Ford høyner innsatsen med ny el-SUV

Det gjelder å kaste seg på galoppen mot 2020 og kravet til co2-utslipp, for da venter store bøter for de bilfabrikkene som ikke har klart målet. Så mye betyr tydeligvis dette for Ford at de satser alt; de viser en ferdig bil innpå et år før den produseres, og bruker Mustang-navnet for hva det er verdt.

Avdukingen er nær på Aker Brygge. Foto: ©Morten Larsen

På sosiale medier florerer kommentarene. Mange er indignert over at Mustang-navnet brukes til å promotere en SUV, og endog brukt på en elektrisk drevet bil. Men Mustang-entusiastene må finne seg i å være i mindretall. Jeg tror «folk flest», og «mannen i gata» gjerne smykker seg med å ha kjøpt en Mustang. Om Ford i det lange løp er tjent med å bruke dette navnet vil tiden vise.

Ford sier selv i pressemeldingen at «Nå skal den legendariske ponnien tre inn i den elektriske tidsalderen. Med den nye helelektriske SUV-en, Mustang Mach-E, videreføres de samme frihetssøkende idealene som verdens mest solgte sportsbil fortsatt representerer.»

Foreløpige norske priser er også allerede klare, og muligheten for å forhåndsbestille åpnet 18. november. Allerede den første dagen tegnet 1.700 kunder seg for bilen. Ford Mustang Mach-E får en estimert fra-pris på bare 412 000 kroner fortalte Ford-sjef Per Gunnar Berg under den europeiske presentasjonen av Fords kommende elbil.

Produktspesialist Stefan Tinnemann. Foto: ©Morten Larsen

Etter avdukingen på Aker brygge var det lett hysteriske tilstander av både Ford-forhandlere og norsk og europeisk motorpresse som skulle prøvesitte og studere bilen høyt og lavt. Interiøret leveres i skinn, men varme i baksetet blir det ikke mulig å få bilen levert med, fikk vi opplyst av produktspesialist Stefan Tinnemann på spørsmål fra meg.

Da jeg omsider fikk anledning til å installere meg bak rattet, var det åpenbart at Tesla har vært den store inspirasjonskilden med den kjempestore skjermen hvor så å si alt styres. Volumstyrken er det eneste som styres med et ratt – fornuftig. Rett foran føreren er det en mindre skjerm hvor kun hastighet og batterikapasitet kan avleses.

Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av Bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv. Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen.

– Mustang Mach-E er en lekker SUV med meget gode kjøreegenskaper som leverer en herlig kjøreopplevelse. Her får du «state-of-the-art» tilkoblet teknologi, som gjennom løpende oppdateringer kan gjøre Mustang Mach-E – om mulig – enda bedre med tiden, sa Berg.

Når den ankommer Norge høsten 2020, vil Mustang Mach-E være tilgjengelig med to forskjellige batteristørrelser. Den kan fås med bakhjulsdrift eller med firehjulsdrift, sistnevnte drevet av to motorer som fordeler kreftene uavhengig mellom front og bakaksel.

Bilen tar seg unektelit godt ut i rødt. Foto: ©Morten Larsen

Den beste rekkevidden på Mustang Mach-E er kombinasjonen med den største batteripakken (Long Range) og bakhjulsdrift. Da skal rekkevidden være på opptil 600 kilometer i henhold til WLTP-målemetoden. Med den samme batteripakken og firehjulsdrift er det forventet at Mustang Mach-E vil ha en rekkevidde på opptil 540 kilometer. Den leverer da 337 HK og har et dreiemoment på 565 Nm.

Ford vil også tilby en spesiell Performance-utgave, en GT-versjon. Da forventes det at 0-100 km/t går unna på under 4 sekunder (med forbehold). Det er anslått at den vil yte 465 HK og ha et dreiemoment på 830 Nm. Denne bilen vil vi kunne se i butikkene i 2021.

For en godt utstyrt Mustang Mach-E RWD (bakhjulsdrift) med en rekkevidde på opptil 450 kilometer (standard range) er prisen fra 412 000 kroner.

En Mustang Mach-E RWD long range med rekkevidde på opptil 600 kilometer og bakhjulsdrift vil koste fra 463 400 kroner.

Se flere bilder i bildegalleriet helt nederst på siden!

Ønsker du firehjulsdrift og 540 kilometers rekkevidde vil svært godt utstyrte Mustang Mach-E AWD long range koste fra 544 400 kroner. Klarer du deg med opptil 420 kilometer rekkevidde er prisen på AWD standard range fra 482 000 kroner.

