Genève: Kia vil begeistre med nye biler

Konseptbiler er en viktig del av internasjonale bilutstillinger, og Kia skuffet ikke i Genève. Men den elektriske konseptbilen de presenterte er en akk så uoppnåelig drømmebil for elbilentusiastene. Da er den helt nye Kia e-Soul mer realistisk. Nå med 45 mils rekkevidde og en rekke andre nyheter, blant annet en egen app. Som om dette ikke er nok har Kia presentert skissene på en ny Kia Ceed.

På messen viste også Kia frem et stort utvalg alternative drivlinjer de har i sin modellrange; mild-hybrid, hybrid, plug-in hybrid, samt helelektrisk teknologi. Den elektriske konseptbilen ‘Imagine by Kia’ vi så i Genève, er designet på Kias designsenter i Frankfurt.

– Bildesign handler om å begeistre og å få hjertet til å slå litt raskere, og det er ingen grunn til at dette ikke også skal gjelde elektriske biler, sier Gregory Guillaume, Vice President Design for Kia Motors Europe. – Konseptbilen vår skal skape begeistring når du ser den, og gi litt høyere puls når du kjører den, sa han.

 «Imagine by Kia» er merkets første helelektriske firedørs personbil, og konseptbilen er ifølge Kia med hensikt designet så den ikke passer inn i de definerte bilkategoriene. Den er en stor C-segment bil som kombinerer elementer både fra en kraftig SUV, en sportslig familiebil og en romslig crossover.

Se alle bilder i galleriet helt nederst på siden!

Karosseriets form og drivlinjens layout ble ifølge Kia utnyttet maksimalt for å gi best mulig plass, og skape et luftig og romslig interiør. Som en humoristisk vri har konseptbilen 21 individuelle høyoppløselige skjermer plassert etter hverandre på dashbordet.

Det er ingen umiddelbare planer om å sette konseptbilen ‘Imagine by Kia’ i produksjon, men flere elementer fra interiør og eksteriør design kan være aktuelt for fremtidige elbiler fra Kia.

Derimot kan du i disse dager bestille 3. generasjon Soul. Den kan leveres med to alternative batteripakker, 64 kWt og 39,2 kWt. Med det største batteriet klarer e-Soul 452 kilometer på en lading, etter WLTP-standarden. Ladesystemet er CCS, og bilen kan lades fra 20% til 80% på 42 minutter på en 100 kW DC hurtiglader.

Foto GIMS

Nye e-Soul er 55 mm lenger enn forrige modell, og eksteriøret er helt nytt samtidig som det særpregede og lekne uttrykket fra tidligere generasjoner er bevart. Det urbane crossover designet er forbedret med nye LED hovedlys, som erstatter de rundere lampene på utgående modell. Ladeporten er plassert bak en luke i front.

Bakfra er e-Soul lett gjenkjennelig med den tøffe lysrammen i LED. Panelet på bakluken er innrammet av sort lakk, og har fått en rundere og mer moderne form. Nye e-Soul fås i syv forskjellige farger og syv to-tonekombinasjoner.

Foto GIMS

Oppvarmede seter foran og varme i rattet leveres som standard. Annet tilgjengelig utstyr er ventilerte seter, trådløs lader for telefon, premium Harman Kardon lydanlegg og head-up display som viser relevant kjøreinformasjon.

Nye e-Soul er første modell i Europa som leveres med Kias UVO CONNECT telematikksystem og en 10,25 tommers TFT-LCD bredskjerm for å betjene smarttelefon og infotainment-system. Via skjermen og smarttelefon kan sjåføren få data som trafikkinformasjon, værmelding og oppdaterte parkeringsmuligheter i sanntid. Systemet kan også finne og definere status på nærliggende ladestasjoner.

