Med Ford Ranger Raptor i alpinbakke

En karavane i regi av Ford Norge dro til Norefjellfor å teste om bilene var like gode i terrenget som på landeveien. Her kan du lese om bilene og se video fra den utfordrende kjøringen i alpinbakken.

Gruppen med motorjournalister kjørte i karavane fra Ford-forhandler RøhneSelmer Billingstad i Asker, og i sentrum av opplevelsen sto nye Ford Ranger pickup. Den kommer med en 2-liters EcoBlue dieselmotoren kombinert med en ny og avansert 10-trinns automatgirkasse.

De bilene vi skulle kjøre til Norefjell med var utstyrt med den kraftigste varianten av motoren, en bi-turboversjon med 213 HK og 500 Nm, som leverer 13 HK og 30 Nm mer enn 3.2-liters TDCI-dieselmotoren som gikk ut med foregående modell.

– Ford Ranger er allerede Norges nest mest solgte pickup. Med nye Ranger vil dette bli en enda mer attraktiv pickup. Den har en uslåelig kombinasjon av hengerkraft, drivstoffeffektivitet og smarte førerassistanseteknologier. Med den nye 2-liters EcoBlue dieselmotoren får du en kjøreopplevelse som i en personbil. Med FordPass Connect-modem i bilen åpner det seg også en rekke nye og spennende muligheter, enten du bruker den som arbeidsbil eller på fritiden, fortalte administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Les om ryggekonkurransen HEST360 her!

– For fjerde år på rad var Ford Ranger den mest solgte pickupen i Europa i fjor, forteller Anne Sønsteby til Drive bil og motor. – Med et salg på hele 51.500 Rangere i 2018 økte salget med 15% sammenliknet med året før. Med en salgsøkning på 7,2 % i fjor befestet også Ranger sin stilling som den nest mest solgte pickupen i Norge.

Ford Ranger Raptor
Johnny, Anne og Karoline sto som arrangører fra Ford. Foto: ©Morten Larsen

Ford Ranger er tilgjengelig både som Super Cab og Double Cab. Alle variantene får firehjulstrekk som standard. Ranger er den første i klassen som tilbys med antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse og intelligent fartsholder. I tillegg til førerassistanseteknologiene som allerede finnes på dagens Ranger, kommer den også med en parkeringsassistent som automatisk manøvrerer og parkerer bilen for deg. Det eneste du trenger å gjøre er å gasse og bremse. Nye Ranger kommer også for første gang med nøkkelfri start.

Med en vadedybde på hele 80 cm og 23 cm bakkeklaring er nye Ranger kapabel til å ta seg frem i tøft terreng. Med nyttelast på opptil 1252 kg og maks tilhengervekt på opptil 3500 kg får du med deg det aller meste, enten det er bak på planet eller på henger.

Se video uten reklame fra kjøringen i alpingbakken. Beklager humørløs presentatør!

Både fjærer og dempingen på nye Ranger er justert, og ga en behagelig kjøreopplevelse. I tillegg til en 6-trinns manuell girkasse kommer både 170 HK og 213 HK-motorene på Ranger med Fords 10-trinns automatgirkasse. Den brukes i dag i så forskjellige bilmodeller som Ford F-150 pickup og nye Ford Mustang.

Nye Ford Ranger blir også tilgjengelig med FordPass Connect. Dette er en innebygd modemteknologi som gir deg muligheten til å styre en rekke av bilens funksjoner og få tilgang til kjøretøydata fra en app på mobiltelefonen. Du kan for eksempel låse opp og igjen bilen, sjekke kjøretøystatus som dekktrykk, drivstoff- og oljenivå, samt lokalisere bilen. Med modemet FordPass Connect blir også Rangeren til et mobilt Wi-Fi hotspot hvor 10 enheter kan koble seg til internett.

Les om Oslo Motor Show her!

Nye Ranger har fått et nytt og tøffere utseende. Foran har både støtfanger og grill blitt fornyet. Nye farger som Diffused Silver og Blue Lightning kommer også etter hvert. De mer påkostede versjonene blir utrustet med Xenon hovedlys og LED-lys

Ford Ranger Raptor
Hele bilparket på toppen av bakken i Norefjell. Foto: ©Morten Larsen

Fire av bilene vi fikk prøve i alpinbakken var av Raptor-utgaven. Det var interessant å kjenne hvor mye mer komfortabel og elegant denne bilen var i terrenget og på landeveien. Vanlig Ford Ranger var imponerende, men Raptor tok opplevelsen til et enda høyere nivå.

