Fords lynnedslag

Salige Henry Ford må ha glist godt da administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, kalte lanseringen av Ford F-150 Lightning for «det viktigste siden lanseringen av T-Ford».

En annen grunn for Henry til å glise er at Ford-organisasjonen med lanseringen av en hel-elektrisk, amerikansk pickup kom Elon Musk i forkjøpet. Det er verdt å merke seg at Norge er det første landet utenfor Nord-Amerika Ford åpner for bestilling av den nye Ford F-150 Lightning.

Hvor er motoren? Det er en genistrek å rydde plass til en frunk på 400 liter. Foto ©Morten Larsen

 Mer enn 250 000 amerikanere har bestilt den innovative og tøffe pickupen Ford har utviklet.

Nå vil et begrenset antall kunder i Norge, som første land utenfor Nord-Amerika, få mulighet til å bestille F-150 Lightning. Leveransene til norske kunder planlegges å starte allerede i slutten av inneværende år. Imidlertid snakkes det om at kunder som får kjøpe bilen må forplikte seg til å selge bilen tilbake til Ford hvis de ønsker å selge før det er gått et år.

Ford F-150 Lightning har siden de første kundeleveringene på det amerikanske markedet i mai 2022 rukket å bli den mest solgte hel-elektriske pickupen i USA.

– Dette er den viktigste modellen for Ford på det amerikanske markedet siden T-Forden snudde opp ned på bilindustrien globalt for snart 120 år siden, sa Per Gunnar Berg. – Nå gjør Ford F-150 Lightning det samme i den nye elektrifiserte tidsalderen. Siden den ble avduket i USA har vi hatt en helt enorm interesse for denne 5-seters helelektriske pickupen i Norge, og i løpet av mine 25 år i Ford har jeg aldri opplevd maken! Foto ©Morten Larsen

– Når vi nå får mulighet til å tilby F-150 Lightning i Norge sier det alt om Norges posisjon som elbilland nummer 1 i verden og den enorme interessen det har vært for å få den hit, sa Berg. – Det er bilhistorisk sus over det som nå skjer, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge Per Gunnar Berg.

Allerede fra høsten av skal det etter planen årlig produseres hele 150 000 F-150 Lightning ved Rogue Electric Vehicle Center i Dearborn, USA.

Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning er en røslig bil. Foto ©Morten Larsen

Nye F-150 Lightning er en stor og romslig pickup for fem personer. Den er hele 5,91 meter lang, 2,44 meter bred og 1,99 meter høy.

Versjonen som lanseres i Norge er Lariat Launch Edition og helt i Henry Fords ånd – alle bilene er helt like og du kan velge den i hvilken farge som helst, bare den er Antimatter Blue Metallic. Den kommer med et Standard Range-batteri på 98 kW utnyttbar energi, ytelsen er 452 HK og den har et maksimalt dreiemoment på 1050 Nm. 0 – 100 km/t går unna på under 5 sekunder. Den har også en nyttelastkapasitet på 805 kg og maksimal hengervektkapasitet på 3492 kg.

Ford F-150 Lightning
Tilstede på arrangementet var også Anna Lena Striegel, direktør elektrifisering – model e for Ford i Europa. Foto ©Morten Larsen

Rekkevidden er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden 240 miles, eller 386 km. EPA-målemetoden er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa. WLTP-rekkevidde blir tilgjengelig på et senere tidspunkt. F-150 Lightnings litium-ion batteri kan lades fra 15 til 80 % på 39 minutter med en 150 kW DC hurtiglader.

Ford F-150 Lightning
Inne i baklemmen er det stigtrinn og støttestolpe for å klatre opp på lasteplanet. Foto ©Morten Larsen

Estimert veiledende pris på den meget godt utstyrte Lariat Launch Edition vil være 1.183.000 kroner. Ford opplyser at prisen vil kunne gå noe ned når de har full oversikt over kostnadene ved å konvertere bilen til norske standarder. Potensielle kunder kan nå gå inn på ford.no og melde sin interesse for å kjøpe det nye helelektriske råskinnet.

Ford F-150 Lightning
Foto ©Morten Larsen

Med firehjulsdrift som standard, første F-150 med uavhengig bakhjulsoppheng, og et lavt tyngdepunkt, er kjøreegenskapene og fremkommeligheten til F-150 Lightning ifølge Ford svært gode. Den helelektriske 5-seteren kommer også med fire forskjellige kjøremoduser som automatisk optimaliserer den for forskjellige kjørescenarioer: Normal, Sport, Offroad og Tauing.

Understellet er forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor i tøft terreng. Batterikassen er vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale.

Ford F-150 Lightning
Slik ser chassiset ut på bilen. Foto: Ford

Nye F-150 Lightning kommer med Fords nye SYNC4 infotainmentsystem og en 15,5 tommers stor berøringsskjerm. Fra denne kan du blant annet få full oversikt over hvor mye vekt du til enhver tid har på lasteplanet med «On-board-Scales». Med Pro Trailer Backup-assistenten blir også rygging med tilhenger langt enklere da du kan overvåke ryggingen fra SYNC-skjermen og manøvrere bil og henger ved hjelp av et eget roteringshjul.

Ford F-150 Lightning
Foto ©Morten Larsen

SYNC4 gir deg trådløs tilgang til Apple CarPlay og Android Auto. Et 12 tommers heldigitalt instrumentpanel er også med på å heve den digitale opplevelsen i pickupen.

Med Pro Power Ombord, kan F-150 Lightning-eiere bruke bilens batteri som strømkilde for å gi strøm til verktøy eller andre elektriske produkter, med inntil 2,3 kW (2300 W).
Foto ©Morten Larsen

Den norske varianten kommer med 10-veis elektrisk justerbart førersete og både varme og kjøling i forsetene. F-150 Lightning kommer også med et B&O Premium Sound lydanlegg med 8 høyttalere og en subwoofer som standard.

Egen strømkilde og 400 liter Mega-Frunk foran

Ford F-150 Lightning
Med Pro Power Ombord, kan F-150 Lightning-eiere bruke bilens batteri som strømkilde for å gi strøm til verktøy eller andre elektriske produkter, med inntil 2,3 kW (2300 W).

Under panseret – som kan åpnes elektrisk – er det en drenérbar Mega-frunk på 400 liter hvor du kan frakte mer enn 180 kilo. Det vanntette rommet er svært praktisk – både for jobb og fritid.