Hva gjør denne så spesiell?

Renault Zoe har vel vært et fremkomstmiddel, ikke stort mer. Men den fremstår nå som en mye sterkere konkurrent i et marked hvor konkurransen blir stadig skarpere. Vi har prøvekjørt den nye bilen, og Europas bestselgende elbil må nå konkurrentene passe seg for.

Den gamle bilen var grei nok, men manglet oppegående hurtiglading, den hadde et interiør som i beste fall kan beskrives som nostalgisk, og fronten på bilen var rund og pregløs.

Ikke bare én, men to rader ganske identiske biler. Foto: ©Morten Larsen

Ikke lenger! Vi beveger oss langs rekken med biler, stilt opp med millimeterpresisjon for den europeiske motorpressens prøvekjøring. Det første vi legger merke til er den atskillig mer markante utformingen av fronten på bilen. Panseret har selvsikre linjer i panseret ned mot det store og stolte Renault-merket i fronten, som skjuler ladekontakten. Luftinntaket i fronten, som tidligere minnet om gliset på The Joker i Batman, er nå mer aggressiv. Bilen har flotte, nydesignede hovedlys, og nede på hjørnet sitter det nå små tåkelys – eller tåpelys som vi motorjournalister ynder å kalle det.

Interiøret har en helt annen klasse i nye Renault Zoe. Foto: Renault.

Rundt bilen forøvrig er eneste endring litt mer farge i de nye baklyktene. Inne i bilen er bakseteryggen delt i to fra utstyrsversjon Zen og over. Interiøret er helt nytt, designet av Agneta Dahlgren. Rattet er tykkere, med varme og med knapper for volumkontroll, fartsholder og mye mer. Det tidligere litt sære dashbordet er nytt og kraftig forbedret, med en digital skjerm foran føreren som nå inneholder instrumenter slik vi liker å se dem. Mellom instrumentene kan veiforklaring fra navigasjonen vises – eller annen informasjon om bilen. Struttende opp av dashbordet er det en berørings infoskjerm på 9,3 tommer. Her kan man betjene de ulike førerassistentsystemene, tilpasse fargene på førerdisplayet og gjøre andre endringer i innstillingene for bilen. Systemet Renault EASY LINK er utvidet med spesielle elbilfunksjoner som f.eks. å finne ut om det er ledige ladestasjoner i nærheten. Du kan også koble til smarttelefonen og få opp apper på skjermen ved hjelp av Apple CarPlay og Android Auto. Så må vi ikke glemme å nevne at det nå er induksjonslading i midtkonsollen (trådløs lading av smarttelefon).

Interiøret fortjener litt mer omtale. Renault har tatt miljøtanken på alvor, og et lite bidrag er at setetrekket på utstyrsversjonene Zen og Intens er laget av resirkulert materiale. Her er det brukt materiale som setebelter, plastflasker og interiørdetaljer fra andre biler, for å nevne noe. Setene er gode å sitte i, og i toppmodellen Edition One er setene trukket med skinn, mens innstegsmodellen Life har et nøytralt, sort stoff.

Joda, det er Mona Grudt. Hun er Zoe-ambassadør, og var med på turen. Foto: Benny Christensen

Ute på landeveien er nye Zoe atskillig sprekere og morsom å kjøre enn utgående modell. Styringen er direkte og bilen mer stø og retningsstabil enn man kan vente av en såpass folkelig bil. Nå har bilen bakkestart-holder standard, det er led-lys hele veien – noe som gir 75% bedre lys for mørkekjøring, har vi fått oppgitt.

Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

Kort om nye Renault Zoe:
– Batteri med 52 kwh kapasitet
– Ny WLTP* rekkevidde på ca 390 km
– Lader opptil 22kW med AC og 50 kW DC
– Ladekabel leveres med bilen nå

Roger Andersen er PR & Markedsdirektør i RBI Norge og kjempefornøyd med nye Zoe. Foto: ©Morten Larsen

Med det nye batteriet Z.E. 50 har nye ZOE nå ca 390 km rekkevidde etter den nye og strengere WLTP målemetoden. Motoren på 100 kW (135 hk) gir et dreiemoment på 245 Nm. 0 til 100 km/t går på mindre enn 10 sekunder og topphastighet er nå 140 km/t på R135-motoren.

