En undervurdert familiebil

Fiat Freemont er en praktisk syvseter med mange smarte løsninger og god plass.

Sergio Marcionne

Fiat Freemont og navnet Sergio Marchionne er sterkt knyttet sammen. Marchionne er både Fiat og Chryslers redningsmann. Først reddet han Fiat fra det som antagelig var den sikre undergang, og gjorde den italienske fabrikken til en suksess.

I 2008 lå også Chrysler-konsernet nede for telling. Han så potensialet, og tok ansvaret også for den  amerikanske bilfabrikken. De to fabrikkene samarbeidet med advokaten og kunstkjenneren Sergio Marchionne som sjef. Han jobbet hardt, og han jobbet klokt mens han pendlet frem og tilbake mellom USA og Europa i et tempo som ville tatt pusten fra de fleste.

Hans kongstanke var å kombinere soliditeten fra de store Chrysler-bilene med småbilfilosofien fra Fiat. Slik ble Dodge Journey til, og Fiat Freemont er et rebrand for det europeiske markedet.

Fiat Freemont må altså sies i utgangspunktet å være en amerikansk bil som er litt mer enn bare påvirket av italiensk filosofi. Resultatet av genmanipuleringen er ganske interessant. Vi fant bilen praktisk og romslig. Dette er en bil som for europeiske kunder oppfattes som middels stor, men i amerikansk sammenheng ganske liten. Allikevel er komfort og plass god nok for en amerikansk familie.

Vi synes dette er en undervurdert og fin bil.

Karosseridesign

Designmessig er ikke bilen noen revolusjon, men den er pen og representativ, med en front som ser solid og kraftfull ut. Vår testbil var utstyrt med 20 tommers felger som står godt til bilen, og som ikke virker så store som de faktisk er. Standard er bilen utstyrt med 17- alternativt 19-tommere.

Interiør

Det er innvendig som Fiat Freemont utmerker seg mest. Som syvseter er det tre seterader. De to bakre seteradene og passasjersetet foran kan slås ned og konfigureres på hele 32 forskjellige måter:

Forsetene er store og gode, med generøse justeringsmuligheter. På rimeligste modell “Active” er det stoffseter, øvrige modeller har skinn. Midt på dashbordet troner en berøringskjerm på 4,3 tommer. Importøren forteller at de fleste velger Urban All Included-modellen som har en kjempestor berøringsskjerm på hele 8,3 tommer hvor du kan justere mange av bilens egenskaper. Da følger også ryggekamera og endel andre godsaker med. Vi nevner dessuten at bilen har tre klimasoner, blåtann, radio/cd/MP3, USB-port og AUX-kontakt.

 

 

Sitteputen på passasjersetet kan vippes opp og avdekker et rom  hvor man kan gjemme gjenstander som ikke bør ligge rundt i bilen og friste tyver – som et kamera eller pc, for eksempel.

 

 

 

 

Andre seterad er hevet litt i forhold til forsetene, og tredje seterad hevet enda litt til – som i en kinosal. Det er gjort for at passasjerene skal få bedre utsyn forover. To av sitteputene på andre seterad har en liten hempe, og drar man i den heves sitteputen slik at barn kommer høyere og sitter mer komfortabelt og tryggere i sikkerhetsselen.

Og sannelig er det ikke et lokk i dørken på hver side med ekstra lagringsplass. Når man skal stige inn i tredje seterad slås setet på andre seterad sammen og skyves frem, slik at adkomsten blir stor og god. Tredje seterad er ikke bare for barn, det er plass nok til voksne.

I taket over bakspeilet har de gjort noe ekstra ut av brilleholderen. Den kan settes i halvstilling og har et panoramaspeil som gjør at du kan se hva ugangskråkene i baksetene pønsker på. Praktisk.

Plass

Romslighet er en av denne bilens sterke sider. Syv personer sitter godt, på bakerste rad sitter også voksne helt greit. Med den bakerste seteraden nedslått er bagasjeplassen på 540 liter, oppslått 145 liter. Slår man også andre seterad ned får man 1.461 liter til disposisjon.

Det er hele 20 små og litt større oppbevarings muligheter, ett eksempel i tillegg til de vi har nevnt over, er armlenet i midtkonsollen, som er av de større vi har sett.

Sikkerhet

De elektroniske krykkene som ABS, ESP, TSC (Trailer Sway Conntrol) og ERM (Electric Rollover Mitigation) er på plass. Det samme er seks totrinns kollisjonsputer og ISOFIX-fester på andre seterad. TSC forhindrer at tilhengeren du sleper ikke får for stor og farlig sleng, og ERM bruker stabilitetsystemet til å forhindre at bilen velter når forholdene kan ligge til rette for dét.

