Elektrifiserte 7-setere kommer

Markedet flommer ikke direkte over av 7-seters hybrid- eller ladbare hybridbiler. Men nå skjer det noe. Tidlig neste år kommer den nye 7-seters familiebilen Ford S-MAX sammen med storebror Ford Galaxy som hybrider som et ledd i Fords Europa-strategi. I november slapp dessuten Ford nyheten om sin store, amerikanske plug-in hybrid Ford Explorer med romslig plass til syv.

Over 400 millioner kroner investerer Ford i sin Valencia-fabrikk. Det gjøres for å kunne produsere S-MAX, Galaxy og Kuga i selskapets planlagte elektrifiseringsstrategi i Europa. Investeringen skal blant annet brukes til å bygge et toppmoderne anlegg for montering av batterier.

To nye produksjonslinjer vil sette fabrikken i stand til å montere batteriene til helt nye Kuga ladbar hybrid, Kuga hybrid, nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid. Anlegget for montering av batteriene skal være i drift fra september i år og koster 24 millioner euro.

God plass

– Vi er svært fornøyde med snart å kunne tilby begge de populære familiebilene Ford S-MAX og Ford Galaxy som hybridversjoner, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg. – De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue dieselmotor, uten at det går på bekostning av verken innvendig plass, komfort eller fleksibilitet. I løpet av 2020 skal Ford totalt introdusere hele 14 nye elektrifiserte modeller i Europa, forteller Berg. Dette kommer i tillegg til Ford Mustang Mach-E.

Per Gunnar Berg

Nye Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid deler den samme hybrid-teknologien som introduseres i nye Ford Kuga hybrid senere i år. De vannkjølte litium-ion-batteriene monteres i en kollisjonssikker og vanntett konstruksjon i bunnen av bilen. Dette bidrar til at plassen innvendig blir utnyttet mest mulig effektivt.

Drivlinjen i de nye bilmodellene består av en 2,5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor, generator og et litium-ion-batteri.

Både Ford S-MAX hybrid og Galaxy hybrid vil komme med 7 seter som standard og vil ha den samme romslige plassen som de konvensjonelle versjonene. Bagasjevolumet blir på opptil 2200 liter på S-MAX – akkurat som den har i dag, og Galaxy hybrid får også det samme bagasjevolumet som i dag på opptil 2339 liter.

Mer klimavennlig

Begge modellene skal kunne levere 200 HK og et maksimalt dreiemoment på 210 Nm. Både akselerasjon fra start og i fart skal være raskere enn med Ford EcoBlue dieselmotor og vil kunne trekke tilhenger på 1500 kilo.

Begge modellene skal kunne kjøres både helelektrisk og i kombinasjon med bensinmotoren – for best mulig kjøreegenskaper. Målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden vil CO2-utslippet være på 140 g/km og ha et kraftig redusert NOx-utslipp sammenlignet med dieselversjonene.

Drivstoffeffektiviteten skal sikres ved en bremseteknologi som regenererer opptil 90 % av bremseenergien og brukes til å lade batteriet. Videre skal elektrisk styring, klimaanlegg og elektrisk kjøling av motoren dra ned drivstofforbruket. Dessuten har Ford et system som viser deg hvordan du kan kjøre mest mulig energieffektivt.

Familiebilene Ford S-MAX og Ford Galaxy har vært en suksess. Bare den siste generasjonen, som ble introdusert i 2015, har solgt henholdsvis 125 000 og 69 000 i Europa. Salget av S-MAX hadde en rekordvekst på hele 9 % i Europa fra januar til november i fjor, sammenlignet med samme periode året før.

Ny Ford Explorer

Ford Explorer

Disse bilene kommer i tillegg til nye Ford Explorer som kommer nå til våren. En ladbar hybrid med enda bedre plass til syv personer, den kan trekke 2500 kilo og kjøre over 40 km på ren elektrisitet. Under panseret finner man Fords 3.0-liters EcoBoost-motor, som i kombinasjon med en 100 HK elektrisk motor gir en totaleffekt på hele 450 HK og 840 Nm. Nye Explorer vil ha Fords 10-trinns automatgirkasse.

Føreren kan styre bruken av den elektriske kraften ved å velge ulike moduser (EV Auto, EV Now, EV later, EV charge). Når batteriet når sin nedre grense vil Explorer automatisk endre til EV auto-modus hvor den elektriske motoren sammen med bensinmotoren skal gi god drivstoffeffektivitet. Explorer vil ha et estimert drivstofforbruk på 0,31 l/mil og et CO2-utslipp på 71 g/km. Elektrisk rekkevidde er estimert til 42 km, målt etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

12 koppholdere

I en pressemelding fra Ford kan vi lese at den mer enn fem meter lange, to meter brede og nesten to meter høye Explorer har svært god plass til syv passasjerer. I kupeen er det rikelig med oppbevaringsrom på til sammen 123 liter i tillegg til hele 12 koppholdere. Forsetene leveres med både varme, kjøling og 10-veis elektrisk justering. Setene i andre rad er oppvarmede og den kommer også med oppvarmet ratt. Man kan enkelt lade kompatible mobiltelefoner trådløst, og nyte musikk fra et B&O lydsystem på turen. Elektrisk nedfelling av andre og tredje seterad er også standard, og gir mulighet til et bagasjerom på opptil 2274 liter.

Ford Explorer

Nye Ford Explorer ladbar hybrid tilbys i to svært godt utstyrte varianter, begge selvfølgelig med firehjulsdrift.

    Den Ford Performance-inspirerte Explorer ST-Line koster fra 819 900 kroner, den mer luksuriøse Explorer Platinum vil koste fra 859 900 kroner, begge priser beregnet utfra 2019-avgiftsnivå.

På listen over standardutstyr finner man blant annet 20’’ aluminiumsfelger, LED hovedlys, 12,3’’ heldigitalt instrumentpanel, panoramatak, skinnseter, handsfree bakluke og premium lydanlegg fra B&O. Platinum vil i tillegg ha blant annet multikonturseter og en 10,1’’ vertikal touchskjerm.