Endelig kommer Kia Optima til Norge

– Griselekker bil! Sjefen for KIA i Norge, Jan Pettersen, var euforisk da han under et pressemøte viste frem at den aller første Kia Optima i Norge.

(Drive) Jeg kunne jo ikke dy meg, og fikk lov til å ta Norges første og eneste KIA Optima ut på en prøvetur i vinterlandskapet. Jeg har sett Kia Optima etpar ganger før, sist var på Frankfurt-messen i september.

Bilen bygges på samme plattform som Hyundai i40, og blir nok en verdig konkurrent blant annet til Mazda6, Toyota Avensis og VW Passat. Rundt 150 biler regner KIA med å selge av denne bilen, som blir lansert på det norske markedet i juni.

En stasjonsvogn får jeg høre antagelig vil komme ved neste modellskifte – nylig har Optima fått en oppgradering.

Motor. Testbilen har en 1,7 liters diesel på 136 hk, og dreiemomentet er på 325 Nm fra 2.000 omdreininger. Girkassen er en 6-trinns automat med mulighet for å gire selv. Med denne kassen finnes det tre kjørmodus; Eco, Normal og Sport.

Bilens lengde er 4,85 meter, bredden på 1,83 pluss speiler, og så rager den 1,45 meter over bakken. Den veier 1,5 tonn og har en bensintank på hele 70 liter. Kjekt, for med et snittforbruk på 0,5/mil kan du kjøre 140 mil før det begynner å bli kritisk lite drivstoff.

Bilen er hyggelig nok, den. Passe stor til å være komfortabel og trygg, og ikke så stor at den blir uoversiktlig. Velutstyrt og med gode seter, spesielt sitteputen – som i mange biler blir litt kort er her generøst god, med mulighet for å juster vinkelen slik at du finner perfekt sittestilling med støtte for lårene. Dette er med å gjøre den til en kjøremaskin.

Pen og praktisk. Og selvsagt bidrar dette til å gjøre dette til en kjempefin selgerbil. I baksetet er det enda bedre plass, setevarme, og dørene åpner vidt og bredt, og da får vi en annen tanke: Drosje. Dette må være en veldig praktisk og fin drosjebil.

Representativ, pen og velproporsjonert i fasongen med store, lekre baklys vil sjåføren ikke behøve å skamme seg der han står i køen av drosjer og venter på kunder.

Med god garanti, høyst sannsynlig en gunstig pris i god KIA-tradisjon tyder alt på at dette blir en økonomi-vinner. Men prisen er altså ikke klar ennå.

Under Paris Motor Show 2012 så vi denne hybrid-versjonen av Kia Optima.