Årets verdensbil – Jaguar

Det begynte i Tyskland. Jaguar I-Pace ble i oktober i fjor kåret til Årets bil i Tyskland 2019. Så fulgte Car of The Year i England. Under Genève-utstillingen i mars i år kåret 60 motorjournalister Jaguar I-Pace til årets bil i Europa. Toppen ble nådd da Jaguar I-Pace også ble kåret til World Car of The Year 2019, World Green Car of The Year 2019 og World Car Design of The Year 2019

Jaguar I-Pace, Foto: ©Morten Larsen
Caesium Blue er en fantastisk farge på bilen.

2.000 Jaguar I-pace er levert pr mars måned i Norge, hvilket er ganske imponerende. For en god stund siden var Jaguar «utryddingstruet». Det svært så tradisjonsrike britiske bilmerket sto i fare for å gå med i dragsuget da bilproduksjonen på den grønne øya gjennomgikk streiker og massiv kvalitetsreduksjon. Dette var på 70-tallet. Men takket være lojale arbeidere, trofaste bilentusiaster og sir John Egan klare Jaguar seg gjennom krisene med et nødskrik. Så kjøpte indiske Tata Jaguar, og mange trodde at nå var løpet slutt. Men Tata har vist seg å være en god eier. Selskapet har tydeligvis de ressurser som skal til, og med Ian Callum som ansvarlig for design fra 1999 har Jaguar gått inn i en ny era.

Les om Jaguar som nå klorer på alle poter!

Jaguar levde i mange år med fokus på sveipende og særpreget karosseridesign signert grunnleggeren sir William Lyons, med skinn og nøttetre i interiøret. En periode forsøkte fabrikken å surfe på tidligere tiders suksess, men etter Ian Callums inntreden er det aller meste av disse tradisjonene forlatt.

Jaguar I-Pace Paris Motor Show
Under Paris Motor Show Mondial i oktober hadde vi god anledning til å studere Jaguar I-Pace. Foto: ©Morten Larsen

Ett og annet mindre designelement, som et lite preg av baklyktene fra Jaguar E-type serie 1 går igjen, men det er også det hele. Borte er dashbordet inspirert av britiske jagerfly som Spitfire, borte er treverk og duften av nygarvet skinn. Skinn er det, men du må altså opp i I-Pace SE eller HSE for å få ekte vare. Baksetene på sedanene var i sin tid dype, gjerne med nedfellbare små bord i nøttetre. I-Pace har helt greie bakseter, men sitteputen er i korteste laget etter min smak.

Jaguar har alltid vært teknologisk tidlig ute, og var verdens første serieproduserte bil med skivebremser, et fremskritt som sikret Jaguar seier i Le Mans med C-type i 1953 og med D-type i 1955, 56 og 57. Teknologi står høyt hos Jaguar, og testbilen Jaguar I-Pace HSE er slik jeg ser det en bil for teknologi-entusiaster. Den er et produkt av vår tid, og en forundringspakke full av gadgets som skal hjelpe fører/eier med kjøringen, ladingen, parkeringen, sikkerheten osv.

Det er minne på omtrent alt av elektriske innstillinger på bilen. Når mor åpner bilen for å ta en tur justerer seter, speil, temperatur osv seg inn etter hennes smak og behag. Når junior låner bilen skjer det samme for han.

Følg linken og les om Jaguar-entusiastene som møter våren!

Du kan selvsagt også laste ned en app som virker på smarttelefoner og smarte armbåndsur. Her kan du styre det meste, som start og stopp av lading, forvarming eller kjøling av bilen, låse igjen eller opp bilen, vise de andre rundt lunsjbordet i detalj hvor du kjørte på vei til jobben i dag, og mye, mye mer. Da er det litt underlig at trådløs – eller induktiv lading av mobiltelefon ikke er mulig i bilen. Man kan kjøpe en kjekk tilkoblingsenhet, men den er kun for iPhone.

