FirstDrive 2012: Mercedes-Benz GLK med forbedret SUV

Ved første øyekast virker denne bilen nøktern nesten til det kjedelige. GLK er typisk Mercedes-Benz, og den vinner seg når man blir bedre kjent med den. I offroadutgave er den rene fjellgeiten.

Nå er den på vei i ny og forbedret utgave. Litt av de kantete formene er myket opp, men den har fortsatt den praktiske siluetten med steil frontrute og nesten vertikal bakdør. Dét gir litt bedre plass til bagasje der bak.

Bilen er nå senket 2 centimeter. På den annen side kan man velge bilen med offroadpakke. Da kan bilen heves 3 centimeter og man får den med beskyttelsesdeksler under bilen og et understell som tåler røfft terreng. Dessuten har bilen en nedstigningskontroll som gjør at bilen selv kjører ned bakker med varierende friksjon på en sikker og kontrollert måte. Hastigheten bestemmer føreren med en spak på rattet. Vi fikk prøve dette i svært ulendt terreng. Meget fiffig.

I vanskelig terreng eller når man skal opp glatte bakker, leveres offroadversjonen med en “offroadbryter”. Når den trykkes inn, settes girkasse, ABS og elektronikken i et modus som styrer firehjulsdriften for vanskelig underlag. Dette er et system som ble introdusert i M-Klasse, men som nå altså GLK har arvet.

Karosseridesign. Utvendig er det ikke så store endringer. GLK fremstår fortsatt som nøktern og representativ. Formspåket gir signaler om en staut og solid bil. Vi synes faktisk den har visse likhetstrekk med gamle Subaru Forester; en høyreist rett opp og ned stasjonsvogn med en litt fremtredende snute. Men der stopper likheten. GLK er flott å se på.

Nå har bilen fått en liten ansiktsløftning i ordets rette forstand. Her er det ingen store revolusjoner, men nå er LED-kjørelysene integrert på en ny måte i støtfangeren. Uttrykket i bilens front er myket opp ved at en linje fra hjørnet på bilen frem til hjulbuen er gjort mer smidig og mykere. Fronten har fått et litt mer “smilende” uttrykk.

Bak er den vesentligste endringen at eksosrørene er mer markerte og bedre integrert i støtfangeren – eller skal vi kanskje si bakre “skliplate”?

Interiør. Da er det mer å berette om interiøret. Deler av dashbordet er gitt en mykere utforming. Borte er mye av det kantete 90-tallspreget. Nå kan man velge mellom børstet aluminium eller trevirke som dekor på det nye dashbordet. Der finner man nå også de SLS-inspirerte friskluftdysene som etter hvert finnes i alle nye modeller.

Girspaken er plassert på rattstammen, noe man fort venner seg til. Fordelen er at midtkonsollen nå er ryddig og det er lettere å bruke kontrollene som sitter lavt på dashbordet. Dessuten har det blitt plass til et oppbevaringsrom der girspaken regjerte tidligere.

Plass. Dette er den yngste modellen i Mercedes-Benz sin SUV familie, og foreløpig den minste. Men det betyr ikke at den er liten og trang. Her kan fem mennesker fraktes med tilstrekkelig plass. Bagasjerommet på 450 liter kunne selvsagt rommet mer, men det bør være plass nok hvis man pakker fornuftig.

Sikkerhet. Her har Mercedes-Benz noe å leve opp til. Nytt for GLK nå er at sikkerhetssystemene er de samme som på S- og E-Klasse. Elektroniske sikkerhetssystemer er ikke noe nytt for Mercedes, og det finnes så mange av dem at man kan bli svimmel. GLK er standard utstyrt med Brake Assist, som gir økt bremseeffekt dersom nødbrems skulle oppstå. Så har bilen Adaptive Brake, som inkluderer bakkestartassistanse, holdfunksjon og tørking av bremsene i regnvær. Agility Control er et system som  tilpasser støtdemperne etter veiens beskaffenhet, ESP er det elektroniske stabilitetsprogrammet inklusive tilhengerstabilisering med alarm for lufttrykk i hjulene. Som en del av 4-MATIC systemet har vi 4ETS, som er det elektroniske “traction” systemet.

Dette er standard utstyr, men så kan man velge ytterligere sikkerhetsutstyr. For eksempel Attention Assist, som overvåker føreren dersom vedkommende skulle bli trøtt og uoppmerksom. Vi har PRE-SAFE, som i en nødsituasjon vil lukke vinduer, soltak, rette opp stolrygger, stramme sikkerhetsbeltene og mye mer for å beskytte passasjerene. Så finnes filholder, blindsoneassitanse og Distronic Plus. Sistnevnte er ikke bare komfort og luksus, men et viktig supplement til sikkerhet ved at den ved siden av å være fartsholder også avpasser fart og avstand til kjøretøy som ligger foran.

I frontruten sitter utstyr som leser avstand til kjøretøy foran bilen.

Komfort. Noen korte prøveturer gir ikke det fulle bildet, men at bilen er komfortabel og stillegående har vi ingen problemer med å signalisere.

Motor. Bilen kan leveres i seks forskjellige utgaver, men det blir GLK 220 4-MATIC som blir den mest vanlige utgaven her på berget. For de som forventer mer krefter finnes GLK 350 CDI 4-MATIC med 265 hk og 350 4-MATIC i bensinversjon med 306 hk.

Motoren i vår testbil var en 220 CDi

Girkasse. Bilene leveres i Norge med 4-MATIC og 7G-TRONIC PLUS, en 7-trinns automatkasse.

Kjøreegenskaper. Som en ektefødt SUV har GLK selvsagt et stramt oppsett, men alt i alt oppfører bilen seg svært pent. Med sportsunderstell eller offroadunderstell blir bilen et par hakk stivere, og ujenvhetene i asfalten både høres og kjennes. Mange kan synes dette blir for påtrengende. Hvorvidt man skal velge noen av disse pakkene er avhengig av hvor mye terrengkjøring man har, eller hvor viktig du synes det er å ha sportslige kjøreeegenskaper.

Utstyr. Innstegsmodellen blir godt utstyrt, med blant annet blåtann, musikkanlegg, usb-tilkobling og bakkeholder. Ifølge importøren er det vanlig å kjøpe en bil som dette med utstyr for 60- 70.000 kroner.

Konklusjon. Bertel O Steen har beregnet å selge 700 biler i året. Det alt vesentlige kommer til å bli 220 CDI 4-MATIC. Dette er en bil som sikkert mange flere kunne tenkt seg. Den kommer på veien i juli.

 

Tekniske data
Mercedes-Benz GLK CDI 220 4-MATIC 350 CDI 4-MATIC 350 4-MATIC
Pris, kr 580.000 817.000 910.000
Motorkonfigurasjon 4 på linje V6 V6
Slagvolum, cm3 2.143 2.987 3.498
Motoreffekt, hk/kW 170/125 265/195 306/225
Dreiemoment, Nm 400v/1.400+ 620v/1.600+ 370v/3.500+
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 8,8 6,4 6,5
Toppfart, km/t 205 232 238
Co2-utslipp (gram/km) 159 179 194
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,61 0,69 0,81
Svingdiameter, meter 11,5 11,5 11,5
Lengde (mm) 4.536 4.536 4.536
Bredde (mm, inkl speil) 1.810 1.840 1.840
Høyde (mm) 1.699 1.669 1.669
Akselavstand (mm) 2.755 2.755 2.755
Sporvidde for bak 1.574/1.597 1.574/1.597 1.574/1.597
Bakkeklaring, cm 20,7 20,7 21
Vekt (kg) 1.880 1.925 1.845
Nyttelast 575 575 575
Tilhengervekt m/brems kg 2.400 2.500 1.400
Bagasjerom min/maks liter 450/1.550 450/1.550 450/1.550
Drivstofftank (liter) 59 66 66
Drivstoff Diesel Diesel Bensin
Girkasse 7G-TRONIC PLUS 7G-TRONIC PLUS 7G-TRONIC PLUS
Stabilitetskontroll og antispinn Ja Ja Ja