Populære Ioniq oppgraderes

– Produksjonen kommer i gang i sommer, og de første bilene vil ankomme Norge på høsten, forteller Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway til Drive bil og motor. Hyundai oppgraderer nå sin Hyundai Ioniq med en rekke nyheter. Blant annet får IONIQ avanserte oppgraderinger i form av telemetri og app, og ikke minst helt nye designelementer.

Foto produsent

Til tross for at Hyundai Ioniq EV ble kåret til Årets bil i 2017, har norsk motorpresse vært litt lunkne til den koreanske elbilen. Bilkjøpere har derimot trykket Hyundai Ioniq EV til sitt bryst. Hyundai Ioniq har vært en stor suksess og solgt som varme hvetebrød. På sosiale medier skryter fornøyde Ioniq-eiere bilen opp i skyene. «Lettkjørt og komfortabel», «velutstyrt», «energieffektiv», «god plass» er blant ordene som går igjen. Noen påpeker at bilen kunne hatt bedre forhjulsgrep opp bakker, men de fleste er meget fornøyd med bilens vinteregenskaper. Her fremheves rask varme i bilen, deilig varme i ratt og sete, og ryggekamera som får mørke natten til å se ut som dagslys.

Bilen finnes i tre elektrifiserte versjoner; hybrid, plug-in og elektrisk. Plug-in hybriden har funnet sine bilkjøpere som ønsker å foreta småkjøring elektrisk, men som vil unngå stopp for lading på vei til hytta, for eksempel.

Foto produsent

– Norske kunder har særlig lagt sin elsk på Ioniq electric, og bilen har hele veien solgt svært godt, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway. – I år er modellen en av Norges aller mest solgte biler, og vi er stolte over å ha levert tusenvis av Ioniq til fornøyde kunder. Nå ser vi frem til fortsettelsen, og tror oppgraderingene vi får på den nye utgaven blir svært godt mottatt i markedet.

Les også om Hyundai Tucson her!

Ioniq electric-kunder vil kunne glede seg over at batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og nye Ioniq får en rekkevidde på 294 kilometer etter den nye og mer realistiske WLTP-syklusen. Dermed blir Ioniq electric en elbil med rekkevidde og plass som passer flere norske kunder.

– Ioniq er en av få elbiler til en fornuftig pris som gir plass til hele familien, og med kraftig oppgradering av batteripakken tror vi denne bilen vil passe ypperlig for enda flere nordmenn. Etter nesten tre år i salg er Ioniq electric fortsatt markedets mest effektive elbil, så vi forventer gode opplevelser, også når det kommer til rekkevidde, for våre kunder, sier Knudsen i Hyundai.

Ioniq electric får også oppgradert lading, når ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter. Nye IONIQ electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.

Reklamefri video laget av produsent:

Nå velger Hyundai-importøren bort den ikke ladbare hybridversjonen. Årsaken er at 90% av Hyundais salg er ladbare biler. Hyundai Ioniq plug-in vil derimot fortsatt bestå. Den vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

Mange har ventet på en app hvor man kan styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Ioniq electric-eiere vil med appen i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Blue Link®-appen. Man kan naturligvis også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder. Spørsmålet mange stiller seg er om dagens Ioniq kan oppdateres med nødvendig utstyr for å kunne bruke app. Der må vi nok skuffe. På vårt spørsmål om problemstillingen forteller Knudsen at appsystemet/telemetrien Bluelink og en helt ny, større infotainmentenhet på 10,25” med nytt brukergrensesnitt kommer i den nye bilen. I tillegg kreves et innebygget SIM-kort samt støtte for Bluelink. Det er ikke mulig å installere en «dongle» som mange spekulerer i, forteller Øyvind L. Knudsen.

Foto produsent

Nye Ioniq får flere SmartSense-sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Blue Link®, samt et fornyet design både inn- og utvendig. Det nye designet inkluderer blant annet en kraftig endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen.

Foto produsent

Nye Ioniq er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

Foto produsent

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk. Som om ikke det var nok får infoenheten på 10,25’’ støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Ioniq er fra før en av de sikreste bilene på markedet, og ble kåret til Best in Class av Euro NCAP i 2016. Den nye utgaven får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning. Filskifteassistent og fjernlysassistent er nå standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t. Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Systemet for adaptive fartsholder med køfunksjon er også oppgradert, og har nå varsling dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil.

Foto produsent

Ioniq electric henter dessuten viktige funksjoner fra Kona electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye Ioniq electric mulighet for enpedalkjøring. Ved hjelp av hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen. Nye Ioniq electric får også det ekstra gjerrige moduset fra Kona electric, Eco+, som gir enda lavere energiforbruk enn de andre modusene Eco, Comfort og Sport. Prisen på den nye bilen er ennå ikke fastsatt.

Les om hydrogenbilen Hyundai Nexo her!

Hva vet du om historisk racing? Les her!