Frankfurt Motor Show 2013: Ny Ferrari avduket

Frankfurt, Tyskland. Det var Luca Cordero di Montezemolo, styreleder i Ferrari S.p.A. som styrte showet da avdukingen av Ferrari 458 Speciale fant sted på pressedagen under Frankfurt Motor Show.

Drive var tilstede under avdukingen av Ferrari 458 Speciale, den mestytende åttesylindrede Ferrari noen gang.

Bilen er helt klart utviklet for kjøpere som ikke først og fremst skal vise seg frem i en Ferrari, men for de som ønsker å nyte kjøreglede og fenomenale ytelser.

Ferrari 458 Speciale ser nesten helt ut som den vanlige 458, men er en god del råere, både når det gjelder drivverk og aktiv aerodynamikk på karosseriet. Poenget er å gi mest mulig marktrykk i svingene og minst mulig luftmotstand i høye hastigheter. Dette er som kjent motstridende krefter, og det er utfordrende å få til begge deler.

Bilen har en veldig spesiell snute, med to luker som lukker seg over 170 km/t. Når lukene er åpne strømmer frisk luft gjennom kjølesystemet. Men når hastigheten er høy får bilen nok kjøling, og ettersom luftstrømmer gjennom kjølesystemet øker luftmotstanden, er det en fordel at den stoppes.

På standen fant vi denne delen av fronten på bilen, som viser hvordan systemet virker.

Under fronten er det en spoiler som kommer tilsyne når hastigheten overstiger 220 km/t for å balansere marktrykket på for- og bakaksel.

Videre er det små “vinglets” på siden av bilen samt at undersiden av bilen har en konkav utforming for å redusere luftmotstanden.

Bak er det en større spoiler og eksosrørene er flyttet for å gi plass til en ny og mer effektiv diffuser, noe som øker marktrykket. Det er også flaps bak som heves og senkes for å øke eller minske effekten av diffuseren ettersom marktrykk eller luftmotstand er mest fordelaktig.

Motoren er en 90 graders V8 på 4,5 liter som yter 605 hk. Topp turtall er imponerende 6.000 o/min, og jeg kan love at den synger nydelige toner – og det høylytt!

Bilen er 1,20 høy, 4,5 meter lang og 1,95 bred. Den veier 1.400 kg og vektdistribusjonen er 42% foran og 58% bak. Bremsene er carbonkjeramiske, den har F1 traction control og tredje generasjon elektronisk differensial.

Hjulopphenget er så avansert at det tør jeg ikke begi meg ut på å forklare, men girkassen er en 7-trinns dobbelklutsj type.

Toppfart ligger i overkant av 325 km/t, 0 til hundre går på tre sekunder og det er 2,13 kilo per hestekraft.