Komfort

Vi fant lite å utsette på komfortsiden. Fiat Freemont er stillegående, god å sitte i med flott utsikt over ens medtrafikanter. Den har et litt fastere fjæringsoppsett enn sin amerikanske fetter for å klare svinger uten å krenge. Gassdempere og spiralfjærer gir en standard som man venter av denne typen bil.

Motor

To firesylindrede diesel motoralternativ er tilgjengelig. Begge er utviklet av Fiat; en 2-liter på 140 hk i kombinasjon med forhjulsdrift og en 6-trinns manuell kasse, og en 2-liter på 170 hk, 6-trinns automat og 4×4.

Begge motorene gir et dreiemoment på 350 Nm fra 1.750 o/min, 140 hesteren til 2.000, 170 hesteren til 2.500. Men det slutter selvsagt ikke der for noen av dem. Begge motorene holder et høyt dreiemoment fra tomgang til 3.000 o/min, noe som gir stor fleksibilitet og evne til å seigdra på lave turtall.

Girkasse

Vår testbil hadde automatkasse med mulighet for å overstyre giringen. Skiftene gikk mykt og kontant.

Kjøreegenskaper

Til å være denne typen bil i en slik størrelse var kjøreegenskapene bra under de forhold vi testet bilen. Lite krenging og retningsstabil og fin. MacPherson hjuloppheng foran og multilink bak fungerer flott.

Forbruk og miljø

Igjen, dette er ikke av de minste bilene, men heller ingen ruvende mastodont. Til størrelsen å være var vi gledelig overrasket over drivstofforbruket, som stemte rimelig godt med oppgitte tall. Bilen tilfredsstiller kravene fra Euro 5.

Utstyr

Noen få av finessene vi har nevnt over finnes ikke på rimeligste utstyrsvariant “Active”, men det aller meste får man også på denne modellen. Så som nøkkelfri kjøring: Ha nøkkelen i lomma, så kan du låse opp og starte bilen. Tyverialarm, fartsholder, kjørecomputer med kompass, 6 høytalere og multifunksjonsratt får man på alle modellene.

Pris

Med innstegsmodellen til 440.000 får man mye bil for pengene. Så gjelder det her som med mange biler, at man kan putte på med utstyr som får prisen til å stige som en varmluftballong. Vår testbil var selvsagt Urban All Inclusive med tillegg for hengerfeste, metallic lakk, gummimatter, navigasjon, lydanlegg, spoiler, parkeringssensor også foran og vinterhjul. Da ble prisen litt under 665.000,-.

Konklusjon

Dette må jo være en perfekt bil for en familie på 5 – 6 personer, og har man behov for firehjulsdrift får man en bil som klarer litt mer utfordrende kjøreforhold. Intelligente og kreative løsninger for å utnytte plassen gjør denne bilen til en vinner i klassen over pratiske biler med god plass.

Potensielle konkurrenter er Ford Galaxy og VW Sharan.

Tekniske data
Fiat Freemont 2,0 MultiJet II 140hk 16v 170hk 16v
Pris for 2wd Active, kr 439.900
Pris for 4wd Urban All Included 599.900
Pris testbil 664.200
Motorkonfigurasjon 4 på linje 4 på linje
Slagvolum, cm3 1.956 1.956
Motoreffekt, hk/kW 140/103 171/125
Dreiemoment, Nm/turtall 350/1.750 350/1.750
Co2-utslipp (g/km) 169 195
Nox-utslipp (mg/km) N/A N/A
Forbruk blandet kjøring, l/mil 0,64 0,74
Akselerasjon 0-100 km/t, sek. 12,3 11,1
Toppfart, km/t 180 190
Svingdiameter, meter 11,6 11,6
Lengde (mm) 4.888 4.888
Bredde (mm, inkl speil) 1.878 1.878
Høyde (mm), med rails 1.745 1.745
Bagasjerom min/maks liter 145/1.461 145/1.461
Drivstofftank (liter) 77,6 77,6
Akselavstand (mm) 2.890 2.890
Sporvidde for/bak 1.571/1.582 1.571/1.582
Bakkeklaring, cm N/A N/A
Rampevinkel for/under/bak N/A N/A
Vekt (kg) 1.874 1.940
Nyttelast N/A N/A
Tilhengervekt m/brems kg 1.100 1.100
Drivstoff Diesel Diesel
Drivhjul Foran 4×4
Girkasse 6 trinns man 6-trinns aut