Den komplett utstyrte «First Edition», med 540 kilometers rekkevidde og firehjulsdrift, kommer i et begrenset antall og koster 589 000 kroner. Den blir tilgjengelig i tre eksteriørfarger, Rapid Red, Carbonished Grey eller Grabber Blue. Grabber Blue er eksklusivt tilgjengelig til First Edition.

– Vi er veldig fornøyde med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, men for å øke sjansen for å sette deg bak rattet i en helelektrisk Mustang-SUV mot slutten av neste år er det smart å være rask med forhåndsbestillingen. Spesielt den eksklusive First Edition-varianten kan det fort bli rift om, for den produseres i et begrenset antall, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge.

Administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Foto: ©Morten Larsen

Ford Mustang Mach-E har tre kjøremoduser som er litt uvanlige: stille, aktiv og utemmet. Kjøredynamikken og bilens understell blir tilpasset den ønskede kjørestilen. Både styringen, lysene i kupéen, motorlyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger.

Når du starter å kjøre vil et nytt firehjulsdriftsystem (eAWD) levere moment uavhengig til både for- og bakakselen. Ford påpeker de har fintunet eAWD-systemet ved omfattende testing både på vått og snødekt underlag for å hjelpe til med å holde kontrollen på glatte veier.

Fords neste generasjon SYNC infotainment-system får også sin debut i Mustang Mach-E. Maskinlæring, eller kunstig intelligens, benyttes for å lære seg sjåførens preferanser raskere. Systemet blir bare bedre og bedre tilpasset brukeren blant annet ved hjelp av svært avanserte OTA (Over The Air) systemoppdateringer.

Neste generasjonen SYNC har en touchskjerm på hele 15,5 tommer, og et adaptivt instrumentpanel gjør at du ikke trenger å bekymre deg for lange, avanserte menyer. Her kan du med berøring, sveipe- eller klypebevegelser, som alle er kjent med fra sin smarttelefon, enkelt finne frem til funksjonene du er på utkikk etter.

Stor skjerm ala Tesla dominerer dashbordet. Foto: ©Morten Larsen

Nye SYNC leverer dobbelt så mye datakraft som SYNC 3. Dette, sammen med skytilkobling og langt mer avansert stemmegjenkjenning, sørger for at navigasjon, musikk og tilkobling av smarttelefonen er mye raskere og enklere enn i dag.

Systemet er også trådløst kompatibelt med Apple CarPlay, Android Auto og AppLink apper fra smarttelefoner og andre mobile enheter.

– Neste generasjon SYNC begynner aktivt å tilpasse seg til deg fra første gangen du bruker den. Den lærer seg raskt preferansene dine, og kommer med sine personlige tips. Den kan foreslå at du bør trene på en mandag hvis det er noe du vanligvis gjør på mandager eller tipse deg om å ringe hjem etter jobb hvis det er noe du pleier å gjøre. Resultatet er en skytilkoblet assistent med et brukergrensesnitt som er intuitivt, lekkert og alltid klart for fremtiden – takket være raske oppdateringer via nettet, sier Fords globale direktør for Battery Electric Vehicle Product Development, Darren Palmer.

Ford har også utstyrt nye Mustang Mach-E med muligheten for kontinuerlig forbedring av bilens egenskaper via sikre OTA (Over The Air)-oppdateringer.

Ford har forsøkt å gjøre Mustang Mach-E er lett gjenkjennelig som en Mustang, ved å bruke signaturelementer som utformingen av panseret, de aggressive hovedlysene og de karakteristiske baklysene. Bilen er utviklet som en elbil fra bunnen, noe som medfører bra plass i baksetet og godt med bagasjeplass.

Mustang Mach-E har en såkalt frunk, et bagasjerom, under panseret foran. Dette er på hele 100 liter og er eksempelvis stort nok for en stor bag eller sekk. Det er drenerbart og kan lett vaskes, og er derfor også ideelt for ting som møkkete støvler eller sandete håndklær.

Frunken foran skal være stor nok til å ta en flykoffert. Foto: ©Morten Larsen

Bagasjerommet bak rommer 402 liter. Sammen med «frunken» gir dette en bagasjeromskapasitet på over 500 liter med alle setene i bruk. Med baksetene slått ned byr Mustang Mach-E på hele 1420 liter med plass bak forsetene.

Mer interessert i klassiske biler? Klikk på denne linken!

