Enyaq Coupé iV Sportline lansert

Under pandemiens velsignelse ble norsk motorpresse invitert til lansering av den nye versjonen av suksessmodellen Škoda Enyaq iV i Coupéversjon – på en kino. Her kan du se bilder av den nye versjonen, og få litt informasjon om den nye modellen.

Bilen ble presentert til markedet via en film, men her i Norge var vi så heldige å få se en komplett bil, noe som importøren Harald A Møller påpekte var på grunn av det norske markedets betydning.

Seansen foregikk i Nydalen, på IMAX-kinoen der, med lydeffekter på filmen som filleristet pressefolkene.

Škoda Enyaq iV er jo godt mottatt av norske kunder selv om endel har erfart noen feil her og der – noe som man egentlig bare må forvente av en helt ny modell, og særlig en bil som er såpass datastyrt som denne. Bilen har med kupéutgaven fått et betydelig mer sportslig preg, og har blitt veldig lik Audi Q4 etron Sportback.

Men til tross for de sportslige linjene, tilbyr også Škoda Enyaq Coupe iV generøst med innvendig plass. Bagasjevolumet er på 570 liter. Cw-verdien, som angir luftmotstanden, er på 0,234 og en ytterligere forbedring sammenlignet med ENYAQ iV. Avhengig av utstyrsnivå, skal dette gi en rekkevidde på inntil 545 km (WLTP).

Skoda Enyaq Coupé iV kan, i motsetning til VW iD5 fortsatt ta taklast.

Thomas Meiner er direktør for Škoda i Norge, og ser frem til å åpne salget for norske kunder, og etter hvert til å starte utlevering til kunder rundt sommeren:
– Interessen for coupé-utgaven har vært voldsom helt siden konseptutgaven ble vist første gang, og vi planlegger nå for å åpne salget i Norge rett over påske. Da kommer også norske priser, men jeg kan allerede nå slå fast at vi skal levere på forventningene om mye bil for pengene, sier Meiner.

Meiner tok selv opp problemet med chipper, og sa han beklaget de ikke hadde klart å leverer så mange biler de skulle ønsket. Men han mente at Skoda som en del av VW-gruppen ville klare å løse problemet i løpet av 2022.

Skoda Enyaq Coupé iV skal kunne hurtiglades med inntil 135 kW, fikk vi opplyst.

Den nye coupéen blir tilgjengelig med fire motoralternativer. Utvalget starter med Enyaq Coupé iV 60. Den har bakhjulsdrift, og motoren yter 132 kW (180 hk). Batteriet er på 62 kWh (58 kWh netto). Enyaq Coupé iV 80 har også bakhjulsdrift, og yter 150 kW (204 hk) fra et batteri på 82 kWh (77 kWh netto). Ved salgsstart kommer også bekreftet informasjon om hvilke alternativer som blir tilgjengelige i det norske markedet.
I tillegg til det største batteriet, får Enyaq Coupé iV 80x og Enyaq Coupé RS iV en elmotor nummer to foran, som gir firehjulsdrift. Enyaq Coupé iV 80x har en systemeffekt på 195 kW (265 hk). Toppmodellen RS har 220 kW (299 hk), og et maksimalt dreiemoment på 460 Nm.


Som den første helelektriske RS-modellen fra Škoda, kommer den med lovnader om særdeles dynamiske kjøreytelser. Kjennemerker blir de sorte detaljene, og en rød reflektorstripe i full bredde, som er typisk for RS-modellene fra Škoda .

Enyaq Coupé RS iV bruker bare 6,5 sekunder fra 0 – 100 km/t, og når en toppfart på 180 km/t (20 km/t mer enn de øvrige utgavene). Dette er også den eneste varianten som er tilgjengelig i den karakteristiske fargen «Mamba Green».