En helt ny Morgan: Plus Six

Produksjonen av Morgan Aero 8 ble avsluttet ved årsskiftet, og nå har erstatteren kommet; Morgan Plus Six. Den tradisjonelle Morgan Plus 4 er også oppgradert, og ble også lansert under motormessen i Genève 5. mars: Morgan Plus 4 110 Works Edition.

Foto: ©Morten Larsen. www.drive-bilogmotor.no.
Se flere bilder av Morgan Plus Six i galleriet nederst på siden!

Det er ikke lett å se, men Morgan Plus Six er helt ny. Dette er den første Morgan med turbomotor, den yter 330 hk og har et dreiemoment på 500 Nm. Bilen er bygget på en nyutviklet plattform, eller skal vi si chassis, kalt CX-generasjonen. Den har 20 mm lenger akselavstand enn gamle Plus 8, og består av naglet aluminium, og er dobbelt så vridningsstivt som den tidligere rammen. Den økte akselavstanden gir passasjerene litt bedre plass til seg og sin bagasje.

Foto: ©Morten Larsen. www.drive-bilogmotor.no

Morgan skal heldigvis fortsatt være håndverk, og en del av konstruksjonen er treverk av beste håndverkstradisjon. Men der slutter vel det meste av hva Morgan-entusiastene elsker. Nå må de lære seg å elske en helt ny bil. For her er det moderne teknologi – på Morgan sine premisser, riktig nok.

Foto: ©Morten Larsen. www.drive-bilogmotor.no

Mitt inntrykk er at Morgan-fabrikken nå har funnet tilbake til røttene. Selv om under én prosent av delene fra tidligere Morgans er videreført, er kriteriene der fortsatt; en rask bil med gode kjøreegenskaper, et klassisk karosseri og ikke mer komfort enn høyst nødvendig. Samtidig melder fabrikken at det bare skal produseres 300 biler i året. Bilen jeg så i Genève var veldig interessant. Nå gleder jeg meg til å prøvekjøre Morgan Plus Six!

Les om spesialmodellen Morgan-fabrikken lager til sitt 50-års jubileum her!

Som tidligere benytter fabrikken – basert i Malvern i England – seg av motorer fra andre fabrikanter. For Morgan Plus Six sin del er dette en rekkesekser fra BMW, en 3-liter med turbo. BMW B58 TwinPower Turbo er faktisk akkurat samme motor som sitter i både nye BMW Z4 og Toyota Supra. Z4 ble lansert i Paris i oktober. Toyota Supra hadde også sin debut i Genève.


Foto: Morgan Motor Company.
Se flere bilder av Morgan Plus Six i galleriet nederst på siden!

Eneste skår i gleden for Morgan-entusiastene vil jeg tro, er at Plus Six kommer med en automatkasse. Hvis du synes girspaken på midtkonsollen ligner mye på BMW sin, er det fordi den kommer fra BMW. Men jeg kan trøste med å fortelle at det jobbes med en manuell kasse.

Les om Morgan ThreeWheeler her!

Girkassen er for øvrig fra ZF, og helt sikkert nydelig å kjøre på bane med. 8 trinn og toppfart på 267 km/t. Som seg hør og bør nå for tiden har bilen to kjøremoduser; Sport og Sport Plus. Ettersom bilen ikke har adaptivt hjuloppheng, er det bare motor og girkasse som strammes opp med Sport Plus.

Foto: ©Morten Larsen. www.drive-bilogmotor.no

Fabrikken påpeker at dette er den mest dynamiske Morgan noensinne. Den utnytter også drivstoffet bedre; under 0,8 liter på mila er ikke verst med en såpass stor motor.

Les om helårsklubbens aller første vårdag her!

Adm direktør Thomas Øvreseth hos den norske importøren Insignia forteller til Drive bil og motor at Morgan Plus Six vil starte på kr 1.120.000 med dagens pundkurs og avgifter.
– Toppmodellen vil ligge på 1.250.000, og det blir bygget få biler i år, men vi får i hvert fall én bil til Oslo i mai/juni, forteller Øvreseth.

Kort teknisk info

Motor                                               BMW B58 TwinPower Turbo 6-syl
Ytelse, hk                                         335
Dreiemoment, Nm                           500
Co2-utslipp, g/km                            170
Forbruk, liter/mil                               0,74
Lengde/bredde/høyde, m           3,89/1,76/1,22
Akselavstand, m                              2,64
Vekt, kg                                            1.075
Akselerasjon 0 – 100, sek                4,2
Toppfart, km/t                                  267