Ford Puma – en babyjag?

I dyreriket er pumaen litt mindre enn en jaguar. Slik er det kanskje i bilriket også. Vi har kjørt nye Ford Puma med begge motorer og begge utstyrsversjoner.

Puma. Kattedyret som lever over store landområder i det meste av det Amerikanske fastlandet fra Canada til Andesfjellene. Det nest største kattedyret etter Jaguar. Hvorfor ble Fords lille SUV crossover navngitt etter dette rovdyret? Svaret fikk vi under den presentasjonen av den kommende Ford Puma ST-Line Vignale. Det var Thomas Morel, Exterior Designer i Ford Europe som sto for presentasjonen, og han hadde hatt ansvaret for designet på Puma. Under presentasjonen røpet han at en av medarbeiderne temmelig overraskende hadde foreslått Puma som navn.

Jeg tror medarbeideren så likheten med en annen bil, og hadde kanskje en humoristisk tanke med forslaget. For pumaen, eller cougar som den også kalles, har mange likheter med jaguaren. Plutselig så for meg Jaguar I-Pace og forsto hvordan det hang sammen. Likhetene mellom I-Pace og den Ford Puma ST-Line som sto rett foran meg var små men tydelige. Luftinntaket i fronten er slett ikke ulik. De høye skjermene og lave og korte panseret har likheter, og den smale midjen med dekoren nederst på dørene er ikke veldig ulikt. Taklinjen er meget lik, men I-Pace er vesentlig større og har klart lengre akselavstand.

Ford Puma
Ford Puma har visse likhetstrekk med Jaguar I-Pace, mener artikkelforfatteren. Foto: ©Morten Larsen
Jaguar I-Pace
Jaguar I-Pace. Foto: ©Morten Larsen

Smart bagasjerom

Fords utviklingsavdeling har vært kreative og dyktige med Puma. Bagasjerommet er på 401 liter, hvilket er bra på en så liten bil. Men genistreken er Ford MegaBox; et dypt oppbevaringsrom der reservehjulet pleide være. I den rektangulære brønnen kan man få plass til for eksempel planter som er opptil 115 cm høye, eller to golfbagger på høykant. Den dype brønnen har syntetisk trekk og en dreneringsplugg i bunnen. Det gjør det lett å spyle den ren, bruke den til å vaske sølete støvler i osv.

En annen genial detalj er et integrert bagasjeromstrekk. Normalt sitter dette i en skinne som gjør at man må skyve trekket vekk, men i Frod Puma er det festet i bakluken og følger med opp og føyer seg dessuten etter bagasjen når bakluken lukkes. Smart.

Ford Puma
Trauet i bagasjerommet er et genitrekk. Foto: Ford

Tilgangen til bagasjerommet er dessuten gjort enda enklere med segmentets første handsfree bakluke som åpnes ved å bevege benet under støtfangeren.

Lettkjørt

Men vi må ut og prøve bilen på veien, og plassert bak rattet finner jeg meg vel til rette. Det meste av kontrollorganer ligger lett tilgjengelig, og telefonen blir plassert i en hylle hvor den kan få påfylt nødvendig strøm helt trådløst. Instrumentene er store og lettleste, og forandrer stil og informasjon etter innstilt kjøremodus.

Se mange flere bilder i bildegalleriet nederst på siden!

Midt på dashbordet troner en stor og god infotainmentskjerm som gir nødvendig informasjon. Ryggekameraet viser hele 180 graders visning. Dette gir deg bedre oversikt over kryssende trafikk bak bilen når du for eksempel rygger ut fra en parkeringsplass. Nye Puma kommer også med blindsonevarsler som sier fra om kryssende trafikk bak bilen – og bremser ned av seg selv dersom sjåføren ikke reagerer på bilens advarsler. Her kan du styre lydanlegget hvis du bestiller, levert av B&O, med hele 10 høyttalere, inklusive en subwoofer, som leverer hele 575 watt. Man kan få ristet ørevoksen, ja.

