniq.

Varmepumpe er standard på alle modeller utenom Classic. Batteritemperaturen justeres ved hjelp av væske på alle modeller. Her er prisene på nye Kia e-Soul:

Classic 279.900
Active 310.900
Exclusive 326.900
Active 349.900
Exclusive 365.900

Alle priser er veil. levert Drammen, og inkluderer understellsbehandling, ekstra ladekabel type 2 til type 2, gummimatter og bagasjeromsmatte.

Les om Kias fremtidsvisjoner her!

Kort teknisk info Kia e-Soul

Batteristørrelse 39,2 kWt 64 kWt
Motor el, hk 136 204
Dreiemoment, max, Nm 395 395
Batteritype Lithium Ion Polymer  
Spenning, Volt 327 356
Kapasitet, kWh 39,2 64
Hurtiglading, max kW 100 100
Internlader, kW 7,2 7,2
Regnerering, max kW NA NA
Lengde/bredde/høyde, m 4,20/1,80/1,60  
Svingdiameter, m NA NA
Akselavstand, m 2,60 2,60
Bakkeklaring, cm 15,3 15,3
Vekt, kg 1.593 1.682
Nyttelast, kg 432 498
Bagasjerom, ltr VDA 315/1.339 315/1.339
Akselerasjon 0 – 100, sek 9,3 7,6
Toppfart, km/t 156 167
Forbruk, Wh/km WLTP NA NA
Rekkevidde, km WLTP 276 452
Pris eks lev., fra 279.900 349.900

2 comments

  1. Hei. Leide Soul og kjørte i 2 dager. Erfart rekkevidde er 285 km, 63% av oppgitt.
    Lading utenom ladestasjon er 14 km/time. Da tar det 32 timer å fylle batteriet. Ellers kvikk og god å kjøre, brukbar bakseteplass. Sjekk at du har ladestasjoner dit du skal.

  2. Rekkevidden man oppnår er veldig avhengig av strømforbruket ellers i bilen. Har du klimaanlegget innstilt på kjøling av kupéen tapper dette mye strøm. Kjører du fort på motorvei tapper det mye, og hvis du kjører litt aggressivt og bremser hardt. Lading på vanlig 10 amp huskontakt tar lang tid, for bilen tar bare imot 8 amp på en slik kontakt. Egen ladeboks med minst 16 amp anbefales. Selv har jeg lagt opp 32 amp.

Comments are closed.