Mustang Mach-E tilbyr også et panoramatak. Her er det brukt et spesielt belegg på glasset som beskytter mot ultrafiolette stråler. Dette gjør at det er kaldere i kupeen om sommeren og varmere om vinteren.

Avtagbart tilhengerfeste vil være mulig å ettermontere hos forhandler. Tilhengervekten er på 750 kg, og vil være tilstrekkelig for de flestes behov. Om man i spesielle tilfeller har behov for større kapasitet vil forhandler være behjelpelig med å finne løsninger. Dette kan bety mye. Hva vektgrensen blir avklares først når typegodkjenningen foreligger, men Ford ser faktisk for seg at man kan få låne en annen bil hos forhandleren dersom man har behov for å trekke noe tyngre enn det bilen er godkjent for.

Bilen er foreløpig ikke godkjent for taklast, men den har 60/40 nedfellbart baksete, og det vil bli utviklet løsninger for skistativ som monteres på hengerfestet.

Bagasjerommet tar 402 liter, 1420 med seteryggene nede. Foto: ©Morten Larsen

Mustang Mach-E kommer både som standard range (med et 75 kWt batteri) og Long Range (99 kWt batteri). Sistnevnte med en anslått WLTP-rekkevidde på opptil 600 kilometer med bakhjulsdrift. Mange har reagert negativt på at bilen ikke kommer med varmepumpe. Men historien som vandrer på sosiale medier om at man må koble til strøm og lade i streng kulde for i det hele tatt å kunne bruke bilen er uten rot i virkeligheten, opplyser produktsjef Mads Thaulow Pedersen i Ford Motor Norge. Han avviser også påstandene som florerer om at 19 tommers hjul sluker mer strøm enn 18 tom, som er standard på bilen. – Vi har ikke oppgitt noen forskjell i rekkevidden mellom 18’’ og 19’’ felger, påpeker han.

Les om Ford Ranger og Raptor i tøft terreng her!

For å gi maksimalt med innvendig plass og optimal kjøredynamikk med et lavt tyngdepunkt, er batteriene plassert under gulvet mellom bilens to akslinger. Det har også gjennomgått omfattende tester i temperaturer ned mot 40 minusgrader. Batteriene er sikret i en vanntett batterikasse som igjen er omgitt av kollisjonsabsorberende materiale. Batteriet bruker et avansert «active liquid» system for avkjøling og oppvarming for å regulere temperaturen og dermed sørge for optimal ytelse i ekstremt vær, i tillegg til forbedrede ladetider.

Blir dette en bil som kan hamle opp med Tesla? Foto: ©Morten Larsen

Hele 80 % av ladingen av elektriske biler gjøres i dag hjemme. Ford vil derfor tilby en egen veggboks som gir inntil fem ganger raskere lading enn ved bruk av vanlig stikkontakt. På en bil med long range og bakhjulsdrift vil dette gi rundt 51 kilometer rekkevidde på en times lading.

Les om elbilen som kan bli en volumselger i Norge i 2020!

Ford er også en av eierne i ladenettverket IONITY. Dette selskapet har som mål å bygge 400 hurtigladestasjoner langs de store norske og europeiske fartsårene før slutten av 2020. Med en maksimal ladehastighet på 150 kW vil en Mustang Mach-E long range med bakhjulsdrift lade opptil 93 kilometer på 10 minutter. En standard range Mustang Mach-E vil kunne lades fra 10 % til 80% på rundt 38 minutter.

De første bilene leveres til norske kunder høsten 2020, og produksjonen vil foregå i Cuautitlan, Mexico.

Kort teknisk info

Versjon Stand range Ext range
Motor el, hk/kW 258/190 285/210
Dreiemoment, max, Nm 415 565
Batteritype, celler 288 Li Ion  376 Li Ion
Batterikapasitet, kWh 75,7 98,8
Hurtiglading, max kW 150 150
Internlader, kW 7,4 7,4
Regnerering, max kW NA NA
Lengde/bredde/høyde, m 4,71/1,88/1,60 4,71/1,88/1,60
Svingdiameter, m 11,6 11,6
Akselavstand, m 2,98 2,98
Bakkeklaring, cm 14,5 14,5
Bagasjerom, ltr VDA 402/1.420 402/1.420
Akselerasjon 0 – 100, sek under 8 under 7
Toppfart, km/t NA NA
Rekkevidde, km WLTP 450 540
Pris eks lev., fra 412.000 544.000
Artikkelen fortsetter under annonsen