Kjøreglede er også å mestre det å rygge med henger. Faren for å dumme seg ut er overhengende. Prinsesse Märtha Louise kan kunsten. Det viste hun på det uoffisielle norgesmesterskapet i rygging med hestehenger på Øvrevoll, selv om hun langt fra plasserte seg blant de beste.
Vi kunne ikke dy oss da invitasjonen til å overvære Norsk Derby på Øvrevoll i Bærum dumpet ned i postkassen. Tanken på vakre hatter, flotte antrekk og ekte hestekrefter i utfoldelse rundt galoppbanen fikk meg til å takke ja. At prinsesse Märtha Louise skulle være en av deltagerne la absolutt ingen demper på lysten til å dekke arrangementet.
Det var Ford som arrangerte konkurransen, og trekkvogn var selvfølgelig en Ford Ranger, en skikkelig arbeidshest. Hengeren som ble brukt var en splitter ny hestehenger fra STX Trailers.
Se mange flere bilder i bildearkivet helt nederst på siden!
– Jeg kjenner det kribler i magen og at jeg er litt nervøs, fortalte gründer i Hest360, Märtha Louise. Finalistene er garantert klare for å prøve å slå meg og Ford-sjef Per Gunnar Berg, men jeg skal stå imot så godt jeg kan, forsikrer prinsessen. Sammen med Ford Motor Norge har de siden november i fjor invitert til ryggekonkurransen #Hest360FordChallenge.
– Det blir spennende å møte de andre finalistene. Mens Märtha Louise og jeg har vært forhåndskvalifiserte, har de andre finalistene sloss om plassene med de mange som har prøvd seg på løypa de siste månedene. Det gjør oss i beste fall til outsidere i denne ryggekonkurransen, innrømmer Fords administrerende direktør, Per Gunnar Berg.
Les om JEEP Wrangler Unlimited her!
I konkurransen ble deltakerne bedt om å trekke en hestehenger med pickupen Ford Ranger gjennom en slalåmløype, for så å rygge med hestehengeren tilbake gjennom de samme hindrene.
– Norsk Derby er for oss hesteelskere den fineste dagen i året. Foruten 10 galoppløp med flere hundre tusen kroner i premiepotten, venter også den tradisjonsrike hatteparaden som i år blir ledet av Alex Rosen, fortalte Berg.
Vått gress og tohjulsdrift er ingen god kombinasjon, så da en av deltagerne fikk en heller treg start ble firehjulsdriften koblet inn, noe som ga atskillig mer fart i sakene.
Førerne skulle kjøre frem mellom tre kjegler med 12 meters avstand, løypa er 48 meter, og så må ekvipasjen rygges tilbake på motsatt side av kjeglene. Det er her utfordringene ligger. Det å se kjeglene i speilene er viktig, og ikke så enkelt som man skulle tro.
Les om Mercedes som ga G-klasse nok et nytt liv!
Vinner av konkurransen ble Thomas S. Kristiansen. Under kvalifiseringen kom han som nummer tre, men klarte altså å manøvrere Ford Ranger og hestehenger til en fin førsteplass. Vi gratulerer!
Se bildegalleriet: