En elegant, liten SUV

Audi Q3: De trofaste Audi-kundene som ikke har så store plassbehov har fått sin egen SUV.

Tekst og foto: Morten Larsen

Audi har tatt mål av seg til å slå BMW på verdensbasis, og går i strupen på BMW X1 med Audi Q3. Andre konkurrenter til den nye Audien er Nissan Qashqai, Hyundai ix35 og VW Tiguan, hvor sistnevnte er en tvillingbror til Q3.

For å si det med en gang; dette var en bil vi trivdes med. Man sitter høyt og har oversikt, den er stillegående og føles trygg og solid.

Innstegsmodellen koster 384.500,- kroner. Da leveres den med 6-trinns manuell girkasse, forhjulsdrift og en 2,0 TDI-motor på 140 hk. Underholdningsavdelingen er en radio med åtte høyttalere og en 6,5″ fargeskjerm som gir førerinformasjon, den har 17″ aluminiumsfelger, klimaanlegg, ISOFIX fester for barneseter, elektromekanisk parkeringsbrems og bakkeholder.

Bagasjerommet tar 460 liter

Men tohjulsdrift på en slik bil blir nok ikke tilfredstillende for de fleste. De vil antagelig ha firehjulsdrift og velge mer utstyr fra den velfylte utstyrslisten. Der er det forøvrig lett å la seg friste av de mange godsakene. Sluttsummen kan bli stiv. Vår testbil hadde Quattro firehjulsdrift, 7-trinns S tronic girkasse, S-line interiør, Xenon-lys, kjørekomputer, ryggesensor og fartsholder, for bare å nevne noen av godsakene. Med TDI-motoren på 177 hk var prisen på ca 600.000,-.

Karosseridesign

Audi Q3 er veldig lik Q5 og ser faktisk ut som en nedskalert versjon. Den største forskjellen er en mer skrånende takvinkel bak som gir Q3 et coupépreg.

Selv om designet på Q3 er preget av en nesten kjedelig konservativ familielikhet i hele modellutvalget, må det sies at dette er en pen og veldesignet bil. Fordelen er at bilen ikke så fort blir utdatert, og er mer tidløs enn konkurrentene.

Plass

På en så liten bil blir bakdørene litt små slik at det er litt trangt å komme inn og ut, men plassen i baksetet er det ikke noe å si på. Til å være en SUV med beskjedne ytre mål er den forbausende romslig innvendig. Bagasjerommet svelger unna 460 liter, bare slått av Hyundai ix35, som tar 591 liter.

Sikkerhet

EuroNCAP har gitt Audi Q3 fem stjerner og gode resultater på passasjersikkerhet, både for voksne og barn. Et nyutviklet, elektronisk stabilitetssystem har nå hengerstabilisator. Det er brukt mye aluminium i Audi Q3. Det gir lavere vekt og bedre vektfordeling, aluminium virker støydempende, og har dessuten betydning for sikkerheten.

Åtte kollisjonsputer og aluminiumskomponenter i karosseriet bidrar godt til at dette synes å være klassens sikreste bil.

2,0 TDI på 177 hk med S tronic automatkasse og Quattro.

Motor

Audi Q3 leveres med fire motorvarianter. Vi har nevnt basisversjonen; en 2,0 TDI på 140 hk med manuell kasse og forhjulsdrift. Neste trinn er en 2,0 TDI på 177 hk med S tronic automatkasse og Quattro.

Bensinversjonene er 2,0 TFSI på 170 hk og manuell kasse og Quattro, samt 2,0 TFSI på 211 hk, S tronic og Quattro.

Senere i år kommer en heftig 2,5 TFSI femsylindret turbomotor som vi kjenner fra Audi TT RS og Audi RS 3 Sportback. I Q3 vil ytelsen være 300 hk.

Motoren i vår bil gikk rolig og fint, uten å fortelle allverden at det er en diesel. Bilen er utstyrt med start/stopp-system, som stanser motoren så fort bilen står i ro. Så fort man tar benet bort fra bremsepedalen vekkes den til live igjen.

Audi Q3 er ypperlig på skogsbilveier.

Kjøreegenskaper

Bilen er stø og retningsstabil, med en svak tendens til å understyre, hvilket er noe konstruktørene ofte legger inn i bilen av sikkerhetshensyn. 17 cm bakkeklaring bidrar til god fremkommelighet på skogsbilveier.

Det er Haldex-systemet som sørger for firehjulsdriften når man velger Quattro på Q3, og systemet er blitt svært bra. Dette er en elektronisk styrt lamellkobling med elektronisk differensialbrems hvor kreftene fordeles 100 prosent mellom hjulene på samme aksel.

Med både snøslaps og isete gårdsveier under hjulene fikk vi satt bilen på prøve gang etter gang. Og den besto med glans.

S tronic automatgirkassen er formidabel.

Girkasse

S tronic automatgirkassen er formidabel. Girskiftene merkes knapt; årsaken er to integrerte clutcher som betjener ulike gir. Det gjør det mulig å ha to gir innkoblet samtidig, hvor det ene giret er klar til å overta.

Når man kjører ned en bakke og bremser, forstår girkassen hva som skjer og velger et lavere gir slik at man bremser på motoren. Man kan også gire manuelt, enten med girspaken, eller som på vår bil; med spakene på rattet.

Interiøret har høy kvalitet

Interiør

Interiøret har høy kvalitet, setene gode å sitte i med justeringsmuligheter for liten og stor. Bagasjerommet er overraskende stort til å være en så liten bil.

Noe negativt må det være å si? Ikke mye. Symbolene som markerer interiørbelysningen sitter i takkonsollet og på en måte som gjør at de ikke er så lette å se.

Utstyr

Som nevnt er utstyrslisten lang. Dersom ikke bilens stereoanlegg holder den standard man forventer, kan systemet oppgraderes til Bose på 465 watt og 14 høyttalere. Man kan plusse på med MMI navigasjon, DAB-radio, GSM/Bluetooth grensesnitt og Audi Connect, som gir WLAN-sone i bilen med Internett-tjenester.

På hjulopphengsiden kan bilen utstyres med Audi drive select, som har demperregulering, gassrespons og adaptivt girmønster.

Videre finnes S line sportspakke, S line interiør, panoramasoltak, parkeringsassistent, Audi lane assist som hjelper føreren med å holde bilen på stø kurs, og Audi side assist, som varsler føreren hvis han forsøker å skifte fil når det allerede ligger en bil i blindsonen.

Audi Q3

Konklusjon

SUV er normalt synonymt med store biler. Audi Q3 bryter denne tradisjonen og er en urban og representativ SUV som også egner seg godt til å klatre opp krøtterstien til hytta med. Den er komfortabel, trygg og velutstyrt.