Chassiset til Ranger Raptor er utviklet av Ford Performance, og er lagd av høyfast lavlegert stål for å tåle all den julingen kjøring i ulendt terreng kan påføre super-pickupen. Raptors fantastiske hjuloppheng er spesielt utformet for å takle tøft terreng i høy hastighet, samtidig som både kontrollen over bilen og komforten forblir uendret.

De spesialutviklede Raptor-dekkene BF Goodrich 285/70 R17 måler hele 838 millimeter i diameter. De er designet for å tåle ekstra mye juling og for å komme seg frem under vanskelige situasjoner. Ford Ranger Raptor er utstyrt med oppgradert beskyttelsesplate av høyfast stål under motor og drivverk med en tykkelse på hele 2,3 millimeter som skal hindre at pickup-råskinnet får skader ved kjøring i tøft terreng.

Ford Ranger Raptor

Den aggressive, nye grillen er inspirert av Ford F-150 Raptor. Frontstøtfangeren, som er rammemontert, kommer også med nye LED-tåkelys. Forskjermene i kompositt er designet for å beskytte bilen mot skader ved offroad-kjøring. De tillater også overdimensjonerte dekk og lange vandringer for bilens støtdempere. Stigbrettene, som er utformet spesielt for å forhindre steinsprutskader på karosseriet har også dreneringspunkter som leder bort sprut fra sand, gjørme eller snø.

Les om Villa Erba og de fantastiske bilene der!

Nye Raptor leveres i fargene Ford Performance Blue, Colorado Red, Shadow Black, Frozen White og Conquer Grey.

Prisen begynner på 687.900 kroner. Da får du en fullspekket og unik Perfomance-versjon av Europas mest solgte pickup.

Ford Ranger Raptor

Nye Ranger Raptors «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom 6 kjøremoduser som automatisk optimaliserer pickupen for ulike kjøreutfordringer: normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein. Også Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally. Dette brukes for å få fullt utbytte av alle de fantastiske offroad-prestasjonene til den ekstreme pickupen.

Fords 10-trinns automatgirkasse er den samme som i Ford F-150 Raptor. Den er lagd av høyfast stål, aluminiumslegeringer og komposittmateriale for optimal holdbarhet og lavest mulig vekt. Girkassen er også designet for å levere bedre akselerasjon og raskere respons samtidig som den er drivstoffeffektiv. Automatgirkassen kan også til enhver tid overstyres med manuelle girvalg. Sammen med den 2-liters EcoBlue-motoren gir denne et forbruk på 0,89 l/mil (233 g/km CO2).

Innvendig er Ranger Raptor en modell som oser av Ford Performance-DNA. De forsterkede setene er spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng og har ekstra god og fast polstring og ruskinnstoff for best mulig sittestilling. I hele kupeen er det utstrakt bruk av blå sømmer og lærdetaljer. Manuell girhendler i magnesium bak det skreddersydde rattet med den særegne Raptor-logoen bidrar også til å gjøre Ranger Raptor til noe helt utenom det vanlige.

En rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier øker også tilliten til bilen. Disse inkluderer blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent. Nye Ranger Raptor kommer med adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last.

Med Fords SYNC 3-system kan du styre både lyd, navigasjon og tilkoblede smarttelefoner med norsk tale i nye Ranger Raptor. Systemet er kompatibelt både med Apple Carplay og Android Auto.

Les om herlige BMW Z4 her!

Fra den 8 tommer store berøringsskjermen aktiveres satellittnavigasjonsteknologi når du kjører langt fra allfarvei. Også et eget system hvor du «legger» fra deg digitale spor som viser ruten du har tilbakelagt kan være praktisk når man utforsker ukjente områder.

    Ved hjelp av FOX støtdempere med «Position Sensitive Damping» får du mer dempekrefter og ekstremt gode offroad-egenskaper samtidig som dempingen er mer moderat ved kjøring på vanlig vei.

Ford Ranger Raptor

    Støtdemperne med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran. Nye Ranger Raptor har fått et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen. Dette gjør at akselen kan flyttes opp og ned med lite sideveis bevegelse.

    Nedbremsing utføres av 2-stempels frontkalipere med 332/32 mm ventilerte frontskiver og 332/24 mm ventilerte skiver bak.

    De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyere dreiemoment og best mulig respons. Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter.

Kort teknisk info

Ford Ranger 170 hk Ranger 213 hk
Lengde/bredde/høyde, m 5,36/1,86/1,70 5,36/1,86/1,70
Svingdiameter, m 12,7 12,7
Akselavstand, m 3,22 3,22
Vekt, kg 2.112 2.246
Nyttelast, kg 1.110 1.024
Pris 414.900 687.900
Artikkelen fortsetter under annonsen