Når man kjører ut fra en uoversiktlig utkjørsel, er det kameraer som viser om kysten er klar. Foto ©Morten Larsen

Nok om dét. Bilens virkelig store styrke ligger i kjøreegenskapene. Det hadde vært veldig interessant å teste bilen på bane for å kjenne på kjøreegenskapene, for i vanlig trafikk var bilen mer enn sportslig med et veigrep og stabilitet som imponerte. Permanent firehjulsdrift og regenerering som bremse-effekt gjør bilen til en drøm å kjøre. Den kan leveres med elektronisk luftfjæring som kan heve bilen 23 mm samt senke den 10 mm når hastigheten er mer enn 105 km/t. For å forbedre rekkevidden. Luftmotstandskoeffisienten er 0,29 cd. En snedig funksjon er lufteluker som automatisk åpner seg på varme dager for å kjøle ned batteriet. Rask er den også, med null til hundre på 4,8 sekunder.

Se mange flere bilder helt nederst på siden!

Bilen lager jo ikke lyd, men det gjør lydanlegget i bilen. Tøff motorlyd med et ubestemmelig antall sylindre, men jeg synes det øker stemningen når man drar på litt. Faktisk kunne jeg tenke meg muligheten for å skru volumet på motorlyd opp litt.

Jaguar I-Pace har 360 graders kamera, som viser deg bilens plassering ved parkering. Legg merke til betongstolpen til venstre for bilen.

Innstillingene av bilens elektroniske hjelpemidler, så som navigasjon, har en uendelighet av muligheter, kan det virke som. Mitt ankepunkt er at det ikke er intuitivt nok. Ved hjelp av instruksjonsbokens veiledning får man til det meste, og etter hvert vil det sitte i fingertuppene hvilken vei man skal gå i menysystemet for å foreta de justeringer man ønsker. Navigasjonen er et hjelpemiddel man bruker ofte, her synes jeg det var i overkant omstendelig å stille inn. Men alt er jo en vane.

Mitt inntrykk er også at de «elementære» elektroniske systemene, slik som filholder og adaptiv fartsholder – som man finner som standardutstyr i de fleste billigbiler som Kia, Hyundai og Nissan – i denne bilen ikke er valgt fra øverste hylle. Filholderen virker, men er litt treg. Den adaptive fartsholderen har et amibalent forhold til bilene rundt på motorvei. Jeg regner med at dette blir rettet på etter hvert som produksjonen skrider frem.

Under panseret er det et lite bagasjerom, akkurat stort nok til å legge kveiler med ladekabler der. Foto: ©Morten Larsen

I-Pace produseres for øvrig i Graz i Østerrike, og prisen starter på 650.000,-. Slett ikke dårlig for en så avansert bil med god rekkevidde og kjapp lading. Så er spørsmålet hva smaken til kjøperne er, da. I denne prisklassen er det litt av hvert å velge mellom, blant annet fra Tesla, Audi og etter hvert Mercedes.

Les om den første norskregistrerte Jaguar F-Type her!

Kort teknisk info

Jaguar i-Pace S SE HSE
Motor el, hk 400 400 400
Dreiemoment, max, Nm 696 696 696
Batteritype Lithium Ion Lithium Ion Lithium Ion
Spenning, Volt 356 356 356
Kapasitet, kWh 90 90 90
Hurtiglading, max kW 100 100 100
Internlader, kW 7 7 7
Regnerering, max kW
Lengde/bredde/høyde, m 4,68/2,14/1,57 4,68/2,14/1,57 4,68/2,14/1,57
Svingdiameter, m 11,98 11,98 11,98
Akselavstand, m 2,99 2,99 2,99
Bakkeklaring, cm 14,2 14,2 14,2
Vekt, kg 2.133 2.133 2.133
Nyttelast, kg 567 567 567
Bagasjerom, ltr VDA 656/1.656 656/1.656 656/1.656
Akselerasjon 0 – 100, sek 4,8 4,8 4,8
Toppfart, km/t 200 200 200
Forbruk, kWh/km WLTP 22 22 22
Rekkevidde, km WLTP 470 470 470
Pris fra, kr 649.900,- 724.900,- 774.900,-
Pris testbil     879.100,-