Sterk konkurrent i kompaktklassen

Nye Kia Ceed er et produkt av den koreanske bilfabrikkens ambisjoner, og den nye bilen vil nok bite fra seg i kompaktklassen. Der er det flere skarpskodde konkurrenter. Kia Ceed er en velutstyrt bil med høy opplevd kvalitet.

En helt ny Kia Ceed ble vist for pressen i Genève i mars, og vi har nå prøvekjørt bilen i Norge. Ikke bare bilen er ny, Kia cee’d er blitt til Kia Ceed. Et fornuftig trekk, for mange har klødd seg i hodet over det litt pussige navnet med apostrof. Kia forklarer at navnet står for en bil produsert for Europa (Community of Europe), med Europeisk Design. Snedig.

Nye Kia Ceed er blitt en mye mer spennende bil, designet på Kias europeiske designsenter i Frankfurt under ledelse av Gregory Guillaume, europeisk designsjef, og Peter Schreyer. Den er testet og utviklet og produseres i Europa. Folkene hos Kia er derfor viktige med å presisere at dette er en heleuropeisk bil, selv om utgangspunktet er Syd-Korea.

Fronten er blitt riktig fin, den gamle var litt tung og kjedelig. Nå har fronten på Ceed likhetstrekk med den tøffe Kia Stinger. Fra A-stolpen og bakover minner Ceed mye om Mercedes sin A-klasse, uten at det er noen ulempe. Hele det proporsjonale inntrykket er at bilen nå har skjøvet tyngdepunktet bakover. Fronten er nettere og det er mer bil bakover.

Bak rattet registrerer jeg stort sett oversiktlige knapper og brytere. Nå har Ceed også fått en stor skjerm som strutter opp av dashbordet. Her er det ryggekamera, skiltgjenkjenning og mye annen informasjon. Kia har hørt på de som misliker hardplast, og har lagt arbeid ned i å myke opp med mer menneskelige, myke materialer, selv om disse også er plast. På testbilen var det elektrisk justerbart sete, og her kan de færreste klage på at setet ikke kan justeres lavt nok. Interiøret er sort, og slik er det.

Nå er det slik at Kia Ceed kommer i fire utstyrsutgaver, og det er bak rattet du registrerer det best. Classic er den ribbede utgaven som de færreste kommer til å kjøpe i butikk. Dette er versjonen for bilutleiefirmaer og kommunal hjemmetjeneste. Den leveres med en tresylindret enliters motor på 120 hk og manuell 6-trinns girkasse. Den har verken ryggekamera, adaptiv kruskontroll eller skiltleser, naturlig nok. Men cruise kontroll, oppvarmet ratt og en rekke viktige sikkerhetssystemer har den. Likeledes sikkerhetsutstyr som automatisk nødbremsesystem med fotgjengergjenkjenning. Her brukes radar og kamera for å hindre kollisjon med andre kjøretøy og påkjørsel av fotgjengere. Dette er standard på alle utstyrsutgaver.

Kia er jo kjent for et høyt utstyrsnivå og mye valuta for pengene, og Kia Ceed er ikke noe unntak. Tar man først steget opp fra den småstusselige Classic, kan man velge mellom Active, First Edition og Exclusive. Active er godt utstyrt med 7 tommers skjerm, regnsensor og ryggekamera, men godsaker som skiltgjenkjenning, trådløs lading av mobiltelefon og 8 tommers skjerm må man opp i First Edition for å få. Toppmodellen Exclusive gir deg luksus som stort soltak, varme i baksetet og skinnseter med ventilasjon, for å nevne noe.

På veien oppfører Kia Ceed seg pent. Den er mer stillegående enn sin forgjenger på grunn av støydempingsmateriale i torpedovegg og under gulvmatter. Bilen tar ujevnheter i underlaget svært pent. Aggressiv svingkjøring håndterer bilen fint, uten at jeg vil påstå det er en racerbil. Men utnytter man bilens spreke motor og tester grenser i svingene, trer et system med torque vectoring inn og bremser innerhjulene for å stabilisere bilen og gi deg inntrykk av at du er en dyktig sjåfør.

Se mange bilder i galleriet helt nederst på siden!

Det er bare Active utgave man får med manuelt gir. Resten av utgavene er utstyrt med 7-trinns DCT automatkasse. Den bruker litt tid på å reagere fra man gir gass, men ellers er den strålende. Den kan styres manuelt ved å skyve spaken til venstre. Da kan man gire selv opp og ned som det måtte passe. Bare synd at girspaken skal skyves forover for å gire opp i stedet for bakover, som er det naturlige i manges øyne. Men slik er det i de fleste biler, dessverre.
Se mange bilder fra Oslo Motorshow her!

I likhet med de fleste merker har Kia problemer med å få testet sine bilmodeller når det gjelder drivstofforbruk etter den nye testprosedyren WLTP. Oppgitte tall er derfor inntil videre basert på en kalkyle utfra NEDC-tallene. Ingen grunn til å tvile på at disse stemmer. Vår test viste temmelig likt resultat. Viktig å merke seg er Kia sin garanti, som er 7 år og 150.000 km. Meget bra!

Dette er en bil som konkurrerer i kompaktklassen mot biler som VW Golf og Ford Focus. To meget sterke konkurrenter i en klasse som det er mange kjøpere til i Europa og stadig her i Norge, selv om elbilene nok har tatt et stort innhugg i salgsstatistikken på akkurat denne størrelsen. Kia Ceed ga undertegnede i meget godt inntrykk, og høy opplevd kvalitetsfølelse.
Les også om Opel Insignia

Litt teknisk info

Modell                                                                 1,2 B                    1,4 B                1,6 D
Pris fra                                                            259.900,-             324.900,-         324.900,-
Pris testbil                                                                                    385.890,-
Motor, ccm                                                          998                     1.353               1.598
Ytelse, hk                                                             120                      140                  115
Dreiemoment, Nm                                            172                      242                  300
Akselerasjon 0 – 100, sek                                11,1                      9,2                  10,9
Toppfart, km/t                                                   190                      205                  192
Drivstofforbr. l/mil, WLTP tilb. regn.           0,55                     0,56                 0,41
Lengde/bredde/høyde, m                                                4,31/1,80/1,45
Svingdiameter, m                                              NA                       NA                   NA
Akselavstand, m                                              1,65                     2,65                 2,65
Bakkeklaring, cm                                               14                        14                    14
Vekt, kg                                                             1.222                   1.270               1.340
Nyttelast, kg                                                     578                      580                  560
Bagasjerom                                                                             395/1.291
Drivstofftank, ltr                                               50                        50                    50
Tilhengervekt med brems, kg                   1.200                   1.410               1.500