Dette er en bil med en meget spesiell historie. Dét var det ikke alle som visste, der den sto utstilt midt mellom alle de glitrende vakre og klassiske bilene under arrangementet på Villa d’Este ved Comosjøen i Italia i 2019. En i denne sammenheng en litt beskjeden BMW. Ingen visste hvor den var blitt av, og de fleste regnet med at den var skrotet. Det var den ikke, og nå fremstår den i fordums glans.
Historien begynner på Frankfurt International Motor Show, hvor BMW 507 med chassisnummer 70079 ble stilt ut i september 1957, kort tid etter at den var produsert. Fabrikkføreren Hans Stuck, også kjent som “bakkemesteren”, kjørte deretter flere løp i 70079, som også ble brukt til pressekjøringer og filmopptak. I desember 1958 formidlet en BMW-forhandler i Frankfurt salget av bilen til det som trolig er den mest berømte amerikanske soldaten som noensinne har vært stasjonert i Tyskland; Elvis Presley. Han kjørte 70079 til han var ferdig med tjenestetiden i mars 1960. Etter det ble bilen, som da hadde blitt lakkert rød, tatt med hjem til USA, hvor den skiftet eiere flere ganger og ble konvertert for racing, og ble deretter snart glemt.
I 1968 kjøpte ingeniør Jack Castor bilen og bestemte seg for å sette den på lager md tanke på restaurering på et senere tidspunkt. Ved hjelp av chassisnummer 70079 kunne den ivrige bilentusiasten se forbindelsen til Hans Stuck. Imidlertid var det først mange år senere at dette satte ham i kontakt med BMW Group Classic. En sammenligning med historiske dokumenter ga ham deretter vissheten om at ikke bare “bakkemesteren”, men også “kongen” en gang hadde sittet bak rattet på akkurat denne BMW 507. Castor og BMW Group Classic inngikk en avtale som ikke bare regulerte kjøpet, men også restaureringen av bilen i München. Under rundt to års restaureringsarbeid var bilen tilbake til sin tilstand i 1958.
Historien om en BMW 507 til “kongen” har levd lenge
BMW 507 er en av de mest eksklusive og ettertraktede sjeldenhetene i BMWs historie med bare 254 biler produsert mellom 1955 og 1959. Rett etter verdenspremieren til BMW 507 på Frankfurt International Motor Show i 1955 ble designer Albrecht Graf Goertz hyllet i pressen som “Drømmen fra Isar”. Kjendis-eiere som Alain Delon, Ursula Andress og John Surtees var med på å bygge opp bildet av BMW 507 som et statussymbol. Imidlertid er ingen andre biler av denne modellen så kjent som den Elvis Presley eide. Men hvor var den blitt av?
Se mange flere bilder i bildegalleriet helt nederst på siden!
Denne spesielle bilen ble antatt å ha gått tapt i nesten fem tiår. Det var ingen som sikkert visste hva chassisnummeret til bilen var som ble kjørt av “kongen”. Det var også tvil om Elvis Presley noen gang hadde transportert bilen tilbake til USA etter at han var ferdig med militærtjenesten i Tyskland, og ingen visste noe om det påfølgende eierskapet til bilen.
Vil du heller lese om Audi e-tron GT? Følg denne linken!
Alle disse gåtene er nå løst takket være den amerikanske journalisten Jackie Jouret, som jobber for magasinet “Bimmer” i California og ekspertene ved BMW Group Classic Archives. I 2006 søkte hun gjennom samtidige rapporter etter Elvis sin BMW 507 og relevant litteratur som omtaler historien til denne modellen. I løpet av arbeidet hennes avdekket hun en vesentlig detalj: Ulike kilder fremhevet at den BMW 507 Elvis Presley kjøpte i Tyskland ikke var en ny bil. Den skulle visstnok tidligere blitt brukt av racerføreren Hans Stuck. Mellom mai og august 1958 vant racerføreren kjent som “bakkeløpsmesteren” en rekke bakkeløp i Tyskland, Østerrike og Sveits – i en hvit BMW 507 med chassisnummer 70079 og registreringsskilt M – JX 800. Det er også et kjent faktum at denne bilen rullet av samlebåndet 13. september 1957. Noen dager senere ble den utstilt på Frankfurt International Motor Show og flere ganger brukt til prøvekjøringer av pressen. Allerede i oktober 1957 presenterte Hans Stuck bilen på London Motor Show og kjørte den deretter gjennom Belgia, hvor han presenterte 70079 for kong Baudouin, før han kjørte ned til Torino Motor Show. Og som om det ikke var nok, sommeren 1958 vant Stucks BMW 507 bilens skjønnhetskonkurranse i Wiesbaden og spilte deretter en rolle i Bayern filmstudio for spillefilmen “Hula-Hopp Conny” med Cornelia Froboess og Rudolf Vogel .
Bilen ble nøye gjennomgått av BMW etter hvert løp. Da den til slutt havnet hos en forhandler i Frankfurt høsten 1958 hadde motoren blitt oppgradert og en ny girkasse montert. Den unge amerikanske soldaten Elvis Presley var 23 år gammel, og det fortelles at han var til stede under et bakkeløp da Hans Stuck vant med bilen. Hos forhandleren tok han 70079 ut på en kjøretur for å prøve den. “Kongen” ble umiddelbart imponert over bilen og bestemte seg for å kjøpe den. Bilder tatt den gangen viser at eksportnummerplater allerede var montert på bilen. Senere fikk den en registrering fra det amerikanske militæret som endret seg hvert år. Dette var en del av grunnen til at identifikasjon av bilen senere viste seg å være komplisert. Ekspertene fra BMW Group Classic Archives ble først helt sikre på opprinnelsen da de kom over forsikringsdokumenter fra desember 1958 som inneholdt chassisnummer 70079 sammen med registrering av kjøretøyets eier som Elvis Aaron Presley.
Skjemt bort i Tyskland, radikalt modifisert i USA.
Elvis Presley brukte 70079 til å kjøre mellom hjemmet sitt i Bad Nauheim og den amerikanske hærbasen i Friedberg. Hans kvinnelige fans holdt ham under oppsikt, og han ble ofte plaget av dem. Den hvite bilen ble ofte dekorert med kjærlighetsmeldinger malt i leppestift. Disse tegnene på tilbedelse fra fansen var på ingen måte uvanlige for en rockestjerne, men de var en skam for Presley som en ung amerikansk soldat. En omlakkering av bilen i rødt løste problemet.
I mars 1960 avsluttet Elvis Presley sin militærtjeneste i Tyskland. Tilbake på amerikanske motorveier må han ha byttet ut ren kjøreglede i en BMW siden han noen måneder senere byttet inn sin røde BMW 507 med chassisnummer 70079 hos en Chrysler-forhandler i New York. Forhandleren solgte bilen videre til en latterlig lav pris etter dagens nivå på 4.500 dollar til radioprateren Tommy Charles. Charles tok bilen til hjembyen Birmingham i delstaten Alabama, hvor han startet en racerkarriere med bilen. Dette var uheldig når det gjaldt originaliteten til bilen. Originalmotoren i 70079 ble nemlig byttet med en Chevrolet-motor for kjøringen på racerbanen. Motoren tok så mye plass at deler av den fremre rammevangen måtte skjæres bort. Girkasse, bakaksel og instrumentene i dashbordet ble byttet ut. Charles vant et løp i Daytona Beach/Florida med den radikalt modifiserte 70079, og han stilte opp til start i flere konkurranser før han solgte bilen i løpet av 1963.
Ytterligere to eierskifter fulgte, og 70079 endte deretter opp i California. Romingeniør Jack Castor kjøpte bilen i 1968, og han brukte den av og til i daglig bruk før han bestemte seg for å sette bilen i lagring i påvente av en restaurering. Castor var en lidenskapelig samler av historiske sykler, og gjennom årene samlet han også en imponerende samling av klassiske biler i Half Moon Bay sør for San Francisco. Han ble involvert i flere klassiske bilklubber og forsket i historien til kjøretøyene han hadde anskaffet.
“Den hellige gral” i gresskarlageret.
Som et resultat av forskningen satte Castor også sammen en omfattende dokumentasjon om sin BMW 507 med chassisnummer 70079. I mellomtiden hadde ingeniøren gått av med pensjon, og en dag så han tilfeldigvis en artikkel om bilen i bladet “Bimmer”. Castor skrev til forfatteren, som var journalisten Jackie Jouret. Han kontaktet henne og fortalte om sin BMW 507 med chassisnummer 70079, og inviterte henne over for å se på bilen. Han var klar over at racerbilen han var eieren av var kjørt av “bakkeløpsmesteren” Hans Stuck, men frem til da hadde han bare hørt ryktene om en BMW 507 og Elvis Presley. Jackie Jouret var imidlertid helt sikker på Elvis som tidligere eier av bilen. Hun fulgte Jack Castor til et lager for gresskar der den røde BMW 507 ble lagret sammen med andre ærverdige kjøretøyer. “Jack hadde bundet motorpanseret med tau,” husket journalisten da hun så tilbake på oppdagelsesøyeblikket. “Det tok litt tid før vi faktisk fikk åpnet motorrommet og identifiserte chassisnummer: 70079, den hellige gral blant BMW-numre.”
Jack Castor hadde allerede samlet et stort antall deler som var nøye oppbevart i esker for den planlagte restaureringen av 70079 til sin opprinnelige tilstand. Det han manglet var en passende motor og nødvendig tid for å jobbe med prosjektet. Imidlertid begynte ting å skje. Jackie Jouret opprettet kontakt med BMW Group Classic der ny informasjon om identiteten til den BMW 507 som ble brukt av Elvis Presley i Tyskland ble samlet. Dette gjorde det mulig å bekrefte de fakta som var funnet i USA.
Jack Castor var ikke interessert i å tjene penger på den uventede ekstra berømmelsen til 70079. Kontakten med BMW Group Classic var imidlertid positiv. Etter flere år og en rekke diskusjoner med ekspertene for restaurering av klassiske biler hos BMW Group Classic, Klaus Kutscher og Axel Klinger-Köhnlein, ble det enighet. Avtalen med BMW Group Classic om kjøpet av kjøretøyet inkluderte en autentisk restaurering av bilen slik Castor hadde tenkt seg. Jack Castor ville at bilen skulle settes i samme stand som da Han Stuck kjørte bilen.
Med container til museet – og derfra inn i verkstedet.
Våren 2014 ble BMW 507 70079 sendt til Tyskland i en container sammen med reservedeler samlet inn av Castor. Det første stoppet i München var BMW-museet der roadsteren ble presentert for publikum i spesialutstillingen “Elvis sin BMW 507 – tapt og funnet”. Arbeidet med restaureringen begynte deretter på verkstedet til BMW Group Classic.
Fra “Return to Sender” til “It’s Now or Never”.
Tilstanden til bilen var en grunn til bekymring. De opprinnelige karosseridelene og andre komponenter var praktisk talt alt til stede og intakte, ikke motor og girkasse. Bakakselen var en “erstatningsdel” av ukjent opprinnelse, gulvet var rustent, setene var slitte og det var ikke noe instrumentpanel. Fascinasjonen av en sjelden og forførende vakker bil oppveide imidlertid alle mangler, og vissheten om minnet av Elvis Presley og hans største hits. Da roadsteren kom tilbake til München under slagordet “Return to Sender”, var løsningen utvilsomt “It’s Now or Never”. BMW Group Classic lyktes i å restaurere bilen.
Kjøretøyet ble fullstendig demontert, en prosess som i dette tilfellet tok en hel uke, i stedet for de to dagene som opprinnelig var planlagt. Aluminiumskarosseriet ble først demontert, deretter stålplatene. Malingen ble deretter fjernet fra ståldelene i et syrebad og fra karosseriet i et alkalisk bad. Motoren var allerede fjernet, og restene av interiøret ble satt til side.
Mange komponenter måtte reproduseres fra bunnen av fordi lagrene av originaldeler til BMW 507 er begrenset, selv hos BMW Group Classic. Tradisjonelt håndverk i stil med 1950-årene ble blandet med dagens høyteknologiske produksjonsprosedyrer. Instrumentpanelet ble nystøpt på grunnlag av originalen. Da setene ble rekonstruert, viste det seg mulig å bruke det originale stålunderstellet til setene etter at all rust var forsiktig fjernet. En kokosmatte av gummi ble deretter trukket over stålfjærene i setene. Dette naturmaterialet ble brukt på 1950 -tallet til serieproduksjon av BMW 507, sammen med de overlappede filt- og linlagene for å gjøre setene så komfortable som mulig. Skinntrekket ble valgt ut for å samsvare nøyaktig med mønsteret vist på gamle fotografier og kataloger. Vindussveiver og dørhåndtak ble produsert på nytt i en avansert, moderne 3D-utskriftsprosess basert på de opprinnelige dimensjonene. Gummipakningen til tankdekselet ble laget i en konvensjonell produksjonsprosedyre. Siden denne komponenten i mange andre BMW 507 hadde behov for nye, ble en liten serie produsert. Dette betyr at eiere av BMW 507 nå kan kjøpe denne reservedelen i reservedelsbutikken til BMW Group Classic.
BMW 507 70079 har gjenoppstått – akkurat som bilen Hans Stuck kjørte, og som Elvis kjøpte – og det var akkurat slik Jack Castor ville ha det.
Motoren til Elvis sin BMW 507 ble fullstendig bygget opp av reservedeler. En 3,2 liters V8 -motor tilsvarende den som sto i bilen originalt ble bygget opp nøyaktig i samsvar med de originale spesifikasjonene til BMW 507, men den ble ikke gitt et motornummer på grunn av bruk av gamle og nye komponenter. Rammevangen, som var blitt kuttet ned på et tidlig stadium, måtte også gjengis i sin opprinnelige geometri og integreres i rammen. Rammen av tre for å feste cabrioleten ble også utformet ved hjelp av materialer og behandlingsmetoder i tråd med 1950-årene.
Se flere interessante og spektakulære biler på Villa d’Este her!
Maksimal autentisitet var også målet med å lakkere bilen. 70079 er nå nok en gang i Feather White. Grunning, filler og toppstrøk ble ikke påført med metodene som er vanlige i dag. Det ble gjort som for rundt 60 år siden. Dette gjorde det mulig å unngå overdreven fargeglans som er ansett som ønskelig i dag, men som er upassende for klassiske biler.
I likhet med rekonstruksjonen av V8-motoren og bruk av originale deler og produksjonsprosedyrer, tilsvarer valg av lakk også nøyaktig definert av Jack Castor. Helt fra starten ønsket han å gjenopprette roadsteren til den opprinnelige tilstanden den ble levert tilbake i 1958.
Vi ble en smule trollbundet av synet av 70079 der den sto relativt beskjeden i hagen på Villa d’Este. Det var tross alt andre BMW 507 der også, en av dem ble trukket frem og vist under en eksklusiv defilering for et stort og interessert publikum. Imidlertid forble Jack Castors ambisjon om å kunne se BMW 507 gjennom øynene til “the King” uoppfylt. Jack Castor døde i en alder av 77 år i november 2014. BMW 507 70079 ble presentert under Villa d’Este ikke bare som bilen til “kongen”, men også som arven etter Jack Castor og et mesterverk i BMW Group Classic.