Mild hybrid

Bilen kommer i to motorvarianter; begge er 1-liter EcoBoost Hybrid, den ene på 125 hk, og den andre på 155 hk. Begge er såkalte milde hybrider og lagrer energi på et 48 Volt luftkjølt batteri, som igjen brukes til å gi bilen økt dreiemoment og ytelse når det er nødvendig.

Ford Puma EcoBoost

Ute på landeveien knurrer motoren ivrig etter å vise hva den kan, og ved brå bevegelser på gasspedalen viser den temperament etter en ørliten turbolag. Den 6-trinns girkassen fungerer utmerket. Automatgir blir tilgjengelig et stykke ut i 2020 for de som trenger det, men da blir den levert uten hybridsystemet. Denne bilen er uansett glimrende å kjøre med manuelt gir, lettkjørt og fin.

I svingene sitter bilen som et skudd, jeg klarte ikke å få bilen til å miste veigrepet. Den ene bilen var ST-Line, og var en smule fastere i svingene, men forskjellen var ikke dramatisk fra Titanium-modellen.

Nye Puma tilbys i to utstyrsnivåer, den sportslige Puma ST-Line og den stilige Puma Titanium. Puma ST-Line har en del strammere hjuloppheng. Informasjonsdirektør i Ford Motor Norge, Anne Sønsteby, forteller at de regner med at 80% av Pumaene som selges i Norge vil være utstyrsvariant Titanium.

Ford Puma har Fords tankfyllingssystem som gjør det umulig å fylle feil drivstoff.
Informasjonsdirektør Anne Sønsteby viser frem. Foto: ©Morten Larsen

Avanserte støttefunksjoner

Puma ST-Line blir tilbudt med 18 eller 19 tommers aluminiumsfelger, sportsunderstell og ST-Line grill i matt svart. Spoiler er også tilgjengelig.

Puma Titanium kommer med Pearl Grey 18 tommers felger, kromdetaljer i grillen og sideskjørt. Puma blir lansert i 10 forskjellige eksteriørfarger.

Ved hjelp av hele 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer plassert rundt bilen kommer Ford Puma med en rekke Ford Co-Pilot 360-førerassistanseteknologier.

Utstyrt med den nye selvkjørende parkeringsassistenten kan bilen med et knappetrykk automatisk lukeparkere eller parkere vinkelrett inn i en luke som man gjør i et parkeringshus.

Ford Puma EcoBoost

    Nye Puma kommer også med et videreutviklet system av Fords filsentreringsassistent. Med «Road Edge Detection» merker bilen når hjulene treffer grus, gress eller annet på siden av veien, og styrer bilen forsiktig inn på veien igjen (level 2 selvkjøringsegenskaper).

Ryggmassasje

Nye Ford Puma har en rekke andre førerassistanseteknologier, deriblant en bremseteknologi som bidrar til at bilen automatisk bremser etter et eventuelt sammenstøt for å redusere muligheten for påfølgende skader, og Fords antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse.

Ford Puma kan levers med korsryggmassasje i forsetene. Systemet – som har tre styrkegrader og justerbar massasjeretning – masserer ryggen mens du kjører.

Den kommer også med Fords modemteknologi FordPass Connect. Systemet gjør bilen om til en trådløs WiFi-sone hvor inntil 10 enheter kan koble seg på nett via bilmodemet. Med FordPass Connect kan du også blant annet finne igjen bilen med mobilen, du kan låse den opp og igjen eller sjekke bilens status for drivstoff og olje.

Noen spesifikasjoner

Ford Puma 125 hk 155 hk
Lengde/bredde/høyde, m 4,18/1,93/1,54 4,18/1,93/1,54
Akselavstand, m 2,59 2,59
Vekt, kg 1.280 1.280
Bagasjerom, liter 401/1.161 401/1.161
Motor, syl/ventiler 3/4 3/4
Motor, volum 998 998
Motor, hk 125 155
Dreiemoment, maks NM 210 240
Drivstofforbruk, kombinert, l/mil 0,54 0,56
Akselerasjon 0 – 100, sek 9,8 9,0
Toppfart, km/t 191 205