På bilutstillingen i Frankfurt fikk vi se konseptbilen Hyundai Concept 45. Nå viser de frem et nytt konsept: Prophecy. Hyundai mangler en helelektrisk SUV i klassen over Hyundai Kona med firehjulsdrift, og nå letter den koreanske fabrikken på sløret.

Konseptbilen ble først vist under en digital premiere i mars. Selv om Prophecy er et konsept, mener Hyundai selv at navnet sier mer om denne bilen enn bare det. Prophecy viser ideer og egenskaper som Hyundai vil utvikle i fremtiden, sier de. I en ny walk-around video med Hyundais designsjef Luc Donckerwolke avsløres nye detaljer om inn- og utsiden av konseptbilen Prophecy.
Et klassisk design
Hyundai Prophecy er svært vakker, og ifølge Hyundai inspirert av biler fra 1920 og -30-tallet, med en glatt og kupéaktig form. Flytende kurver og myke linjer gjør at bilen skiller seg fra det kantete designet i Concept 45, som er nok et Hyundais elbildesign for kommende modeller. Prophecy har imidlertid også likhetstrekk til Concept 45, blant annet gjennom designspråket med piksellamper. Prophecys spesielle form og hekkspoiler gir den et sportslig uttrykk. De propellformede felgene skal gi for lavere luftmotstand. Designet er basert på Hyundais designidentitet ‘Sensuous Sportiness’.
Lenger ned i artikkelen kan du lese om Hyundai Concept 45 EV!

Et nyskapende interiør
Noe av det spesielle ved Prophecy er at den mangler et tradisjonelt ratt. Prophecy styres med joysticker som er plassert lavt og behagelig i hendene til sjåføren. Én joystick er plassert på midtkonsollen, mens den andre sitter i døren. Dette skal ifølge Hyundai en komfortabel kjørestilling, og gir dessuten langt mer plass på dashbordet til andre elementer. I tillegg kan man styre 90 prosent av bilens funksjoner fra knapper på joystickene. Dette ergonomiske oppsettet kaller Hyundai ‘Intuitive Human Interface’.

En perfekt sittestilling
For de som er interessert i slikt, har Hyundai har også utviklet ‘Smart Posture Care System’, som gir sjåføren muligheten til å velge en god sittestilling. Basert på sjåførens vekt, høyde og sittehøyde kan bilen selv foreslå den beste seteinnstillingen, og bilen tilpasses automatisk etter sjåførens fysiske form. Systemet styrer setet, joystickene, speilene og head-up displayet.
Se reklamefri video her:
Fullstendig ro
Infotainmentsystemet i Prophecy er integrert i en stor skjerm som strekker seg på tvers av hele bilens bredde. Fremtidsvisjonen er at når man ikke kjører bilen selv, vil man kunne aktivere ‘Relax Mode’. I dette moduset vil setene gå til en tilbakelent stilling, mens dashbordet vil flyte ned. Dermed vil man kunne se på innhold på den store skjermen i en avslappende sittestilling. Så er det de som vil kjøre selv, da.
Se reklamefri video her:
Renser luften inne og ute
Prophecy er et nullutslippskjøretøy, men bilen strekker seg teknologisk forbi dette. Ved hjelp av et unikt luftrensesystem med filter for finkornede partikler sørger Prophecy for ren luft både i kupéen og utenfor. Når partikkelnivåene i kupéen blir for høye, henter bilen frisk luft utenfra, som blir renset og filtrert, før den sirkuleres i bilen.
Les vår test av Kia eNiro her!
Når det ikke er behov for ny luft i kupeen, sender bilen renset luft rett ut gjennom kanaler i dørene. Denne prosessen skjer ikke bare når Prophecy kjøres, men også når den står rolig eller til lading. Bilen renser også luften når det ikke er noen om bord, og bidrar derfor til lokal luftrensing. Det er bare å bøye seg for kreativiteten. Systemet er dessuten langt mer effektivt enn tradisjonelle klimaanlegg.

Helelektrisk plattform
Prophecy og 45 er de to første bilene fra Hyundai som er basert på den nye dedikerte elbilplattformen ‘E-GMP’, eller Electric Global Modular Platform. Denne plattformen åpner nye muligheter for design og komfortinnovasjoner, hevder Hyundai. Elektriske drivlinjer er langt mer kompakte enn tradisjonelle forbrenningsmotorer, og det gjør at man ikke trenger den samme plassbruken i front av bilen og i bilens midtkonsoll. Dermed kan bildesignerne buke denne plassen til å skape smarte løsninger for passasjerene og funksjonaliteten i bilene.
Så til den litt nærmere fremtiden
Hyundai Concept 45 var som nevnt en utstillingsbil for messen i Frankfurt. Prophecy peker nok lenger inn i fremtiden. Men ut av dette Concept 45 ser det nå ut for at det skal komme en elbil med SUV-karakter til et publikum som spent venter på neste utspill fra Hyundai.

Der ute er det en stor og entusiastisk gjeng Hyundai Ioniq og Kona-eiere som ikke kan vente stort lenger. For ikke lenge siden ble en godt kamuflert Hyundai prototyp observert under vintertesting. Av form og størrelse kan dette være modellen vi venter på, og som er basert på Concept 45.
Liker du best klassiske bilperler? Da må du følge denne linken!
Eller velge et annet tema under kategorilisten
Hyundai Motor Norway bekrefter at alt tyder på at en ny modell av denne typen er på vei. Produktsjef Øyvind Knudsen forteller at bilen vil få 800 volt system, som derfor vil kunne dra nytte av avtalen Hyundai har med ladekjeden Ionity som gjelder fra 2021. Hyundai Motor Group vil gjennom avtalen få like store eierandeler i IONITY som de resterende partnerne, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company og Porsche AG.
– Fra 2021 vil Hyundai og Kias elbiler være utstyrt med 800 volts ladesystemer for å imøtekomme IONITYs maksimale ladekraft på 350 kilowatt. Kunder vil kunne bruke Ionitys HPC-fasiliteter for å redusere ladetidene betydelig og dermed få muligheten til enda mer effektiv langdistansekjøring med elbil, forteller Knudsen. Han signaliserer samtidig at den nye bilen kan bli lansert i årsskiftet 20/21.
