Volkswagen har store planer for fremtiden, og fremtiden begynte på Aker Brygge i dag, 21. august 2019. Der ble tredje milepel i Volkswagens historie presentert for pressen tidlig på formiddagen; ID.3. Bilen står der til og med søndag.
Det er riktig nok en kamuflert utgave som står der, den samme som ble presentert i Berlin tidligere i år. Harald Edvardsen-Eibak fortalte under visningen av ID.3 1st at Volkswagen investerer 30 milliarder Euro frem mot 2023 i utvikling av nye biler og planlegger lanseringen av 20 helelektriske biler de neste 10 årene. Dette betyr at 10 millioner elektriske biler vil rulle ut av fabrikkene de neste 10 årene.
ID.3 er forhåndsbestilt av «tusenvis» av kunder. Mer ville ikke Harald Edvardsen-Eibak røpe. Ryktet sier at over 20.000 nordmenn har satt seg på liste. Det skal produseres 30.000 biler som skal fordeles på 29 land, men Norge får et betydelig antall. Produksjonen starter i høst med førproduksjonsmodeller som går til testing, etc. Utlevering til norske kunder vil skje sommeren 2020.
Se flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!
Navnet ID.3 henspeiler på slagord som Iconic Design, Inspiring Dimensions, Intelligent Data eller Infinite Drive. Tallet 3 er for å poengtere at dette er den tredje milepelen i Volkswagens historie etter bobla og Golf. Betegnelsen 1st står for at dette er den første versjonen av fire litt forskjellige elbiler som er basert på den samme plattformen.
– Volkswagen ID.3 1st er bilens fulle navn, og vil komme i 3 utstyrsmodeller, fortalte Edvardsen-Eibak. Én basismodell som er utstyrt med navigasjon, adaptiv fartsholder, vinterpakke, varmepumpe, 18 tommers felger, LED-lys og høyt elektronisk sikkerhetsnivå. Så en noe bedre utstyrt modell med blant annet ryggekamera og 19 tommers felger. Det er denne importøren regner med de fleste vil ha. Toppmodellen er utstyrt med det meste, så som elektrisk setejustering, 20 tommers felger og head up display.
Batteripakken har en kapasitet på 58 kWt, ID.3 1st får en ombordlader som gir 11 kW, og kan hurtiglade med 100 kW på DC. Motoren er veldig sprek; 204 hk elmotor, som gir bilen en akselerasjon fra null til hundre på 7,5 sekunder. Rekkevidden er på 420 km.
Bilen har 13 cm lenger akselavstand enn eGolf, noe som sammen med det flate batteriet under nesten hele bilen gjør plassen inne i bilen vesentlig bedre, særlig bakseteplassen er bedre. Den er én cm kortere enn Golf, men 6 cm høyere, og får en noe høyere sittestilling. Bagasjeplassen er på nesten 400 liter, og man kan legge ladekablene i et eget rom. Kvaliteten på interiøret skal visstnok bli meget bra; det vil bli mulig å se og prøve under bilutstillingen i Frankfurt, hvor bilen blir presentert i full bredde. Det ble antydet at særlig dashbordet vil imponere.
ID.3 1st kan leveres i fire farger, men felles for alle er at tak, bakluke og dekselet foran frontruten som skal beskytte fotgjengere er sort. Fargene er delfingrå, grå metallic, hvit metallic og turkis metallic. For flåtekjøp er det tilgjengelig en rimeligere modell med 330 km rekkevidde. De som er tidlig ute med å Skrive kontrakt på bilen til høsten vil få 2000 kWt gratis lading.
Man kan si at Volkswagen er tilbake til røttene fordi motoren på ID.3 vil ligge bak, og det er bakhjulsdrift. Dette er med på å gi bilen 50/50 vektfordeling, noe som gjør den veldig underholdende å kjøre. Uten drivaksler foran har det vært mulig å gi bilen en meget god svingradius.
Norge har vært viktige i utviklingen av bilen og utstyrsnivået, påpekte Jan Tore Kopperud.
– Norge er jo et lite billand, men i elbilsammenheng er vi så betydningsfulle at fabrikken lyttet grundig til våre råd angående spesifikasjoner og utstyrsnivå, fortalte Kopperud.
Les om ID Buggy fra Geneve-utstillingen her!
ID.3 har store hjul. Det har noe med at plattformen skal brukes på litt forskjellige biltyper, og at fabrikken ønsket å standardisere rulleomkretsen på hjulene. Og prisen? Den starter på kr 330.000,- kroner.