«Da er vi ferdig med hydrogen» sier folk etter at Hyop kastet inn håndkleet. Men er vi egentlig det? For Hyundai satser for fullt, og leverte nylig de første utgavene av Hyundai Nexo på det norske markedet. Uno-X satser også på hydrogen.
Det som utløste dommedagsprofetien var at den største leverandøren av hydrogen, Hyop, bestemte seg for å legge ned alle de fem hydrogenstasjonene i østlandsområdet.
Daglig leder av Hyop, Ulf Hafseld, beklaget at de måtte gi seg.
– Dette er en trist dag for oss og alle som kjører hydrogenbiler. Vi har gjennom disse syv årene fått offentlig kapital og fra private. Nå var kassa tom, og vi hadde ikke mer kapital i sikte. Da kunne vi ikke drifte lenger, sier Hafseld til NRK Østlandssendingen.
Venstres gruppeleder på fylkestinget i Akershus, Solveig Schytz, mener det ikke har vært bortkastede penger. Hun forteller at Hyop i 2011 tok over hydrogenstasjoner som Statoil – nå Equinor – la ned, og at dette var svært viktig.
– Akershus fylkeskommune vedtok en langsiktig satsning på hydrogen som drivstoff i 2014, og det fortsetter, påpeker Solveig Schytz.
Dermed kan motstanderne av den norske hydrogensatsingen muligens ha gledet seg for tidlig. Et annet tegn på det, er at Hyundai 20. september leverte tre nye Hyundai Nexo til selskapene NEL og Uno-X ved den toppmoderne hydrogenfyllestasjonen i Sandvika.

– Det er en stor glede å endelig kunne levere NEXO til kunder. Bilen er en miljøvennlig spydspiss sammen med KONA electric og IONIQ electric, og markerer et veiskille for hydrogenelektriske personbiler, sier markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai Motor Norway.
Hyundai har vært en pioner innen utviklingen av hydrogenbiler, og ix35 Fuel Cell var verdens første serieproduserte bil i denne kategorien da produksjonene startet i 2013.

Christian Stenbo påpeker at Hyundai Nexo har smarte løsninger for å optimalisere aerodynamikken og dermed bilens effektivitet. Bilen er i tillegg teknologisk svært avansert, med vekt på sikkerhet og komfort.
– Nexo har blant annet kameraer som gir virtuell speilvisning av blindsonen, autonom parkering, avansert filholder og mye mer. Bilen har også verdens mest effektive brenselcellesystem, med en systemeffektivitet på 60 prosent. Det betyr at bilen har en rekkevidde på 666 kilometer etter den strenge nye WLTP-syklusen – som gir vesentlig mer realistiske forbruks- og rekkeviddetall, sier Christian Stenbo.
Hyundai Norge hevder at Nexo har den mest utstrakte bruken av biomaterialer i hele bilbransjen, og har på den måten redusert CO2-utslippet ved bilproduksjonen med 20%.
– Bilen har dessuten har dessuten fått luftforurensningsfiltre som filtrerer fint støv inklusive nanopartikler. Det betyr at 99,9 prosent av alt støv kan renses, og at luften som slippes ut av NEXO faktisk er renere enn den som kommer inn. Dermed bidrar bilen aktivt til å minske luftforurensning lokalt.
Politisk vilje
Den positive holdningen blant politikerne får også støtte av Uno-X, som i løpet av kort tid øker antallet hydrogenstasjoner fra to til fire.
– Vi har stor tro på hydrogen som det beste alternativet for utslippsfri kjøring, sier daglig leder Roger Hertzenberg i Uno-X Hydrogen (til venstre).
Selskapet har store planer for utbyggingen av et omfattende fyllenettverk i Norge, og jobber kontinuerlig med dette.
– Vi planlegger et initielt nettverk på 20 stasjoner så snart som praktisk mulig, sier Hertzenberg, og legger til at myndighetene bør være enda mer offensive.