Nå kan du bestille flybilen PAL-V Liberty

Drømmen om en bil som også kan fly er ikke ny. En rekke optimistiske oppfinnere har konstruert flybiler. Flere av dem har kommet til prototypstadiet og har foretatt flyvninger. Nå kan du bestille flybilen PAL-V Liberty for levering i 2020.

 

På Geneve-utstillingen fikk Drive Bil og motor tatt denne farkosten nærmere i øyesyn. Foto: ©Morten Larsen

Boeing hadde et prosjekt som ble testet ut men skrinlagt uten nærmere detaljer om årsaken. Audi har også konstruert en flybil. Den som kom lengst var amerikanske Aerocar.

Amerikanske Aerocar fra 50-tallet. Foto: Wikipedia Commons.

Den første idéen oppsto i 1946, da Moulton Taylor i Washington konstruerte sin flybil. Den første ble bygget i 1949. Det ble faktisk laget 5 eksemplarer av flybilen, men på grunn av en litt komplisert konvertering fra bil til fly og omvendt førte til at prosjektet ikke var levedyktig.

Foto: ©Morten Larsen

Under Genéve-utstillingen i mars dukket det opp to flybiler. Den ene kalles PAL-V Liberty, og vil du sikre deg et eksemplar kan du bestille en nå.

– Produksjonsmodellen er sannhetens øyeblikk, sier Robert Dingemanse, CEO i PAL-V. – Produksjonsmodellen er siste stadium i forsknings- og utviklingsprosessen, og alle sertifikater og godkjennelser som er nødvendige for å sette i gang kommersiell produksjon baseres på denne.

Dokumentasjonen og sertifiseringen er ikke bare nødvendig for å ivareta flybilens sikkerhet, men også alle godkjennelser for å fly bilen i luftrommet og på veien, påpeker Dingemanse. PAL-V Liberty skal ha full sertifisering og godkjennelse i 2020.

Foto: Produsent

– Når dette er i orden i 2020 begynner overlevering av nøkler til de første eierne, sier Robert Dingemanse. – Det er et svært omfattende testprogram PAL-V Liberty skal gjennom, forteller Mike Stekelburg, som er sjefsingeniør i PAL-V International B.V. – Vi har konsekvent anvendt eksisterende teknologi under design, utvikling og produksjon av PAL-V Liberty, slik at vi ikke trenger ny, og tidkrevende prosesser for å oppnå godkjennelser på enkeltområder.

Foto. ©Morten Larsen

PAL-V Liberty er utviklet for å bli godkjent i de aller fleste land i verden, påpekes det.
Se flere bilder nederst på siden!

PAL-V International B.V. holder til i Raamdonksveer i Nederland og ble etablert i 2007 konseptet, som stammer helt tilbake fra 1999. Firmaets ledelse består av kompetanse innen fly, bil, forskning og marketing. PAL-V Liberty fikk en midlertidig godkjennelse for kjøring på vei og videre utvikling i 2009, og for flyvninger i 2012.

Se film med PAL-V Liberty fly her:

En rekke investorer står bak prosjektet, inkludert den nederlandske stat, som har skutt inn midler basert på prosjektets potensiale.

Hva må man så betale for flybilen? Først må den bestilles og reserveres for levering fra 2020. Da må du legge 10.000 Euro på bordet, eller ca 100.000 kroner. Totalpris på rimeligste variant kommer på 299.000 Euro, eller ca 3 millioner kroner. Det skal lages 90 oppgraderte versjoner, som får to kontroller (ratt), et eksklusivt, italienskdesignet interiør og en rekke andre godsaker. Den vil koste ca 5 millioner kroner.

©Morten Larsen

Flybilen har to motorer, levert av den velkjente motorprodusenten Rotax. Den kan ikke lande og lette som et helikopter, og er vesentlig lettere å fly enn et helikopter. PAL-V er et gyrokopter, og produsenten fremhever at den er svært lett og meget stabil å fly. Turbulens og sidevind forstyrrer gyrokopteret svært lite, og den kan faktisk fly når fly med vanlige vinger på holde seg på bakken. Den trenger en landingsbane som gjerne kan bestå av gressplen på 90 til 200 meter.

Sikkerhet er førsteprioritet, ifølge sjefsingeniør Stekelburg. – PAL-V Liberty har to motorer, og dersom det usannsynlige skulle inntreffe at begge får motorstopp, vil gyrokopteret kunne lande i en hastighet av 30 km/t på en strekning av bare 30 meter.

Inntrykket vi sitter igjen med er at dette blir et gyrokopter med hjul på, slik at man kan ta det med seg hjem. Å kalle det bil er å dra det litt langt. Der er ikke denne du drar på butikken for å handle i.