Før serieproduksjonen av en helt ny generasjon BMW 3-serie Sedan starter, testes prototypene til det ytterste på en av verdens mest krevende racingbaner, opplyser BMW Norge; Nürburgring Nordschleife. Også kjent som «Det grønne helvete».
Første generasjon av BMW 3-serie ble lansert i 1975, og bilen som nå har blitt testet på den legendariske racingbanen i Tyskland blir den syvende generasjonen av sportssedanen.
Se bildegalleri nederst på siden!
– BMW 3-serie har i en årrekke vært selve målestokken for kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge. – Nå ligger lista for å levere klassens sportsligste modell høyere enn noen gang. En helt ny generasjon BMW 3-serie utfordres av både forventninger og forpliktelser
I typisk BMW-manér er vektfordelingen balansert 50:50 mellom for- og bakakselen. Sammenlignet med forrige generasjon, er vekten redusert med opptil 55 kg, tyngdepunktet senket med omtrent 10 mm og sporvidden økt; sportslighet og kjøreglede er høyt prioritert av BMW i den kommende modellen.
BMW opplyser at et nytt understell med et innovativt dempersystem er en del av grunnkonstruksjonen til den nye generasjonen BMW 3-serie. Det variable systemet vil bidra til at vibrasjoner som dukker opp når bilen kompenserer for ujevnheter, blir nøytralisert og jevnet ut bedre enn noen gang, påpeker de. Det nye dempersystemet har gitt utviklerne utallige valgmuligheter for å optimalisere kjørekomforten. Et nytt sportsunderstell skal også by på nye, særegne egenskaper. Vi er veldig spent.
En av nyhetene under panseret blir en oppdatert 4-sylindret bensinmotor. BMW sier i en pressemelding at det blir den kraftigste 4-sylindrede motoren som noen gang er brukt i en produksjonsmodell fra BMW. Til tross for den økte effekten, er drivstofforbruket redusert med omtrent fem prosent, hvorav den videreutviklede 8-trinns automatgirkassen (Steptronic) er en sentral brikke.
– Vi ser frem til å fortelle mye mer om helt nye BMW 3-serie senere. Imidlertid kan vi røpe at det ikke er lang tid til vi slipper flere nyheter, forteller Marius Tegneby.