Husker du så langt tilbake som til 80-tallet? Da noen få privelegerte kjøpte seg spesialutgaver av fornuftige, praktiske biler? Velkommen til 2018!
Opel Insignia har lojale og entusiastiske brukere. En glimrende bil som skulle hatt mange flere eiere, og nå bør det være flere som får øynene opp for denne bilen. (Se bildegalleri nederst på siden)
Det var i 1984 Opel lanserte GSi, som står for Grand Sport injection. Det var Opel Manta B, Kadett E og Corsa som kunne anskaffes med mer sprut i motoren og et sportslig interiør. GSi varte i 20 år før det forsvant. Senere har Opel hatt OPC fra Opel Performance Center.
Nå har de tatt dette med spesialversjoner enda et stykke lenger. Til høsten kan du bestille Opel Insignia med GSi. Opel påpeker at listen over ekstrautstyr ikke er lang. Og grunnen er ganske enkelt at listen over standardutstyr er kjempelang. Det er ikke stort mer å putte på bilen!I eksteriøret skiller Insignia GSi seg fra sine søsken, med store luftinntak foran og en helt ny bakre støtfanger som henter inspirasjon fra tidligere sportslige Opel-modeller. For Grand Sport er det også hentet frem en helt ny bakspoiler. Som standard er all blank krom byttet ut med pianosort.
Bilen er senket 10 mm og standard er bilen utstyrt med FlexRide, et adaptivt chassis, som tilpasser dempere og styring superraskt til kjørestil og underlag, noe som bidrar til å gjøre bilen mer interessant å leke med. Brembo bremser med 345 mm skiver og 4-pot calipere bør stoppe Insignia GSi effektivt. FlexRide sørger også for å styre gassrespons og girskift.
Dagens Insignia kommer standard med tre innstillinger; Standard, Tour og Sport. GSi kommer med én innstilling til: Competition. Det sier det meste. Dette blir heftig. I maskinrommet finner du en 210 hesters BiTurbo diesel med et dreiemoment på hele 480 Nm, helt fra 1500 o/min. Denne motoren ble introdusert tidligere i år og er tilpasset de nye utslippskravene i Euro 6.2 og klasset etter den nye målemetoden WLTP. Motoren er kombinert med en åttetrinns girkasse og drift på alle fire hjul via den geniale Twinster-differensialen, som med sine to clutcher sørger for at kreftene kommer til de hjulene som til enhver tid har best grep.
Interiøret preges av helt nye seter, utviklet av Opel og leveres kun til GSi. De gir perfekt sidestøtte og er utstyrt med massasje og ventilasjon. Rattet er i skinn med flat bunn og så er pedalene i aluminium.
Les om Tesla stasjonsvogn her!
Opel Insignia GSi koster 759.900,-. Påslaget for stasjonsvognen Sports Tourer er på beskjedne 10.000,-.
Klikk på vårt bildegalleri: