Folke-crossover fra Suzuki

Med nytt firehjulsdriftsystem, bagasjerom på 430 liter og beskjedent drivstofforbruk tror vi dette kommer til å bli en bestselger.

(Drive) Vi fikk først en liten kikk på nye Suzuki S-Cross i Genéve i mars, som nærmest var en førpremiére for å lodde stemningen hos publikum. Dernest så vi den på Frankfurt-messa for ikke mange dagene siden, og sannelig har ikke importøren RSA fått inn bilen for lansering med brask og bram her i landet i disse dager.

Drive var på pressekonferanse med et team entusiastiske medarbeidere fra importøren med daglig leder Frank Dunvold i spissen.

Han minnet om at det nå er 30 år siden RSA/Suzuki Bilimport begynte importen av bilmerket. Han trakk opp historiske linjer, med tre salgsbølger som en følge av lanseringen av populære bilmodeller. Etter at samarbeidet med Fiat strandet har Suzuki ligget lavt i terrenget med lansering av nye bilmodeller, men nå har bilmerket en viktig lansering med Suzuki S-Cross med tilnavnet SX4.

Tilnavnet er dels fordi denne bilmodellen har et positivt rykte, og dels fordi den nå går ut av sortimentet. S-Cross både minner designmessig om Nissan Qashqai, og målene bortsett fra høyden er nesten identiske. Så innrømmer Dunvold at dette blir en viktig konkurrent.

– Biler flest blir oftest utviklet for en globalt marked, sa Frank Dunvold. – Suzuki S-Cross er designet for Europa og blir produsert i Ungarn. Den nye S-Cross er en bil som passer norske veier perfekt. 4×4 som standard, masse utstyr og den rimeligste prisen i klassen gjør at bilen bør bli en markedsleder i Norge i tiden som kommer og gi oss den fjerde salgsbølgen, sa Dunvold optimistisk.

Den kommer i to motorversjoner, begge 1,6 litere, den ene bensin, den andre diesel.

– Vi er ganske sikre på at bensinversjonen blir den mest populære, fortalte salgssjef Lars Havre til Drive. Vi selger så mange biler vi får tak i inneværende år, neste år regner vi med å selge rundt 200 biler i måneden, altså 2.400 biler. Vi har allerede 800 biler på ordreblokka, påpeker Lars Havre.

Salgssjef Lars Havre

Nye Suzuki SX4 S-Cross koster fra 279.900,- med bensinmotor. Automatkasse koster 15.000,-, og dersom man vil ha diesel istedet for DDiS dieselmotor, må du punge ut med 30.000,-. Å investere i litt mer utstyr enn bilen har standard er sjelden dumt.

For fattige 20.000,- får du bilen i GLX-utgave.

– Da er bilen utstyrt med 2-sone klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak, B-Xenon kjørelys, automatisk nedblendbart speil og mye mer. Tilsammen utgjør utstyret en verdi på 69.000,-, forklarer Dunvold.

Les også: Sjarmerende og tøff japaner

Etter en kort prøvetur kunne vi konstatere at dette er en lettkjørt bil som er lett å like. Begge forsetene er justerbare også i høyden, og rattet har sjenerøs justering både i høyden og ut-inn.

Dette var en bensinversjon med CVT trinnløs automatkasse. Erfaringen tilsier at motorturtallet har lett for å bli høyt og masete. Det opplevde vi lite av her. Rett nok gikk turtallsnåla rett i topp turtall da vi ga alt ut på motorveien, men ved normal kjøring og hyppig aksellerasjon var turtallet slett ikke høyt.

En stor plate å hvile venstrebeinet på var deilig, og på multifunksjonsrattet hadde vi de fleste kontroller lett tilgjengelig.

Les også: Genmodifisert Fiat