Foto GIMS

Den kraftigste elmotoren i e-Soul har 204 hk / 150 kW, og et dreiemoment på 395 Nm – en økning på 39 prosent fra utgående modell. 0-100 gjøres unna på 7,9 sekunder. Forventet gjennomsnittlig forbruk er 157 Wh/km på landeveiskjøring og 109 Wh/km for bykjøring.

Den minste batteripakken kombineres med en motor på 136 hk / 100 kW, og et dreiemoment på 395 Nm. Rekkevidden blir her inntil 277 kilometer.

Kias nye generasjon lithium-ion polymer batterier har 25% høyere energitetthet enn forrige generasjon, energitetthet er nå på 250 Wh / kg mot 200 Wh / kg. Batteripakken er kompakt og lett, samtidig som rekkevidden økes. Nye e-Soul har stor innvendig plass og god lastekapasitet på 315 liter og 1.339 liter med baksetene nedlagt (VDA).

Foto GIMS

– Det er veldig gøy å lansere nok en elbil med tøff design og god rekkevidde, sier Irene Solstad, Adm. Direktør for Kia i Bertel O. Steen AS. – Soul Electric har vært en av våre bestselgere siden den ble lansert høsten 2014, og det er stor interesse for nye e-Soul. Vi åpnet reservasjon av nye e-Soul 3. mars, og det har vært stor interesse. De første bilene kommer i butikk i løpet av april, og regner med å få de første bilene til kunder til sommeren.

Les om Kia e-Niro her!

– Elektrifisering er nøkkelen i Kias vekststrategi fremover, både i Europa og resten av verden. En av åtte biler Kia selger i Europa har elektrisk drivlinje. Dette har vært viktige modeller for Kia allerede i flere år, og med helt nye e-Soul og flere elektriske drivlinjer på vei, vil vår vekst med elektriske modeller bare fortsette, sier Emilio Herrera, Chief Operating Officer for Kia Motors Europe i en pressemelding.

Foto GIMS

Kia viser også sin nye UVO CONNECT telematikk i Genève. Nye e-Soul blir første modell fra Kia som får dette i Europa, og teknologien introduseres på flere modeller i nær fremtid. Det andre elementet i UVO systemet er en UVO App designet for Apple og Android. Den gir kjøredata fra bilen og kjøreturene. Man kan sjekke ladestatus, stoppe eller gjenoppta lading, aktivere klimaanlegget og sende veibeskrivelser til bilen.

Les test av Kia e-Niro her!

Nye e-Soul produseres på Kias fabrikk i Gwangju, Korea. I Norge lanseres e-Soul i 2. kvartal.  – Vi åpnet reservasjon av nye e-Soul i går, og det var stor interesse. De første bilene kommer i butikk i løpet av april, mens vi håper å få de første bilene til kunder til sommeren. Priser er foreløpig ikke klart og vil komme nærmere lansering, forteller Irene Solstad, – Som alle Kias modeller leveres e-Soul med Kias garanti på 7 år / 150.000 km.

Som om dette ikke er nok, Kia viser i dag den første skissen av en helt ny modell; en crossover som skal inngå i Ceed-familien. Fra utviklingen av Ceed startet for 15 år siden, har Kia hatt en åpen tilnærming og vurdert mange ulike karosserivarianter. Når de startet utviklingen av siste generasjon Ceed, fikk de europeiske designerne “frie tøyler” til å utforske flere muligheter. En idé skilte seg veldig klart fra de andre, og Kia viser i dag skisser av en helt ny modell.

– Det er en type bil vi føler veldig sterkt fortjener en plass i Ceed-familien. Den vil styrke modellrekken, og gjøre den enda mer spennende og attraktiv for europeiske kjøpere. Designen vil skille seg klart fra de andre Ceed modellene, og dette blir den neste overraskelsen fra Kia, sier Gregory Guillaume, Vice President for Design i Kia Motors Europa.

Den nye Ceed-modellen og navnet på den vil offentliggjøres senere i år, og vi venter spent!