Historisk racing med 90 årig Grand Prix-vinner

Det var på Vassum i Frogn det skjedde i helgen. Det årlige Vassumløpet, bakkeløpet til Norsk Veteranvogn Klubb, gikk så grusen sprutet. Det helt spesielle i år var at en Bugatti Type 35 C som har tilhørt vår fartskonge Eugen Bjørnstad var med.

Akkurat denne bilen var det selvsagt mye oppmerksomhet rundt. Det var jo en sensasjon da Eugen Bjørnstad først fikk en Bugatti Type 35 hit til landet i 1930. John Erik Isberg var til da Norges fartskonge. Men Bjørnstad var ikke fornøyd med den første bilen, og var i Paris sommeren 1931 og byttet den inn i en bil med kompressor slik Isberg hadde. Det gjorde susen, og han ble raskt den nye fartskongen.

Eugen Bjørnstad i sin Bugatti Type 35C. Ca 21 år gammel

Så i 1932 kjøpte Bjørnstad en Alfa Romeo 2300 Monza, en av de virkelig store Grand Prix-bilene på den tiden. Da var det på tide å rasjonalisere litt, så Bjørnstad solgte bilen i 1934 til Albert Hovde i Tønsberg, som brukte bilen noen år og så solgte den til Sverige. Der gikk den gjennom flere eiere, men ble til slutt kjøpt av Lennar Haajanen, som hadde den i mange år og renoverte den. I 1990 solgte han den, og i 2002 fikk tyskeren Walter Rothlauf tak i bilen.

Walter Rothlauf til høyre. Sønnen til venstre.

Da Walter Rothlauf overtok, lot han britiske Bugatti-eksperter finne ut av bilens eldste historie, altså før Bjørnstad eide den. Da viste det seg at det var en tidligere fabrikksbil, kjørt av fabrikksfører Albert Divo. Med denne bilen kjørte han inn til seier i Targa Florio i 1929!

Det er noe eget å stå i en bakke og høre musikken fra en småhissig Volvo PV Sport, en heftig Chevrolet eller som her, sangen fra en Grand Prix Bugatti:

Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

Bilen ble restaurert, men på en helt spesiell måte for å vise bilens historie. Den blanke lakken fjernes for å vise arr etter et heftig liv som racerbil, og den fremstår i dag som en velbrukt racerbil, men i meget god teknisk stand.

 

Vassumløpet er ikke av ny dato. Allerede 2009 slo et gjeng veteranvognentusiaster med interesse for motorsport seg sammen og dro til Finnskogtoppen. Her kunne de overnatte og kjøre bakken opp til hotellet uforstyrret. 2011 ble arrangementet en god del større og mer avansert, med Bård Nielsen som solid arrangør. I 2012 ble løpet enda mer formalisert og flyttet til Vassumbakken, et steinkast unna Årungen rostadion i Frogn kommune.

Les også: Reis tilbake i tid på Goodwood

En Sunbeam, identisk til denne bilen vant Gunnar Fadum Rally Monte Carlo i 1955 med. Den kjøres idag av han sønn Harald Fadum. Foto: ©Morten Larsen

Løpet er nå arrangert i regi av Norsk Veteranvogn Klubb med Bilsportforbundets velsignelse. Her stiller alt fra små og motorsvake veteranvogner til fullblods racerbiler, alle med aldersgrense oppover til bilmodeller lansert før årsskiftet 1965/66 og produsert senest årsskiftet 1969/70.

Les også om Gardermoen Memorial her

 

Bård Nielsen har sin egen MG TD som han selvsagt deltar med:

Så har Bård Nielsen laget et handicapsystem som både tar hensyn til bilens ytelse OG førerens prestasjoner i tidligere løp. Men her er det altså ikke om å gjøre å vinne. Da skal man både ha flaks, dyktighet og en bil som får lav verdi i handicapsystemet, er det enkelte som hevder humoristisk.

Årets løp hadde 20 deltagende biler, hvorav minst to biler hadde to førere som kjørte en omgang hver.

Her er Vassumbakkens storsjarmør:

Tore H Bratlie har fortsatt motorsport i blodet, og deltar med sin gamle bakkeløpsbil:

Vassumløpet er over. Walter Rothlauf og sønnen skal hjem:

Bildegalleriet. Klikk på bildene: