Rio er mer enn karneval i Sør-Amerika. Det relativt unge bilmerket Kia har gitt en av sine bilmodeller navnet Rio. Vi har prøvekjørt fjerde generasjon av Kia Rio.
Karneval er fest, og en ny bilmodell er en fest for bilinteresserte. Nye Kia Rio står der og smiler innbydende til meg. Jeg har studert utgående modell før jeg skulle prøvekjøre denne nye bilen, og ser straks at det er bedre plass når jeg lukker opp bagasjerommet for å legge inn kofferten min. Helt nøyaktig 37 liter større er bagasjeavdelingen.
Nye Rio har fått et helt nytt karosseri med noe bedre proporsjoner enn den gamle. Linjene er mer harmoniske og gir bilen et mer modent uttrykk. Personlig synes jeg baklysene på den gamle modellen var flottere, men det er min smak. Nye Kia Rio virker større, men hele bilen er fortsatt bare 4 meter lang. Den har bare vokst 1,5 cm i lengden, og høyden er redusert med 5 millimeter; beskjeden vekst, med andre ord.
Økonomi. Dette er en bil i B-klassen, ikke av de aller minste, men en romslig og velutstyrt småbil som egner seg godt for mennesker i alle aldre. Riktignok er ikke dette en av de høyreiste bilene som man stiger rett inn og ut av, men dørene er store nok til at det er greit å komme ut og inn.
Jeg mener denne bilen er et godt kjøp, også ut fra en økonomisk betraktning. Drivstofforbruket ligger på rundt halvliteren pr mil på bensinmotoren, og enda mindre med dieselmotor. Med en pris som starter på kroner 195.000 er dette en svært velutstyrt bil. Vi nevner høydejustering av førersetet, varme i forsetene og i rattet, klima-anlegg, oppvarmede sidespeil osv.
Av sikkerhetsutstyr som bilen er standard utrustet med, er automatisk nødbrems særlig viktig og smart. Med kamera og radar overvåker dette systemet trafikken foran bilen kontinuerlig. Skulle bilen foran deg bremse ned uten at du rekker å oppdage det, vil bilen først gi et pipesignal for deretter å aktivere nødbrems. I de fleste tilfeller vil en kollisjon unngås. Likeledes vil bilen kjenne igjen et menneske som kommer i bilens vei og bremse for å unngå påkjørsel. Filskiftevarsleren gir et signal dersom bilen krysser merkingen i veien om ikke blinklyset er satt på.
Sikkerhet. Ved å gå opp en utstyrsklasse til Active får man navigasjon, regnsensor, elektrisk justerbare speil, automatisk klimaanlegg og mye mer. En fornuftig investering.
Sikkerheten er justert opp en god del med bruk av AHSS-stål i karosseriet som beskytter passasjerene, 6 kollisjonsputer og et automatisk stabiliseringssystem som bidrar til å forhindre utforkjøring dersom sjåføren mister kontrollen i en sving.
Bak rattet konstaterer jeg at instrumenter og brytere nå er vendt mer mot føreren, og infoskjermen er løftet opp og er lettere å bruke. Navigasjonen leveres nå av TomTom, og gir trafikkinformasjon, værmelding og mulighet for å søke etter lokale eller internasjonale interessesteder.
Den utgående modellen hadde gode kjøreegenskaper, men nye Kia Rio har tatt et godt sted videre, og tåler atskillig røffere håndtering uten å miste veigrepet.
Festen er over for vår del; lille Rio må leveres tilbake. Men jeg trøster meg med at bilen nå er ankommet Kia-forhandlere, så jeg kan kapre mitt eget eksemplar dersom savnet skulle bli for stort.
Kort teknisk info, Kia Rio 1,0 T-GDi bensin
Lengde/bredde/høyde, m 4,06/1,73/1,45
Svingdiameter, m 5,1
Akselavstand, m 2,58
Vekt, kg 1.080
Nyttelast, kg 420
Bagasjerom 325/980
Tilhengervekt med brems, kg 1.000
Akselerasjon 0 – 100, sek 10,7
Toppfart, km/t 188