Nye ZOE har en rekke nye førerassistentsystemer:
Trafikkskiltgjenkjenning
Automatisk dimming av fjernlys
Blindsonevarsling
Automatisk nød-bremsing
Filskiftevarsler og filholderassistent
«Handsfree» parkering
Parkeringssensorer foran, bak og på sidene
Automatisk parkeringsbrems

Alt dette avhenger selvsagt av utstyrsvariant og valg av ekstrautstyr.

Foto: Renault

Nye ZOE har nå fått et såkalt B-modus på den nye e-shifter girspaken. Da regeneres strøm kraftigere når føreren slipper gasspedalen. B-modus gjør bilen nesten til enpedals bil dersom man kjører mykt og planlegger kjøringen litt. Man øker og senker hastigheten kun med bremsepedalen. Det er bare ved full stopp man må flytte benet over til bremsepedalen – og hvis man må bremse hardere enn planlagt, selvsagt.

Les om elbilen Kia e-Niro her!

Foto: Renault

Ny ladekabel for lading i både IT og TN-nettverk leveres standard med bilen og har både Schuko- (2,1kw) og Type 2- (3,6kw) kontakt.

I tillegg til Mode 3 Type 2 ladekabelen, medfølger det nå også en ny portabel lader med plugg til både stikkontakt (Schuko) og Type 2-kontakt for lading på TT, IT og TN-strømnett.

Så kan man spørre seg om 50kW er nok til hurtiglading. Vel, her må man veie nytteverdien av kort ladetid opp mot prisen på bilen. Dette er mer type bybil og ikke i så stor grad en bil man kjører til hytta hver weekend med – selv om det selvsagt går an. Kjølesystemene som må til ved hurtigere lading er svært kostnadsdrivende, så Renault uttalte under pressekonferansen da det ble stilt spørsmål om dette temaet at de har vurdert det viktigere å investere i et vesentlig oppgradert interiør.

Lei av alt elbil-pratet? Les om helt andre biler her!

50 kW er slett ikke dårlig ladefart, og man må passe på å ikke bli for overfokusert på ladefart, og trøste seg med at 30 minutters lading på dette nivået gir rundt 12 mil kjøring.

Det som blir et stadig viktigere moment er levering. Nye Zoe står tydeligvis klar til å levere nå – uten at det ser ut for at de må vente til et nytt år er klart. Det ser ut for at de med denne bilen nå kan ta innersvingen på de fleste konkurrenter, som for eksempel:

VW e-Golf med 230 km og pris fra 289.900,-.
Nissan Leaf med 270 km og pris rundt 300.000,-.
Opel Ampera-E med 423 km og pris fra 367.900,-
BMW i3 med 310 km og pris fra 300.000,-

NB! Teknisk informasjon under bildegalleriet

Kort teknisk info

Modell Life Zen Intens Ed. One
Motortype R 110 R 110 R135 R135
Motor el, hk 108 108 135 135
Dreiemoment, max, Nm 225 225 245 245
Batteritype Lithium Ion Polymer      
Spenning, Volt 400 400 400 400
Kapasitet, kWh 52 52 52 52
Hurtiglading, max kW 50 50 50 50
Internlader, kW 7,4 7,4 7,4 7,4
Regnerering, max kW NA NA NA NA
Lengde/bredde/høyde, m 4,09/1,94/1,56      
Svingdiameter, m 10,56 10,56 10,56 10,56
Akselavstand, m 2,59      
Bakkeklaring, cm 12 12 12 12
Vekt, kg 1.502 1.502 1.502 1.502
Nyttelast, kg 474 474 486 486
Bagasjerom, ltr VDA 338/1.225 338/1.225 338/1.225 338/1.225
Akselerasjon 0 – 100, sek 11,4 11,4 9,5 9,5
Toppfart, km/t 135 135 140 140
Rekkev. som/vint km WLTP 375/240 375/240 375/240 375/240
Pris inkl. frakt og lev. Oslo: Kr. 249.900,- 274.900,- 294.900,- 304.900,-
Artikkelen fortsetter under annonsen