Ferrari overrasker med Monza SP1 og SP2

Dette er de første bilene i en ny serie biler kalt “Icona” som skal produseres i et begrenset antall.
Ferraris Designsenter har skapt en bil med et rent, klassisk og tidløst design, fritt for komplekse designelementer. Bilen uttrykker minimalisme og enkelhet. Dette er ikke en brautende bil, for konseptet er oppsiktsvekkende nok som det er. Bilen skal derimot føre til en symbiose mellom bil og fører sier Ferrari i sin pressemelding.

Se bildegalleriet nederst på siden for flere bilder!

Ferrari Monza SP1 er utviklet som en enseter. Her skal føreren føle han kjører en formel 1-bil.
Ferrari Monza SP2 har en ekstra veltebøyle og en ekstra vinddeflektor, for ingen av bilene har frontrute eller vanlig vindskjerm. Litt av vinden blir bøyd av ved utformingen av en avansert vinddeflektor foran fører og en enkel deflektor for passasjer.

Uten både tak og frontrute hadde designerne en unik mulighet til å lage en bil med unike proporsjoner, og bilene har en vingeprofil. Dørene åpner opp på høykant, slik som BMW i8 Roadster konstruert med. Like spesielt er panseret, som består av store deler av fronten. Det er laget i carbonfiber og når det åpnes blottlegges den imponerende motoren. Hele karosseriet og interiøret er laget i lettvekt carbonfiber. Målsettingen har vært å gjøre bilen så lett som mulig, og Ferrari påpeker at bilen har balanse og kjøreegenskaper gir kompromissløse sportsvognsegeskaper

En racing Ferrari på norske hender! Norsk Sportsvogn Klubbs Vårmønstring overrasker oftest med sensasjonelle sportsvogner…  Se bildegalleriet nederst på siden!

Ferrari opplyser at bilene har sitt navn og er inspirert av Ferrari 750 Monza og Ferrari 860 Monza, som vant en rekke store race på 50-tallet og bidro til å befeste Ferrari sitt navn i motorsportverdenen.

Utstyrt med den motoren med høyest ytelse Maranello noen gang har produsert, har bilene en vekt/hk-fordeling som er fenomenal. Bilen går fra 0 til 100 km/t på 2,9 sekunder, og til 0 til 200 på 7,9 sekunder.

Pris er tydeligvis ikke et tema, og det ryktes at alle bilene er solgt.

Les om Aston Martins kosebil her!

Se video:

MOTOR

Type                                          V12 – 65°

Volum                                      6496 cm3

Max. effekt *             596 kW (810 cv) v/8500 o/min

Max. dreiemoment*                719 Nm v/7000 o/min

 

DIMENSJONER OG VEKT

Lengde                                    4657 mm

Bredde                                     1996 mm

Høyde                                      1155 mm

Tørrvekt**                          1500 kg (SP1), 1520 kg (SP2)

 

PERFORMANCE

0-100 km/h                            2.9 sek

0-200 km/h                            7.9 sek

Toppfart                             >300 km/t

*Med98 oktan bensin

**Med spesielt lettvektsutstyr